img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
28 bilder i galleri
Går for Gull!!
NTNU-studentene som står bak årets Formula Student-bil regner med å nå til topps. I dag ble bilen avduket – den er i alle fall garantert å vinne Superb-Finish-Konkurransen.

46 studenter fra en rekke forskjellige linjer og klassetrinn har jobbet sammen i 50.000 timer dette semesteret.

I tillegg har de forhåpentlig også brukt noen ekstra timer på å studere, på kjærester, på å leve – men det kan ikke ha blitt mange. For dette har åpenbart vært intenst.

Resultatet er imidlertid praktfullt – en bil bygget innenfor regelverket til det som er blitt en verdensomspennende racingformel – og der studentene møtes hvert år for å måle seg mot hverandre.

De skal ha konstruert, bygget og finansiert det hele selv, de må presentere omfattende dokumentasjoner – og så skal det kjøres. Ofte hjerteskjærende når den ene drivakselen knekker allerede ved første forsøk.

Det skal ikke skje med bilen fra Revolve, som teamet heter - lover de oss. Her er det utrolig solide beregninger i bånn, og bruk av det mest moderne produksjonsutstyr og de mest avanserte materialene. Sponsorene har åpenbart vært generøse både når det gjelder penger, materialer og fasiliteter.

Vi kan ikke her gå inn på detaljer, men la meg bare nevne at mens fjorårets bil veide 250 kg, er årets nede på 170. Felgene i fjor veide 3 kg hver, i år er de egenbygde i karbon og veier 1 kg.

Det er nesten så jeg ikke trodde det da jeg ble fortalt at alle de fem sjåførene som skal konkurrere om førerplassen når konkurransen går på Silverstone i juli – alle veier over 60 kg.

Noen sågar godt over.

(saken fortsetter)

I år har de også valgt å gå for eldrift – det er åpenbart taste-of-the-year etter at en elbil vant i fjor, og de har gått for den mest radikale aeropakken ever.

Selv om toppfarten ikke kommer over 120 km/t, er det åpenbart nødvendig med enormt aerodynamisk trykk også. De snakker om et frontareal når alle flapsene er i maks stilling på over 1,6 kvadratmeter – da begynner vi å nærme oss låvedør. Og en luftmotstandskoeffisient på godt over 0,45 vil jeg tro.

Selv regnet jeg med at de hadde valgt denne aeropakken for å få plass til alle sponsorene sine, men jeg ble forsikret om at dette bare skyltes funksjonelle årsaker.

Dessuten var de helt trygge på at dette aeroutstyret møtte regelverkets krav til maks mål. «Jo da, ikke no’ problem. Vi har en sikkerhetsmargin på 5 mm i forhold til regelverket» var beskjeden.

Det var forresten åpenbart hele veien – her er det ikke snakk om toleranser slik vi kjente dem i dampmotorens tid. Boltehullene i den autoklavbakte karbon-monocoquen har en nøyaktighet på 1 millimeter.

Og som enda en illustrasjon på at denne gruppen tar saken svært alvorlig: De hadde ennå ikke montert inn batteripakke og motor, så det manglet noen kilo bak. Derfor hadde de justert litt på hjulopphenget slik at biler skulle «stå» nøyaktig slik den er når den er komplett.

Noen ord om finishen. Bilen har stått fjorten dager hos Syd Lakksenter. Karbonen er lakkert nattsvart, men gi den litt lys og den er full av diskofargede flakes. Og dessuten har den et lite farge-element rundt det hele som er et utsøkt grafisk statement.

Det eneste jeg ikke klarer å mobilisere masse begeistring for er navn og logo. Logoen skjønner jeg ikke noe av – den henger ved fra første generasjon i 2012, men det er ikke lett å forklare hvorfor den ser slik ut i dag. Revolve, kan til nød gå an, det er jo noe som går rundt her – men for meg har dette Cowboyfilm tradisjon.

Men det verste er bilens eget navn. Jeg kan garantere at det er ikke Gruppas markedsavdeling som har valgt disse – så-fjernt-som-mulig-fra-noe-catchy-navnene.

Det første året het bilen KA Borealis R – kan kanskje så vidt aksepteres. I fjor het den KA Aquilo R - jeg er sikker på at Aquilo betyr noe hvis du leter lenge nok i leksika.

Begge bilene sto forresten der og demonstrerte hvor utrolig meget mer sofistikert årets er. (Selv om jeg kommer til å savne lyden av en ganske råtrimmet motorsykkelmotor)

Og årets heter altså KOG Arctos R! Det høres ut som en ordblind Mercedes lastebil med talefeil, men navnet er visstnok vedtatt på allmøte med solid stemmeflertall.

Jeg håper jeg får grunn til å bli mer begeistret over hva bilen gjør enn over hva den heter.

Og vær sikker, denne kommer vi til å følge tett i tiden fremover. Første prøvekjøringene skjer vel om en ti dagers tid, da skal vi være tilbake.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer