Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
El-bilparken doblet på ett år Ved utgangen av 2013 var det registrert 17.770 el-personbiler i Norge, mot 8.031 ett år tidligere. Den kraftige veksten fortsetter i 2014. |
||||||||||||||||
Ved utgangen av 1. kvartal 2014 er det registrert ytterligere 5.297 nye (og ca 500 bruktimporterte) el- personbiler, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken. Dermed har det samlede antall el-biler allerede passert 23.500. Til tross for den sterke el-bilveksten i fjor, utgjør de elektriske i dag under 1 prosent av personbilparken. Flest el-biler i Oslo Om lag en tredel er registrert i de tre byene Oslo, Bergen og Trondheim. Etter Oslo og Bergen er det Asker og Bærum som har flest registrerte el-personbiler, med henholdsvis 1 384 og 1 120 biler. LES OGSÅ: Få vet hva det koster å "tanke" elbilen 2,9 millioner personbiler og lette varebiler Dette tilsvarer 572 person- og varebiler per 1.000 innbyggere. Nær halvparten dieseldrevne Av de 2,5 millioner personbilene som var registrert ved årsskiftet, var 44 prosent dieseldrevne. Dette er 2 prosentpoeng flere enn året før. Mer enn 150.000 biler vraket Dette gav resultater: I 2013 ble det vraket hele 151.000 personbiler og lette varebiler. Dette er 28 prosent flere enn i 2012. Bare én gang tidligere, siden statistikken ble etablert i 1985, er flere biler tatt ut av trafikken. I 1996 ble det vraket 224.000 biler, i hovedsak som følge av en midlertidig heving av vrakpanten til 6.000 kroner. 18 år gamle ved vraking Chevrolet, Volvo og Mercedes var de tre merkene som holdt ut lengst på de norske veiene. De var i gjennomsnitt 20 år eller eldre da de ble «pensjonert». Varebilene var i gjennomsnitt 15,4 år da de ble vraket, viser tall fra Motorvognregisteret i Vegdirektoratet. LES OGSÅ: Kortreist kjøreglede - elektrisk duell Likevel ingen nedgang i gjennomsnittsalderen Den er fortsatt 10,5 år, slik den har vært de siste fire årene. Som i 2012 har Oppland landets eldste person- og varebilpark med henholdsvis 12,8 og 10,3 år. Yngst er bilene i Oslo med henholdsvis 8 og 4,6 år. Det er lite oppdatert internasjonal statistikk tilgjengelig for de andre europeiske landene, men i 2010 var gjennomsnittsalderen på personbilene i utvalgte EU-land 8,3 år.
|