img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
12 bilder i galleri
Endelig er Zoe her
Høsten for halvannet år siden var elektriske Renault Zoe på kjapt Norgesbesøk. Først nå er den endelig her.

Kanskje var det den norske verdensrekorden i elbilkjøp som lå bak valget av rekordarenaen Bislett for presentasjonen av Renaults elektriske Zoe? Uansett avslørte importøren optimisme på verdensrekordnivå da de rullet fram Zoe.

LES OGSÅ: Oslo-Tromsø på 24 timer

Ikke bare ankommer bilen halvannet år senere enn den burde, den krangler også med de norske stikkontaktene.

Sær på strømmen
For å være mer presis: Bilen vil helst ikke snakke med dem, stikkontaktene altså. Så selv om alle andre elbiler som selges i Norge bare er å plugge til hjemmenettet, krever Zoe fredsmekling som i praksis betyr at bilens pris inkluderer både egen veggboks og elektriker som fredsmekler.

Her skal det legges til at om det elektriske nettet er forholdsvis nytt og av typen TN er det bare å plugge i. Men rundt 60 prosent av det norske elektrisitetsnettet er så gammelt at kun veggboks duger. Til gjengjeld gir veggboks med superlading (11 kWh) ned mot to timer ladetid hjemme. Det kan ingen andre elbiler så langt konkurrere med.

Årsaken er å finne i den bilintegrerte Caméléon-laderen som både likeretter nettets vekselstrøm og tilpasser seg alle effekter fra 2 til 43 kWh.

Dristig
Like fullt henger spørsmål rundt vågestykket det er å forsøke å overbevise elbilkresne nordmenn om å velge noe utenfor standardformatet i luften.

– Vi ønsker å selge inn bilen på rask hjemmelading, sier konsernsjef Magnus Brask Rustad i Motor Gruppen. Han mener det utvider bilens bruksområde og gir en konkurransefordel.

Men også Brask Rustad er klar over utfordringene og demper derfor forventningene til volum.

– Selger vi 900 Zoe i år er vi godt fornøyd, og vi er fornøyd selv om volumet ikke blir høyere enn 600. Vi vil at kundene skal sette mer pris på det de får og som er unikt med bilen enn det de ikke kan få. Derfor forsøker vi ikke å selge Zoe til alle, legger  Brask Rustad til.

Kunder som bestiller Zoe nå får sine biler i juni.

Dette koster Renault Zoe:

* Life (m/Easy Charge – 3,6 kWh) Kr. 191.980

* Intens (m/Easy Charge – 3,6 kWh) Kr. 211.980

* Intens (m/Supercharger – 11 kWh) Kr. 221.980

Og her følger nøkkeldata:

  • Lengde: 408 cm.
  • Motoreffekt: 88 hk (65 kW)
  • Batteri: 22 kWh
  • Batterivekt: 290 kg
  • Rekkevidde: 210 km
  • Varmepumpe er standard
  • Foreløpig ikke varme i setene
  • Ikke varme i rattet
  • Nettoppkoblet

 

Solid erfaring
Zoe blir Motor Gruppens tredje elektriske bil, og få har mer erfaring med elektriske biler enn nettopp denne importøren.

For det var Mitsubishis Bernt G. Jessen i Motor Gruppen som med lille i-MiEV brøytet vei for elbilsuksessen i Norge. i-MiEV var den første elbilen som tilbød sikkerhet og utstyr på det nivået norske bilkjøpere forventet å finne i en moderne bil, og kundene svarte ved å løpe til Mitsubishis salgslokaler.

Like stor suksess har ikke det samme bilhuset hatt med elektriske Renault Kangoo.

Glem batterileasing
Brask Rustad vrir seg litt når tema som batterileasing bringes på bane. Det har man fått overbevist Renault om at ikke duger i Norge. Før på grunn av moms på leasing kontra momsfrie biler, og nå fordi kundene ikke vil ha det.

– Leasing var vanskelig, så i Zoe følger batteriene bilen. Samtidig tror jeg bare det er i Norge at Renault har landet på denne løsningen, understreker Magnus Brask Rustad.

Spesialløsning for Norge beviser bare hvor viktig Norge er som elbilmarked. Det bekreftet også konserndirektør Stefan Müller hos den franske bilprodusenten ved å rose incentivordningen norske myndigheter har satt ut i livet.

– For Renault er klima og miljø viktig, så Renault er ledende i Europa på CO2. Med 110 gram/km i fjor er vi nå på god vei ned mot kravet om 95 gram/km i 2021. I den sammenheng spiller elbilene en viktig rolle, presiserte Müller.

Ferske tall fra analyseselskapet JATO Dynamics bekrefter at Renault ikke bare var best i klassen i fjor, men også hadde den største CO2-reduksjonen sammen med undermerket Dacia blant de 20 viktigste billeverandørene.

Fakta Renault Zoe

Motor:

Synkron elektrisk.

Effekt:

65 kW/88 hk.

Dreiemoment:

220 Nm.

Batteri:

22 kWh

Batterivekt:

290 kg

LxBxH:

408/173/156 cm.

Akselavstand:

259 cm.

Egenvekt:

1503 kg.

Bagasjerom:

338l.

CO2-utslipp:

0 g/km.

Rekkevidde:

210 km

Aks. 0 - 100 km/t:

13,5 sek.

Toppfart:

135 km/t.

Pris:

Fra kr. 191.980.

Euro-NCAP:

5 stjerner

Når i Norge:

Nå.

Konkurrenter: Nissan Leaf, VW e-Up, VW e-Golf, BMW i3, Mitsubishi i-MiEV.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer