Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Audi er ikke først ute med en ladbar hybrid, men de kan godt bli første produsent som får skikkelig gjennomslag med denne teknologien. Her får du nemlig en ordinær bil med plass til fem personer og bagasje, til en ganske ordinær pris. Riktignok er bagasjerommet litt mindre enn i en vanlig A3 Sportback – du mister cirka hundre liter under gulvet, plass du kanskje har bruk for et par ganger i året. Men det er likevel nok av gode argumenter for å velge en A3 e-tron sammenlignet med en annen modell i kompaktklassen. Ikke minst når man tenker økonomi. Ordinær pris Og hva betyr det sammenlignet med en ordinær A3 Sportback? Jo, A3 e-tron er posisjonert midt mellom en 1.4 TFSI med 150 hester og en 1.8 TFSI med 180 hester – begge med S tronic dobbel clutch automatgir. Og hva har så e-tron å varte opp med av effekt? Jo, de samme 150 hestene som i 1,4 TFSI – pluss en elmotor på 75 kW. Når du kombinerer de to får du en samlet effekt på 204 hestekrefter og et dreiemoment på 350 Newtonmeter. Den har en S tronic automatgirkasse og tilsvarende utstyrsnivå som de ovennevnte, så sammenligningen er realistisk. Den konkurransedyktige prisen skyldes at A3 e-tron er som skreddersydd for det norske avgiftssystemet og bare utløser cirka 20.000 kroner i engangsavgift. Hadde den sluppet moms, slik elbilene gjør, hadde den vært ytterligere 20 prosent billigere. Da hadde den vært på nivå med populære elbiler som Leaf og e-Golf. Billig i drift Og norsk strøm er vesentlig rimeligere energi enn bensin og diesel, om du ikke parkerer i et fellesanlegg med uttak for motorvarmer inkludert i leien. Der er den gratis. Det betyr at mange av oss kan foreta den daglige kjøringen på strøm – som med en elbil. For min egen del ville dette medføre dramatisk reduksjon i drivstoffkostnadene – trolig kunne jeg nøye meg med å tanke et par ganger i året. Ladetiden er kort – 3 timer og 45 minutter fra en 16A standard stikkontakt. Det betyr at mange kan lade mens de på jobb slik at også hjemturen kan foretas på eldrift. I motsetning til en elbil, som oftest er bil nummer to eller tre i familien, vil en A3 e-tron kunne fungere som familiens eneste bil. Reisevaneundersøkelser viser at de fleste kjøreturer er under 10 kilometer, og at gjennomsnittlig reiselengde per dag er 40 kilometer. Hybrid valgmuligheter På e-tron kan man i tillegg velge mellom fire forskjellige modi for hvordan den hybride drivlinjen skal utnyttes. Man kan kjøre på ren eldrift (EV) når man skal inn i utslippsfrie soner, disse kommer det mange av i urbane strøk i årene fremover. Innstilt på Auto veksler bilen automatisk mellom el- og bensinmotor for å sikre maks effektivitet over lengre distanser. Velger du Hold veksler også systemet mellom el- og bensindrift, men nå vil det spares og magasineres mer strøm via regenerering av bremsekraft, slik at du er rustet for å ta deg gjennom en utslippsfri sone. Den fjerde innstillingen heter Charge, og som navnet indikerer sørger denne for å lade opp batteriene mest mulig ved å bruke bensinmotoren som en generator. Dette gir høyere drivstofforbruk men fyller på batteriene så du kan benytte eldrift mot slutten av kjøreturen. I praksis Vi startet turen på ren eldrift, men var innom alle de forskjellige modiene for den hybride drivlinjen. Ved reisens ende viste det seg at vi hadde brukt eldrift på 69 % av strekningen og bensin på resterende 31. Vår tur, med tidvis sportslig kjøring for å prøve ut bilens egenskaper, endte med et snittforbruk på 0,45 liter på mila. Etter EU-syklusen har Audi et oppgitt forbruk på 0,15 liter per mil, tilsvarende et CO2-utslipp på 35 gram per kilometer. Med korte turer i hverdagen bør det være realistisk å oppnå et slikt snittforbruk, siden den daglige kjøringen vil foregå på eldrift. Sportslig og lettkjørt At ladbare hybrider er en del av fremtiden er det liten tvil om. De gir deg ikke alle elbilens fordeler, som kjøring i kollektivfelt, fri bompassering, halv firmabilskatt osv., men du vil merke tydelig på lommeboka at du tanker langt sjeldnere. Dessuten er det krefter som jobber for at disse bilene skal få noen av elbilfordelene – som redusert bomavift, tilgang til ladestasjoner og redusert firmabilskatt. Marius Tegneby hos Audi-importøren har så stor tro på denne bilen at han regner med å kunne selge 1000 biler i løpet av 2015, det første hele salgsåret. De første bilene kommer til Norge i november, men det åpnes for bestilling fra august.
Konkurrenter: Toyota Prius Plug-in, Opel Ampera, Volvo V60 Plug-in
|