Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Selv om Ford i et par år har snakket høyt om hvor viktig SUV-ene vil være for bilprodusentens framtid, har deres SUV-program i Europa de siste årene kun bestått av Kuga. Flere modeller
Under en festforestilling i Köln etterlot ikke Fords Europasjef Stephen Odell og avgående designsjef Martin Smith noen tvil om at Edge er bilen for Europa, og sammenliknet Edge med Audi Q7, VW Touareg og Volvoene XC60 og XC90. Det er å legge lista høyt. Ikke siden eierskapet i Land Rover har Ford beveget seg på dette nivået. Og selv om Edge både ser lekker ut og lesses ned med utstyr, avgjør prisen om Ford som merkevare tåler å møte premiumprodusentene som fullstendig kontrollerer markedet for store SUV-er i Europa. Diesel i Europa I utgangspunktet bygges Edge kun med bensinmotorer, men siden SUV = diesel i Europa, flytter Ford over en oppgradert versjon av 2-literen som det nå tas 180 eller 210 hk ut av. 180 hk i kombinasjon med manuelt gir og 210 hk sammen med seks trinns dobbeltclutchkasse. Kun 4x4 er aktuelt i Europa. Ford har for sikkerhets skyld krysset av for alle optionmulighetene før bilen sendes over Atlanteren. Motstøy – Edge er den første bilen hvor Ford har forsøkt å definere en fellesnevner for amerikansk og europeisk farge- og interiørsmak. USA er mye mer konservativt enn Europa, så det gjaldt å finne fram til color og trim som kunne fungere begge steder, sier designer Chris Bird. Orientert mot premium Edge dukket opp i Fords modellprogram i 2007 og er siden solgt i rundt én million eksemplarer. Edge vil dele plattform med blant annet Fords nye Mondeo (Fusion i USA).
Konkurrenter: VW Touareg, Audi Q5/Q7, BMW X3/X5, Volvo XC60/XC90, Toyota Land Cruiser, Hyundai ix55 + Flott SUV. Bare diesel + 4x4. - Pris (ukjent)
|