Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det var i 1984 den første BMW M5 så dagens lys, inspirert av superbilen M1, og med en motor som allerede var på plass i kultbilen M635 CSi. Effekten den 3,5-liters rekkesekseren vartet opp med, var svimlende 286 hestekrefter – nok til å foreta aksen til hundre på 6,5 sekunder. I dag anses dette som relativt moderate ytelser hos BMW, men for 30 år siden var det intet mindre enn imponerende. Ti for hvert år Spesialutgaven har 600 hestekrefter – 40 mer enn en «vanlig» M5. Ifølge BMW er dette den kraftigst motoriserte produksjonsbil de noensinne har bygget. Null til hundre går unna på 3,9 sekunder og toppfarten er elektronisk sperret ved 250 km/t, med mindre du legger til en M Driver’s Package som tar deg til 305 km/t. Maks dreiemoment på 700 Newtonmeter i området 1500-6000 omdreininger høres ut som bra skyv hele veien. Bensinsluker, tenker du! Slett ikke ille, oppgitt snittforbruk er 0,99 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 231 gram per kilometer. Og den tilfredsstiller selvsagt utslippskravene i EU6. Fintunet Competition Package, som kan bestilles som ekstrautstyr i en vanlig M5, er standard i jubileumsutgaven. Det innebærer fintunet chassis med strammere fjærer og dempere og 10 mm redusert bakkeklaring. Styringen, med M-spesifikk funksjon, er enda mer direkte enn på vanlige M5. M Dynamic-modusen i den elektroniske stabilitetskontrollen (DSC) fokuserer på en enda mer sportslig kjøreopplevelse. Unike detaljer Innrammingen rundt nyregrillen, lufteventiler i sidene, dørhåndtakene og de to doble eksosrørene er i høyglanset sort. De 20-tommers aluminiumsfelgene har sort dekor og dekk i dimensjon 265/35 ZR20 foran og 295/30 ZR20 bak. Når man åpner fordørene møtes man av «30 Jahre M5»-logoer på tersklene, på stolryggene og på en plakett på dashbordet som viser hvilket nummer i rekken av de 300 denne bilen er. De fire individuelle sportssetene er utført i sort skinn og Alcantara, også sportsrattet er kledd med Alcantara for å gi optimalt grep. Godlåt De 300 eksemplarene skal fordeles på alle verdensdeler, så man skal være kjapp på labben for å sikre seg et eksemplar. En vanlig M5 har en prislapp på 1.690.600 kroner, så spesialutgaven vil nok nærme seg to millioner.
|