Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
I perioden har salget gått mye opp, og de siste årene litt ned. 2014 ser likevel ut til å bli det beste minibilåret i norsk bilhistorie, men det skyldes først og fremst hysteriet rundt elektriske VW e-Up. Og kanskje trillingene Citroën C1, Peugeot 108 og Toyota Aygo kan skape litt oppmerksomhet. Så langt ser det ut som om Toyota kommer til å satse mest på den sambygde bilen hvor hver at de tre produsentene har en tredels eierskap til småbilen, men hvor Toyota har stått bak det tyngste utviklingsarbeidet. Egenart Men der slutter også likheten. Vill og uregjerlig passer dårlig på en bil med 1.0-liters motor, tre sylindere og 69 hk under panseret. Jo, det er riktig at bilen også produseres med PSAs nye bensinmotor (tre sylindere og 1,2 liters motorvolum og 82 hk) som blant annet er å finne i Citroëns nye Cactus, men Toyota dropper denne i Norge. Komfort for to Med lengde på 3,45 meter har Aygo knapt vokst i lengden sammenlignet med forgjengeren. Det betyr at Toyota mener bilen er stor nok, og det er den for de to som sitter foran. Baksetet egner seg uansett best til bagasje. I likhet med de to andre i trillingfamilien byr Aygo på enkel transport. Det meste av fjaset mange biler leveres med er skrellet bort, men du har likevel utstyr som ryggekamera, navi (om du betaler for det) og - ikke minst - oppkobling som via telefonen linker deg til resten av verden. Hva du IKKE får er avanserte førerstøttesystemer som nødbrems a la VW Up, det blinker ikke i speilet om noen skulle dukke opp i blindsonen, og bilen vekker deg ikke om du skulle sovne bak rattet. Vi oppdaterer saken når vi har tilbragt mer tid bak rattet.
Konkurrenter: VW Up, Skoda Citigo, Kia Picanto, Mitsubishi Spacestar, Hyundai i10, Citroën C1, Fiat 500, Fiat Panda, Peugeot 108 og Opel Adam som de viktigste.
+ Kjekk småbil. Blir lagt merke til. - Ikke spesielt rimelig, ordinær å kjøre.
|