img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
84 bilder i galleri
Arkitektur i Genève
Bilutstillinger har noen ganger helt utrolig flotte stands, kanskje for å kamuflere dårlige biler? Eller vi blir overrasket av elendig stand-arkitektur. Her er noen glimt fra det som gjorde inntrykk i Genève.

Bentley var vel den flotteste i år også, men det hadde vi regnet med. De hadde bygget et nytt anlegg til Frankfurt i fjor, som vi (med god bakgrunn i innviklet arkitekturhistorie) beskrev som en krysning mellom Zlote Tarasy i Warszawa og Prada-butikken i Tokyo.

I fjor fortalte Bentley oss at dette var et sett elementer de kunne ta med seg til alle utstillinger over hele veden, og at den var beregnet til å vare de neste seks år.

Den gjorde seg i hvert fall like godt i Genève som i Frankfurt, og var som vanlig innredet med Bentleys egne møbler, og med bilenes farge- og materialprøver som var arrangert som kunst på veggene.

Imponerende.

Fransk eleganse
Men Citroën imponerte nesten like meget. De hadde kommet opp med et helt nytt eksteriør, der Citroën-delen hadde et tydelig Apple-preg – samtidig som formene på merkelig vis harmonerte perfekt med formen på debutanten Cactus.

Moduler på langs eller i høyden, som var stablet eller sto for seg selv, så ut som rammen rundt en iPhone, i naturlige tre-farger, mens de hadde skilt vekk DS-avdelingen med et helt eget uttrykk.

Der var det en praktfull mørkegrå vegg full av bokstaver som sto ut og som ble lyst opp i uregelmessig rekkefølge, ett og ett ord. Utrolig elegant, og et glimrende signal på at man er i ferd med å skille DS fra resten av flokken.

Kontraster
Det er morsomt å se forskjell på BMW og Mercedes. Begge har stands mot vegger av samme høyde, og begge skal presentere premium-biler.

Begge har på en måte de samme elementene, en annenetasje med catering og kontorer skjult bak tette vegger, og begge har derfor deler av standen bygget under gulvet til annen etasje.

Hos Mercedes-Benz hersker det en avmålt orden, logoen harmonerer med resten og annen-etasje-fasaden er diskret.

Hos BMW er det som å gå på en flyplass der alle forretningene har fått lov til å henge opp akkurat de lysreklamer og storskjermer de vil. Det er en øyestøy der som egentlig er svært overraskende.

Nabostanden er Mini, og den er jo ultrahip, med neonlys og disco-type elementer, men den er som en avslappet lounge i sammenligning.

Disharmoni
Peugeot er også like i nærheten, i et hjørne på andre siden av kortveggen i forhold til BMW. 

De klarer å forstyrre inntrykket nesten like bra som BMW gjør, men med helt andre virkemidler.

De har bygget en slags baldakin over den bakerste delen av standen, men den er hakket opp i de underligste vinkler, slik at på avstand virker det hele som et gatemarked der det overhodet ikke er noen harmoni over parasollene.

Audi har en tilsvarende plassering, men de har løst bakteppeproblemet med en enorm, kunstig horisont, som sveiper elegant over hjørnet og langs hele den enorme bakveggen. 

To andre med identisk idé er Porsche og Ferrari. Begge står mot en lang vegg med naboer på begge sider.

Ferrari har bygget opp noe komplisert som nok skal gi inntrykk av å være et depot på en moderne Grand Prix-bane. Den er full av detaljer og forvirringer. Porsche har noe som ser ut som en typisk Bauhaus enebolig, der hele fronten er åpnet for at du skal kunne ta en titt inn på det rene interiøret også.

Virkelig to kontraster.

Cupra-elementer
Seat gjorde seg bemerket ved at de elegant klarte å forlenge Cupra-elementene inn til bakveggen, Skoda ved at de så konsekvent klarer å bruke langsgående linjer i taket og på mesaninen – det er nesten så det ene glir over i det andre.

Dacia viste seg å være en mester i å gjøre det elegant, nesten uten at det koster en krone.

Opel imponerte med verdens blankeste gulv, svart også – det måtte holdes rent non stop, og med speil i taket og med en bakvegg som besto av storskjermer med velvalgt orkestrerte illustrasjoner og farger, var dette nesten som å komme i parfymeavdelingen i noen av verdens mest eksklusive stormagasiner.

Skandinavisk
Volvo er blant dem som, akkurat som Bentley, reiser verden rundt med den samme arkitekturen, som enkelt kan tilpasses både etter kvadratmeter gulvflate og tilgjengelig høyde. 

Det er noe utvilsomt skandinavisk både over trematerialene og over de rene linjene, men samtidig er det akkurat som om det nye designspråket deres krever litt mer store sammenhengende flater og en mye blankere finish.

Renault har nesten ikke arkitektur i det hele tatt, men scorer stort på at standen er så dynamisk.

Selve gulvet er bygget opp så det er bølge-, eller kanskje heller ås-formet. Du går oppoverbakke og du går nedoverbakke.

Men det som virkelig detter i øynene er tett i tett med kuppelformede lamper som henger i taket og som beveger seg opp og ned, og skifter farge samtidig. Virkelig en magnet for øynene.

Land Rover har et glassbur hengende over sin stand, det ser nesten ut som venterommet på en fergeterminal, ikke spesielt eksklusiv, mens Rolls-Royce nøyer seg med en stor portal av tre som ikke virker særlig eksklusiv eller har noe spesielt preg av håndverk eller kvalitet.

Siste besøk?
Lancia, stakkar, hadde jobbet frem en smoking-elegant stand i svart og hvitt. Men for hva da? For lille Ypsilon, ikke akkurat kjole og hvitt. Men kanskje for å markere høytiden av at det er siste gang vi ser dem der. Kanskje.

Eksklusiv, på en helt annen måte, er Bugatti. De har plassert bilen sin nede i sandkassen – virker det nesten som. Det siklende publikum må henge rundt et høyt, massivt gjerde og se ned på vidunderet.

Det skaper den avstanden som selvfølgelig er hensikten med installasjonen. Det blir kanskje litt for alminnelig når Pagani og Königsegg bare planker bilene sine rett ned på gulvet?

Qoros imponerte også. Ikke først og fremst på grunn av standen, den var litt rotete i år, men på grunn av den konsekvente og elegante måten de bruker merkevaren og logoen sin på.

Det gir inntrykk av en stil og posisjonering som er mye nærmere premium enn det Qoros egentlig er. Men det var kanskje det som var meningen fra utstillingsarkitektene deres.

Effektivt
Toyota til slutt. De har en stor flate, og denne gangen hadde de brutt den opp i to distinkte deler. Den ene var preget av ganske rettvegget arkitektur, den andre av et svært skallformet tak som hang over deler av standen.

En virkelig effektiv måte å bryte opp det monotone på. Samtidig hadde de gjort mye kreativt på gulvet. Satt opp karnevalsmasker som du kunne gjør selfies bak, eller slengt utover kule Aygo-puffer som du kunne slange deg på.

Toyota har ikke gjort seg bemerket på interiørarkitektur før. I år var det de som delte førsteplassen med Citroën – i min lille lokale konkurranse.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer