Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Tidligere i år ble Peugeot 308 stemt frem som Årets Bil i Europa. 308 SW, altså stasjonsvognutgaven, lanseres i Norge i august, og i løpet av et år regner Peugeot Norge med å selge 3000 biler samlet av stasjonsvogn og kombikupé. Det er ikke bare bagasjerommet som skiller de to modellvariantene av 308. En vesentlig forskjell finner vi nemlig i akselavstanden, som er strukket hele 11 cm på stasjonsvognen. Dette kommer både bagasjerommet og benplassen i baksetet til gode. 308 er basert på PSA-gruppens modulplattform EMP2, som vi første gang stiftet bekjentskap med i Citroën C4 Picasso. Det har resultert i en vektreduksjon på 140 kg sammenlignet med utgående modell. Volumet i lasteavdelingen har økt til 610 liter, og dermed ligger den fullt på høyde med konkurrentene, nærmere bestemt fem liter over Golf stasjonsvogn og 15 liter under Civic Tourer. Kjører bra En av PSA-konsernets nye bensinmotorer er på plass i 308 SW til lanseringen, nemlig den tresylindrede 1.2 e-THP. Ikke tro at dette er en pinglemotor, til tross for antall sylindre og det lave slagvolumet. Med 130 hester og et høyst akseptabelt dreiemoment på 230 Newtonmeter, er dette en motor som gir et godt kompromiss mellom pris og krefter. Ny diesel kommer Hvis du vil ha en mer moderne dieselmotor som tilfredsstiller fremtidens Euro 6-norm, må du vente til oktober/november. Da er to utgaver av PSA-gruppens nye dieselmotor på plass, begge med 1,6-liters volum, med enten 100 eller 120 hester. Sistnevnte vil få et så gunstig CO2-utslipp som 85 gram/km. Under den europeiske presselanseringen i Frankrike, fikk vi anledning til å kjøre den nye dieselmotoren med 120 hester. Vårt førsteinntrykk er at dette er en fleksibel motor som jobber i fin harmoni med 6-trinns kasse, og som gir krefter og fartsressurser nok for norske forhold. Sammenlignet med den største dieselmotoren med 150 hester, er den 2,4 sekunder tregere fra null til hundre, mens forbruket ligger cirka 15 prosent lavere. Berøringsskjerm Førermiljøet er nesten fritt for knapper og brytere. Det aller meste av funksjoner betjenes via en berøringsskjerm på midtkonsollen. Som vi har pekt på i tidligere kjøring av 308 kombikupé, er vi ikke veldig begeistret for slik «moderne» instrumentering, for vi kan ikke med vår beste vilje kalle det trafikksikkert når vi må flytte oppmerksomheten fra veien for å gå inn i en skjermmeny for å endre temperaturen i kupéen.
Konkurrenter: VW Golf, Honda Civic Tourer, Toyota Auris, Opel Astra, Kia Ceed, Hyundai i30.
|