img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
40 bilder i galleri
Ny C-Klasse stasjonsvogn
Mercedes er vel, sammen med BMW, det merket som selger mest sedan i denne klassen. Likevel er det en faktum at stasjonsvognene er viktigst. Her er første blikk på nye C-Klasse stasjonsvogn.

Fortsatt må de som ønsker seg en slik bil vente noen måneder – den er nemlig ikke på plass i butikkene før i september. I tillegg blir nok modellutvalget noe begrenset i startperioden, så kanskje må du vente enda lengre på akkurat den varianten du ønsker deg.

LES: Våre førsteinntrykk av C-Klasse sedan

Designen deler den med sedanen, det er kun halepartiet som skiller de to. Og for mange er nettopp designen årsaken til å velge stasjonsvogn – de syns rett og slett den tar seg bedre ut enn sedanen. Smak og behag…

Større, men lettere
Fjerde generasjon C-Klasse stasjonsvogn er større enn sin forgjenger. Akselavstanden er strukket med 80 mm til 284 cm, mens den totale lengden er økt med 96 mm til 470 cm. Også bredden er utvidet med 40 mm til 181 cm.

Mercedes lover at de økte målene kommer passasjerene til gode gjennom økt benplass, mer skulderrom og større takhøyde.

Og hva så med bagasjerommet, som for mange er argumentet for å velge en stasjonsvogn?

I nye C-Klasse stasjonsvogn er det på 490 liter med alle setene på plass. Det er bare 10 liter mer enn sedanen rommer, og langt mindre enn det en Golf (605 l) eller Civic Tourer (624 l) kan skryte av.

Men sammenligner vi med direkte konkurrenter, Audi A4 og BMW 3-serie, er målene så å si identiske.

Det er når baksetet legges ned de virkelige fordelene med stasjonsvognen fremkommer. Da rommer den 1510 liter, igjen på nivå med 3-serie og 80 liter større enn i A4. Og mens bakseteryggene tidligere var todelt, er de nå tredelt i forholdet 40:20:40.

Individualisme
Som ved forrige modell kan kundene velge mellom forskjellige frontdesign, enten sportsgrill med en stor stjerne i grillen eller, dersom man velger Exclusive Line, en mer klassisk Mercedes-front med stjernen plassert på panseret.

Interiøret er like eksklusivt som på sedanen, en kombinasjon av luksus og sport. I tillegg til standardutgaven kan kundene velge mellom tre forskjellige utstyrslinjer for eksteriør- og interiørdesign.

Interiøret er spesielt allergivennlig, og Mercedes skryter av å være eneste produsent som har et ECARF-sertifikat utstedt av European Centre for Allergy Research Foundation.

(saken fortsetter)

Mange av bilens viktige funksjoner styres av en touch-pad som sitter ergonomisk plassert på midtkonsollen mellom setene. Innstillingene leses av på en stor skjerm på dashbordet, og de viktigste kan også leses via et head-up display.

Selv om den har vokst er nye C-Klasse stasjonsvogn inntil 65 kg lettere enn sin forgjenger, noe som skyldes at aluminium benyttes i stor grad.

Alle motorer er selvsagt tilpasset Euro 6 utslippskrav som innføres til høsten, og sammenlignet med sine forgjengere forbruker de rundt 20 prosent mindre drivstoff.

Diselmodellene er firesylindrede og leveres i effekter fra 115 til 204 hestekrefter. I tillegg tilbyr Mercedes en hybridløsning i E 300 BlueTec Hybrid hvor en firesylindret dieselmotor på 204 hk kombineres med en elmotor med 27 hk.

Denne kan skilte med et snittforbruk etter EU-syklusen på 0,38 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 99 gram per kilometer. Det er på nivå med «snille» biler i klassen under.

Det fins tre BlueDirect firesylindrede bensinmotorer med et hk-spenn fra 156 til 333 hestekrefter. Siden kommer også C 350 Hybrid med bensinmotor på 210 hk og elmotor på 68 hk.

Stål eller luft
Kundene kan velge mellom to typer stålfjærer eller, for første gang i C-Klasse, Airmatic luftfjæring. Sistnevnte justerer også bilens høyde automatisk i forhold til hvor tungt bilen er lastet.

Man kan velge forskjellige kjøreprogram for maks komfort eller maks sportslighet i fire nivåer – Comfort, Eco, Sport og Sport+. I tillegg kan sjåføren legge inn sine favorittvalg ved å stille programmet på Individual.

Alle modeller får Direct-Steer som standard. Dette påvirker styringen i forhold til hastighet så man får en direkte styring i høye hastigheter og en bil som er lettere å manøvrere i bytrafikk.

Nye C-Klasse har mange av de elektroniske hjelpemidlene som er innført på E- og S-Klasse for maks komfort og sikkerhet.

Holder deg våken
Attention Assist er standard. Systemet varsler føreren om at det er på tide med en pause dersom han blir trøtt. Standardutstyret omfatter også Collision Prevention Assist Plus som bremser bilen automatisk dersom det er fare for sammenstøt og sjåføren ikke reagerer selv.

Systemet virker i hastigheter opptil 105 km/t (200 km/t i kombinasjon med Distronic Plus) og reduserer skadene ved et eventuelt sammenstøt. Systemet kan stoppe bilen helt ved hastigheter inntil 50 km/t.

I tillegg fins det en rikholdig meny med ekstrautstyr for komfort og sikkerhet, og 4Matic firehjulsdrift blir tilgjengelig til de fleste modellvarianter.

Er du en standard Mercedes-kunde, plusser du trolig på ekstrautstyr for nærmere 100.000 kroner.

Nye C-Klasse stasjonsvogn er på plass i Norge i september. Prisene er foreløpig ikke klare, men utslippsvennlige drivlinjer vil trolig bety at den kan bli rimeligere enn forgjengeren, slik tilfellet er for sedanen.

Her er data for modellene som kommer til Norge:

Diesel

C 180 BlueTEC

C 200 BlueTEC

C 220 BlueTEC

C 250 BlueTEC

Motorvolum

1598 cc

1598 cc

2143 cc

2143 cc

Drivstoff

Diesel

Diesel

Diesel

Diesel

Effekt

85 kW / 116 hk

100 kW / 136 hk

125 kW / 170 hk

150 kW / 204 hk

Dreiemoment

280 Nm

320 Nm

400 Nm

500 Nm

Drivstofforbruk, NEDC blandet kjøring

0,38 l pr mil

(0,43)

0,38 l pr mil

(0,43)

0,40 l pr mil

(0,43)

0,43 l pr mil

(0,45)

CO2 utslipp

99  (112) g/km

99 (112) g/km

103 (108) g/km

109 (117) g/km

0 til 100

11,1 (11,5) sek

9,7 (10,1) sek

8,1 (7,9) sek

6,6 (6,9) sek

 

Bensin

C 180

C 200

C 250

Motorvolum

1595

1991

1991

Drivstoff

Bensin

Bensin

Bensin

Effekt

115 kW / 156 hk

135 kW /184 hk

155 kW /211 hk

Dreiemoment

250 Nm

300 Nm

350 Nm

Drivstofforbruk, NEDC blandet kjøring

0,50 l pr mil (0,54)

0,53 l pr mil

(0,55)

0,53 l pr mil

(0,56)

CO2 utslipp

116 (125) g/km

123 (128) g/km

123 (130) g/km

0 til 100

8,2 (8,4) sek

7,5 (7,7) sek

6,6 (6,8) sek


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer