Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Jeg skal ikke legge skjul på at noen lanseringsreiser er mer spennende enn andre, og denne blir nok blant årets høydepunkter. Opplevelsen finner sted sydvest i Portugal, på Autodromo Internacional do Algarve – en bane jeg aldri tidligere har kjørt på, men som snart skal havne høyt på favorittlisten min over morsomme racerbaner. Vi akselererer ut fra depotet og gasser på mot første sving, gjennom hårnåler, raske kurver og over blinde bakketopper der man ikke aner hvor veien går videre. Godlåt Akselerasjonen er imponerende takket være et dreiemoment på 550 Newtonmeter som melder seg til tjeneste allerede ved 1800 omdreininger, og som følger deg helt opp til 5500 der de 431 hestene er i full galopp helt til du bikker 7300 omdreininger. Bedre hverdagsbil Vår M4 Coupé er utstyrt med dobbel clutch girkasse (DCT), og det formelig hugger til hver gang vi girer opp mens gasspedalen holdes i bånn. Ved nedgiring sørger automatikken for å gi mellomgass som forsterker det sportslige lydbildet. De brede dekkene suger tak i asfalten, og vi oppdager raskt at vi kan angripe kurvene langt mer aggressivt enn vi trodde på første runde. Akselerasjonen ut av kurvene er effektiv takket være den avanserte M-diffen som fordeler kreftene mellom bakhjulene. Bremsene står i stil med ytelsene, så vi starter oppbremsingen senere og senere for hver runde. Stolte aner Stadig strengere utslippskrav gjorde det nødvendig å erstatte den tidligere V8-sugemotoren med en turbomatet rekkesekser. Resultatet er dramatisk lavere utslipp av CO2 og NOx, samtidig som de potente ytelsene er til stede over et langt bredere register. Det har enorme fordeler når man kjører på landevei og i bytrafikk siden et høyt dreiemoment sørger for god akselerasjon under alle forhold. Dessuten har det en meget gunstig effekt på det norske avgiftsnivået. Ulik fasong, like ytelser M-modellene har en vesentlig mer aggressiv design enn sine mer moderate søsken. De er bredere og lavere, har store luftinntak og detaljer som visuelt klistrer dem til bakken. Det er krevende å bygge en bil med maksimale ytelser på bane. Oppgaven blir vesentlig større når den i tillegg skal oppføre seg som en vanlig bil i hverdagen. Standard girkasse i M3/M4 er sekstrinns manuell, men den er det nesten bare sære amerikanere som velger. For alle andre er det 7-trinns M DCT som gjelder. Ikke bare gjør den skiftene raskere enn selv den mest erfarne sjåfør greier, den sørger i tillegg for bedre ytelser og vesentlig lavere forbruk. Stor spennvidde Bilene vi kjørte under lanseringen var utstyrt med Adaptive M hjulopphenging der man har de samme tre valgene på chassiset, og bilens oppførsel endrer seg dramatisk fra det ene ytterpunktet til det andre. Drømmebiler Men noen direkte volumselgere blir ikke M3 / M4. BMW Group Norge planlegger å selge 15 biler i år, men er forberedt på at den betydelige prisreduksjonen kan medføre økt etterspørsel. Basert på forhåndsinteressen ser det ut til at 80 % vil gå for den klassiske løsningen og velge en M4 Coupé, mens en håndfull vil velge M3 Sedan. De første bilene er på plass i Norge i juni.
Konkurrenter: Audi RS5 Coupé, Mercedes C 63 AMG Coupé
|