Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Vi befinner oss midt i en sørfransk fjellørken og har allerede lagt moms på fartsgrensen. Men bilen svelger unna, så vi skyver chassisvelgeren over på Sport + og putter nok en tiger på tanken. Begjæret er vekket. Slik har aldri Mercedes-Benz C-klasse noen gang framstått. Om å krympe forspranget Der er det mange år siden Mercedes-Benz C-klasse har befunnet seg. Så noe måtte gjøres, både med bilen og imaget. Så vil tiden vise om Mercedes skal lykkes i å svelge unna forspranget til BMWs 3-serie, Audi A4 og Volvo S/V60. Betydelige ambisjoner - Vi hadde håpet å selge 1500 C-klasse i år, men får bare 1400, sier informasjonssjef Christoffer Nøkleby. Han vil gjerne booste C-klassen. Uansett er det betydelig opp fra 615 biler i fjor og 1214 enheter i 2012. Problemet med C-klasse har først og fremst vært å fortsette å selge bilen - etter at den harde kjerne av entusiaster har kjørt hjem med hvert sitt eksemplar. Hver gang bilen har gjennomgått en større endring, skyter salgstallene i været – til 1528 i 2011 som all time high for Mercedes C-klasse i dette århundret. Så dabber det av. Fra hatt til løpesko Uansett overrasker nye C-klasse i alle retninger. Kjøreopplevelsen ligger tettere opp til BMWs 3-serie samtidig som den opplevde kvaliteten inne i bilen vekter moderne formspråk med klassisk eleganse. Igjen økes lengden på listen med tilvalgsmuligheter, denne gang langt forbi julenissen. Ingen bil i denne klassen kan konkurrere i antall førerstøttesystemer og aldri har Mercedes C vært nærmere å være selvkjørende enn nå. Motorprogrammet derimot endres lite. Prisene ned Det reduserte forbruket overkompenserer i redusert engangsavgift for økt bilpris slik at C200 går ned hele 57.400 kroner til akkurat 400.000 kroner. Enn så lenge prisstarter nye C-klasse på 360.000 kroner. Utover sommeren breddes C-klasseprogrammet. Flere motorer kommer til, og fra september er både stasjonsvogn og firehjulsdrift på plass. Nøkleby regner med at C 180 D kommer til å overta som bestselger. Til slutt noen tørre tall med konkurrenten BMW 3-serie i parentes:
Konkurrenter: Audi A4, BMW 3-serie, Lexus IS 300h, Volvo S/V60. +Kjøredymanikk, design og kvalitetsopplevelse. -Dårlig plass i baksetet.
|