Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
SUV-en NX 300h er bilen Lexus håper skal sette større fotavtrykk i det norske bilmarkedet og for første gang i historien vippe Lexus over 1000 solgte biler i året fra 2015. – Ja, målet er å selge 700 NX 300h neste år, sier Jan Christian Holm, den alltid optimistiske Lexus-sjefen i Norge. NX 300h har premiere på bilutstillingen i Beijing, men er ikke ventet til Norge før utpå høsten. Og slik det nå ser ut vil den bli nok en hybrid Lexus, og bare det. Hva bilen skal koste er ikke fastlagt, men når vi vet at Audi Q5 og BMW X3 med toliters dieselmotor og automatgir nevnes som hovedkonkurrentene, sier prisen seg selv: Fra cirka 500.000 kroner. Tonet ned Bilen som nå presenteres er dempet i uttrykksformen og sannsynligvis ganske så spiselig for bilkjøpere i denne klassen. NX 300h skal produseres med og uten 4x4. – Så langt vurderer vi ikke annet enn firehjulsdrift i Norge. Kundene forventer det og ikke noe annet, slår Holm fast. Om bilen i fremtiden skal tilbys kun med drift på forhjulene avhenger av prisen, men lite tyder på at så vil skje. Ikke minst av hensyn til bruktmarkedet, som i hvert fall forlanger full pakke for å respondere. Bygger på bestselger Det betyr også 2,5-liters firesylindret motor i kombinasjon med elektrisk motor, men samlet effekt er tatt ned fra 223 til 194 hk. Forbruks- og CO2-tall er så langt ikke kjent. Selv om Lexus har Toyota som morselskap representerer NX 300h et kvantesprang i opplevd kvalitet sammenliknet med Toyotas modeller. Du ser det tydelig på skinnet i setene, setesømmene, sammenføyningene i interiøret og materialkvaliteten. Dette er slett ikke noen Toyota de luxe! Innovativ I tillegg tilbys Panoramic View Monitor som gir 360 graders visning av bilen, et Multi-informasjonsdisplay som inkluderer G-sensor og boost meter, Head-Up Display (HUD), Blind Spot Monitor (blindsonevarsling) og Rear Cross Traffic Alert (varslig for kryssende trafikk ved rygging). Sjefsingeniør for NX, Takeaki Kato, sier at bilen er utviklet for å tilfredsstille en aktiv livsstil og at dette har vært tilnærmingen gjennom hele utviklingsfasen. Skritt for skritt Med IS for 14 år siden fikk Lexus et «betydelig» løft. Så gikk det ganske smått inntil den store SUV-en RX dukket opp i hybrid versjon. Da var det igjen et løft inntil ny opptur kom med CT 200h i 2011. Mot slutten av 2013 og så langt i 2014 er det IS som igjen bærer Lexus-salget. LES OGSÅ: Lexus oppgraderer CT 200h
Konkurrenter: Audi Q5, BMW X3, Jeep Cherokee, Mercedes GLK, Range Rover Evoque, Volvo XC 60. + Design, miljøprofil og kvalitetsopplevelse. - Kan ikke skreddersys.
|