img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
53 bilder i galleri
Miljøvenn uten begrensninger
FØRSTEINNTRYKK: Du vil gjerne vise miljøhensyn, men trenger mer fleksibilitet enn en elbil kan tilby. Med Audi A3 e-tron kjører du utslippsfri hele uka, og kan trygt kjøre til hytta fredag kveld - uten rekkeviddeangst.

Audi er ikke først ute med en ladbar hybrid, men de kan godt bli første produsent som får skikkelig gjennomslag med denne teknologien. Her får du nemlig en ordinær bil med plass til fem personer og bagasje, til en ganske ordinær pris.

Riktignok er bagasjerommet litt mindre enn i en vanlig A3 Sportback – du mister cirka hundre liter under gulvet, plass du kanskje har bruk for et par ganger i året.

Men det er likevel nok av gode argumenter for å velge en A3 e-tron sammenlignet med en annen modell i kompaktklassen. Ikke minst når man tenker økonomi.

Ordinær pris
Prisen er foreløpig ikke spikret, men når informasjonssjef Marius Tegneby hos Harald A. Møller lover en startpris på under 340.000 kroner, tar vi hans ord for det.

Og hva betyr det sammenlignet med en ordinær A3 Sportback? Jo, A3 e-tron er posisjonert midt mellom en 1.4 TFSI med 150 hester og en 1.8 TFSI med 180 hester – begge med S tronic dobbel clutch automatgir.

Og hva har så e-tron å varte opp med av effekt? Jo, de samme 150 hestene som i 1,4 TFSI – pluss en elmotor på 75 kW. Når du kombinerer de to får du en samlet effekt på 204 hestekrefter og et dreiemoment på 350 Newtonmeter.

Den har en S tronic automatgirkasse og tilsvarende utstyrsnivå som de ovennevnte, så sammenligningen er realistisk.

Den konkurransedyktige prisen skyldes at A3 e-tron er som skreddersydd for det norske avgiftssystemet og bare utløser cirka 20.000 kroner i engangsavgift. Hadde den sluppet moms, slik elbilene gjør, hadde den vært ytterligere 20 prosent billigere. Da hadde den vært på nivå med populære elbiler som Leaf og e-Golf.

Billig i drift
Men det er ikke bare i anskaffelse denne bilen er gunstig. De største besparelsene oppnås i hverdagen. Audi A3 e-tron har nemlig en teoretisk rekkevidde på ren el-drift på 50 kilometer.

Og norsk strøm er vesentlig rimeligere energi enn bensin og diesel, om du ikke parkerer i et fellesanlegg med uttak for motorvarmer inkludert i leien. Der er den gratis.

Det betyr at mange av oss kan foreta den daglige kjøringen på strøm – som med en elbil. For min egen del ville dette medføre dramatisk reduksjon i drivstoffkostnadene – trolig kunne jeg nøye meg med å tanke et par ganger i året.

Ladetiden er kort – 3 timer og 45 minutter fra en 16A standard stikkontakt. Det betyr at mange kan lade mens de på jobb slik at også hjemturen kan foretas på eldrift.

I motsetning til en elbil, som oftest er bil nummer to eller tre i familien, vil en A3 e-tron kunne fungere som familiens eneste bil. Reisevaneundersøkelser viser at de fleste kjøreturer er under 10 kilometer, og at gjennomsnittlig reiselengde per dag er 40 kilometer.

Hybrid valgmuligheter
Som i de fleste moderne Audi-modeller kan man velge mellom forskjellige oppsett for styring, motor og girkasse, fra maks komfort til maks sportslighet.

På e-tron kan man i tillegg velge mellom fire forskjellige modi for hvordan den hybride drivlinjen skal utnyttes.

Man kan kjøre på ren eldrift (EV) når man skal inn i utslippsfrie soner, disse kommer det mange av i urbane strøk i årene fremover.

Innstilt på Auto veksler bilen automatisk mellom el- og bensinmotor for å sikre maks effektivitet over lengre distanser.

Velger du Hold veksler også systemet mellom el- og bensindrift, men nå vil det spares og magasineres mer strøm via regenerering av bremsekraft, slik at du er rustet for å ta deg gjennom en utslippsfri sone.

Den fjerde innstillingen heter Charge, og som navnet indikerer sørger denne for å lade opp batteriene mest mulig ved å bruke bensinmotoren som en generator. Dette gir høyere drivstofforbruk men fyller på batteriene så du kan benytte eldrift mot slutten av kjøreturen.

I praksis
Under den internasjonale presselanseringen i Wien fikk vi utlevert fulladede biler og kjørte en strekning på 108 kilometer med en miks av bytrafikk og landevei.

Vi startet turen på ren eldrift, men var innom alle de forskjellige modiene for den hybride drivlinjen. Ved reisens ende viste det seg at vi hadde brukt eldrift på 69 % av strekningen og bensin på resterende 31.

Vår tur, med tidvis sportslig kjøring for å prøve ut bilens egenskaper, endte med et snittforbruk på 0,45 liter på mila.

Etter EU-syklusen har Audi et oppgitt forbruk på 0,15 liter per mil, tilsvarende et CO2-utslipp på 35 gram per kilometer. Med korte turer i hverdagen bør det være realistisk å oppnå et slikt snittforbruk, siden den daglige kjøringen vil foregå på eldrift.

Sportslig og lettkjørt
Sammenlignet med en ordinær A3 Sportback er A3 e-tron 300 kg tyngre. Men tilleggsvekten er fordelt på en måte som gjør at e-tron ikke skiller seg nevneverdig fra sine søsken i oppførsel på veien.

At ladbare hybrider er en del av fremtiden er det liten tvil om. De gir deg ikke alle elbilens fordeler, som kjøring i kollektivfelt, fri bompassering, halv firmabilskatt osv., men du vil merke tydelig på lommeboka at du tanker langt sjeldnere.

Dessuten er det krefter som jobber for at disse bilene skal få noen av elbilfordelene – som redusert bomavift, tilgang til ladestasjoner og redusert firmabilskatt.

Marius Tegneby hos Audi-importøren har så stor tro på denne bilen at han regner med å kunne selge 1000 biler i løpet av 2015, det første hele salgsåret. De første bilene kommer til Norge i november, men det åpnes for bestilling fra august.

Fakta Audi A3 Sportback e-tron

Motor:

4-syl. bensin, 1395 ccm + elmotor

Samlet effekt:

150 kW (204 hk), 330 Nm

Mål (L/B/H):

431 x 179 x 142 cm

Akselavstand:

263 cm

Egenvekt m/fører:

1540 kg

Bagasjevolum:

280-1120 liter

Aks. 0-100 km/t:

7,6 sek.

Toppfart:

222 km/t (130 km/t EV)

Snittforbruk:

0,15 l/mil

CO2-utslipp:

35 g/km

Rekkevidde EV:

50 kilometer

Pris fra:

ca. kr 340.000

 

Konkurrenter: Toyota Prius Plug-in, Opel Ampera, Volvo V60 Plug-in


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer