img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Det store tilbakekallingsåret
2014 kan vise seg å ende med ny rekord i tilbakekallinger. 12 millioner biler så langt i år. Rekorden holdes foreløpig av 2004 med 30,8 millioner.

I fjor opplevde bilverdenen 22 millioner tilbakekallinger. Allerede etter første kvartal er vi halvveis dit.

Det begynte med GM som endelig innrømmet at de hadde et problem med noen tenningslåser. 2,6 millioner biler dreier det seg om. Så kom Toyota med 6,4 millioner – men deres problem var mye greiere, og er langt unna den skandalen som GMs utvikler seg til å bli.

Så er det en rekke mindre tiltak, fra Mazda med 42.000 biler, via 650.000 fra Dodge og Jeep, til 1 million fra Nissan. Det aller siste (i hvert fall når dette skrives) er nesten 500.000 løene motorer fra BMW.

Mediehysteri
I motsetning til hva man skulle tro fra enkelte medieoppslag, er disse greiene sjelden noe å hisse seg opp over.

Fabrikkene har glimrende rutiner for å identifisere de bilene det gjelder, de har rutiner for å utbedre feil og de har i stadig økende grad en kundebehandling som gjør at du faktisk føler deg litt privilegert når du har vært inne med den bilen du har fått innkalling på. 

En rekke tilbakekallinger skjer også helt frivillig fra bilfabrikkenes side, uten at myndigheter er inne i bidet i det hele tatt.

GM-saken er imidlertid annerledes. Ikke minst fordi de amerikanske trafikksikkerhets-myndighetene har slått fast at flere dødsfall er forårsaket av denne feilen der tenningslåsen går i «nøytral» under kjøring, og derved kutter motor og servo og varselsystemer og airbagutløser og en rekke vitale funksjoner.

GMs store problem her er ikke feilen som sådan, men at de har visst om problemet siden 2001, at de allikevel har skjøvet det hele under teppet på grunn av de «enorme» utgiftene en bedre konstruksjon ville medført (90 cent per bil – det sier litt om kostkontrollens enorme makt i gamle GM før konkursen), og at de faktisk ikke har vært spesielt samarbeidsvillige under høringene i Senatet den siste måneden.

Tøff start
Mary Barra, den nye GM-sjefen som svevde inn i toppsjefetasjen på en sky av begeistring, har hatt en tøff start på jobben.

Hun har nesten ikke gjort annet enn å forklare og forsvare, hun har riktignok gitt to av de sterkest involverte ingeniørene betalt permisjon, og nå viser det seg at hun også har kjent til disse defektene lenge før GM motvillig sendte ut en melding om dem i februar i år.

Det har heller ikke gjort saken bedre at GM har antydet at de kanskje ikke er erstatningspliktige fordi komponenten med feilen ble bygget inn av «gamle» GM, som altså ikke finnes mer, og som derfor ikke kan saksøkes. Det sier seg selv at publikum ikke oppfatter dette som god PR.

Dagens GM står imidlertid for utbedringene, bare i første kvartal i år regner man med at regningen vil ende på 1,3 milliarder dollar. Inne i dette er ikke tapt anseelse, juridiske utgifter og mulige pengestraffer tatt med.

Upopulært
Og selvfølgelig reagerer både publikum og børs på slike meldinger. I mars økte personbilsalget i USA med 6,6 prosent, med de amerikanske produsentene i teten. GM-salget økte derimot bare med 4,1 prosent, mange oppfatter det som «Not Like» fra markedet.

Enda tydeligere var børsen. Der sank verdien på Generalen med en tidel. 

Akkurat det er imidlertid litt underlig, for børsen pleier å være kynisk og ser gjerne bort fra litt tabloid-opphisselse.

En ekstraordinær utgift på 1,3 milliarder dollar behøver ikke bekymre aksjonærene. GM har 28 milliarder dollar i kontantbeholdning akkurat nå.

Landet trygt
Vi husker tilbake til Toyotas kjempetilbakekallinger i 2010 http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=36531 – det kostet dem 4 milliarder dollar. Men det viste seg fort at det hadde overhodet ingen betydning for selskapets økonomi, eller aksjonærenes utbytte, over litt tid.

De anslo riktignok at de tapte 2 milliarder dollar på synkende bilsalg også, men over ganske kort tid var det ikke mye de tapte i anseelse eller merkevare-verdi heller.

Det økonomiske aspektet som er mest interessant med GM nå, er at børsen i flere år ikke har verdsatt selskapet til mer enn 3 ganger kontantstrømmen, mens Generalens kolleger gjerne ligger på 4 eller 5 gangeren. 

Det vil med andre ord ikke forundre noen at dersom GM nå tar seg sammen og forklarer på en skikkelig måte hva som gikk galt, og hvorfor det tok så lang tid før de gjorde noe med problemet, så vil vi se en aksjekurs som virkelig vil stige.

Det første signalet på hvilken retning tendensen tar, vil bli GMs amerikanske bilsalg i april.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer