img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
115 bilder i galleri
Nye M-er på vei og bane
FØRSTEINNTRYKK: For første gang lanserer BMW to nye M-modeller samtidig. Vi har kjørt M3 Sedan og M4 Coupé, på vei og bane.

Jeg skal ikke legge skjul på at noen lanseringsreiser er mer spennende enn andre, og denne blir nok blant årets høydepunkter.

Opplevelsen finner sted sydvest i Portugal, på Autodromo Internacional do Algarve – en bane jeg aldri tidligere har kjørt på, men som snart skal havne høyt på favorittlisten min over morsomme racerbaner.

Vi akselererer ut fra depotet og gasser på mot første sving, gjennom hårnåler, raske kurver og over blinde bakketopper der man ikke aner hvor veien går videre.

Godlåt
Vi drister oss likevel til å slå av de «elektroniske støttehjulene» og gi gass. Lydbildet fra rekkesekseren er herlig. En sekser låter riktignok ikke som en åtter, men BMW M har likevel fått frem godlåt når bilen settes i Sport+ og en klaff i eksosanlegg sender den inn i kupeen.

Akselerasjonen er imponerende takket være et dreiemoment på 550 Newtonmeter som melder seg til tjeneste allerede ved 1800 omdreininger, og som følger deg helt opp til 5500 der de 431 hestene er i full galopp helt til du bikker 7300 omdreininger.

Bedre hverdagsbil
Det enorme dreiemomentet er den store forskjellen fra forgjengeren, M3 Coupé, som hadde en V8 sugemotor og trengte rundt 4000 omdreininger før den virkelig våknet til live. Her er det maks skyv hele veien.

Vår M4 Coupé er utstyrt med dobbel clutch girkasse (DCT), og det formelig hugger til hver gang vi girer opp mens gasspedalen holdes i bånn. Ved nedgiring sørger automatikken for å gi mellomgass som forsterker det sportslige lydbildet.

De brede dekkene suger tak i asfalten, og vi oppdager raskt at vi kan angripe kurvene langt mer aggressivt enn vi trodde på første runde.

Akselerasjonen ut av kurvene er effektiv takket være den avanserte M-diffen som fordeler kreftene mellom bakhjulene. Bremsene står i stil med ytelsene, så vi starter oppbremsingen senere og senere for hver runde.

Stolte aner
Selv om M4 er en ny betegnelse er det ingen tvil om at den bærer videre en stolt BMW M-tradisjon. Fire generasjoner M3 har vært produsert siden den første så dagens lys for 28 år siden.

Stadig strengere utslippskrav gjorde det nødvendig å erstatte den tidligere V8-sugemotoren med en turbomatet rekkesekser. Resultatet er dramatisk lavere utslipp av CO2 og NOx, samtidig som de potente ytelsene er til stede over et langt bredere register.

Det har enorme fordeler når man kjører på landevei og i bytrafikk siden et høyt dreiemoment sørger for god akselerasjon under alle forhold. Dessuten har det en meget gunstig effekt på det norske avgiftsnivået.

Ulik fasong, like ytelser
Både M3 Sedan og M4 Coupé gjør null til hundre på like over fire sekunder, og selv om de har ulikt utseende er ytelser og kjøreegenskaper så å si identiske.

M-modellene har en vesentlig mer aggressiv design enn sine mer moderate søsken. De er bredere og lavere, har store luftinntak og detaljer som visuelt klistrer dem til bakken.

Det er krevende å bygge en bil med maksimale ytelser på bane. Oppgaven blir vesentlig større når den i tillegg skal oppføre seg som en vanlig bil i hverdagen.

Standard girkasse i M3/M4 er sekstrinns manuell, men den er det nesten bare sære amerikanere som velger. For alle andre er det 7-trinns M DCT som gjelder. Ikke bare gjør den skiftene raskere enn selv den mest erfarne sjåfør greier, den sørger i tillegg for bedre ytelser og vesentlig lavere forbruk.

Stor spennvidde
Servostyringen er elektromekanisk, uten at det legger noen demper på opplevelsen. I høye hastigheter oppleves den som meget direkte, uten at bilen blir for tung å manøvrere i bytrafikk. Man kan også selv påvirke styringen i tre nivåer, Comfort, Sport og Sport+.

Bilene vi kjørte under lanseringen var utstyrt med Adaptive M hjulopphenging der man har de samme tre valgene på chassiset, og bilens oppførsel endrer seg dramatisk fra det ene ytterpunktet til det andre.

Drømmebiler
BMW M3 / M4 er uoppnåelige drømmebiler for de fleste, men den effektive motoren kombinert med vektreduksjonen gjør den nå tilgjengelig for litt flere. Prisen er nemlig redusert med så mye som en kvart million kroner sammenlignet med forrige generasjon M3.

Men noen direkte volumselgere blir ikke M3 / M4. BMW Group Norge planlegger å selge 15 biler i år, men er forberedt på at den betydelige prisreduksjonen kan medføre økt etterspørsel.

Basert på forhåndsinteressen ser det ut til at 80 % vil gå for den klassiske løsningen og velge en M4 Coupé, mens en håndfull vil velge M3 Sedan.

De første bilene er på plass i Norge i juni.

Fakta BMW M4 Coupé DCT

Motor:

6-sylindret turbo rekkemotor, 2979 ccm.

Effekt:

317 kW (431 hk) v/5500-7300 o/min.
550 Nm v/1850-5500 o/min.

LxBxH:

467 x 187 x 138 cm.

Akselavstand:

281,2 cm.

Egenvekt m/fører:

1612 kg.

Bagasjerom:

445 liter (VDA).

Aks. 0-100 km/t:

4,1 sek.

Toppfart:

250 km/t.

Snittforbruk:

0,83 l/mil.

CO2:

194 g/km.

Pris:

kr. 1.184.900.

Konkurrenter: Audi RS5 Coupé, Mercedes C 63 AMG Coupé


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer