img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
63 bilder i galleri
Langveisfareren
NETTKJØRT: At baksetet i Mercedes S-klasse er et ypperlig sted å tilbringe tiden er ingen hemmelighet. Men hvordan er den å kjøre?

I en stressende, støyende og travel hverdag er det godt å kunne stenge seg inne i en komfortabel liten boble, og glemme alle bekymringer for en stund.

Det er omtrent slik det føles bak rattet på Mercedes S-klasse.

Alt som skjer utenfor vinduene blir bare en film på en skjerm – nesten bokstavelig med tanke på nattkamerafunksjonen i dashbordet.

Rolig og komfortabelt kan man cruise gjennom sentrumsgatene og bare anta hva det er som skjer rundt bilen. Og skal man virkelig ta livet med ro – kjøre en langtur.

Les også om bakseteopplevelsen i S-klasse.

Jordbær og hjem
S-klasse er en bil man kan kjøre fra Oslo til Molde med, kjøpe en kurv eller tre av verdens beste jordbær, og så kjøre ned igjen. Ikke bare er jordbærene verdt det, turen blir gjennomført så komfortabelt og behagelig at man er like frisk og fin i kroppen etter turen som før den startet.

Interiøret i S-klasse holder et særdeles høyt nivå. Alt som ser ut som metall, er metall. Knappene i dashbordet, de elegante justeringsbryterne for luftdysene, pyntelistene. Materialkvaliteten er i en klasse for seg selv.

Detaljene er mange, men likevel ikke overlesset. Rutemønsteret i dashbordskinnet, den lille «Mercedes-Benz»-plaketten nederst på rattet og det «svevende» instrument- og infotainment-displayet er alt med på å gjøre atmosfæren så behagelig som mulig.

De to displayene i dashbordet er på 12 tommer hver, og er elegante med høy oppløsning. Grafikken er flott, med unntak av kartgrafikken til navigasjonen. Den kunne med fordel vært oppdatert. Samtidig er det pussig at man ikke har større valgfrihet på hvilken informasjon som vises på skjermene.

S-klasse har også kommet i en bombesikker variant

Touch og ikke touch
Selv på den store infotainmentskjermen må man velge én funksjon av gangen. Hvorfor kan man ikke splitte informasjonen, så man kan ha både navigasjon og radio-informasjon aktiv samtidig – slik man for eksempel kan i BMWer?

Hver for seg fungerer ting helt strålende. Det svindyre Burmester-anlegget spiller opp til dans ved enhver anledning. Jamie Cullum har knapt hørt så naturtro ut – nesten bedre enn den gang jeg sto ved siden av ham på hans egen konsert.

Hver hovedfunksjon har sin egen knapp foran kommandohjulet i midtkonsollen. Seteinnstillinger, radio, navigasjon, media, telefon og bilinnstillinger. Menysystemet er enkelt, elegant og innholdsrikt, og alt styres fra midtkonsollen. Mercedes kjører samme linje som Rolls-Royce, og mener berøringsskjermen ikke hører hjemme i biler av denne klassen. Fingeravtrykk er så usmakelig.

Men noen fingeravtrykk blir det. Pianolakken i dashbord og midtkonsoll sørger for det – og ikke minst berøringsplaten ved kommandosentralen. Denne er ny, og identisk med den som sitter i C-klassen.

Dessverre er den ikke like intuitiv som resten av systemet, og jeg savner det fysiske talltastaturet som sto i S-klassen ved lansering i fjor.

En annen oppgradering er head up-display. Dette var heller ikke tilgjengelig ved lansering, men er heldigvis på plass nå – og fungerer glimrende.

Maler som en katt
Under panseret sitter 350 BlueTec-dieselmotoren. Seks sylindre i V-formasjon, tre liter, 258 hester og 620 Newtonmeter. På tomgang kan man høre at det står en oljebrenner foran knærne, men den går så jevnt og fint at noen vibrasjoner er ikke å finne i kupeen.

Gi litt gass, og lyden forvandles. Bilen maler som en katt, og girkassen er perfekt kalibrert til både motor og drivverk ellers. Her er det ikke noe lugging og uønskede bevegelser verken i lav eller høy hastighet.

Styringen er presis nok – dette er ingen sportsbil – og rattet gir akkurat nok motstand til at man stoler på at det er koblet til hjulene.

Fra sjåfør til passasjer
Med luftfjæringen i komfortmodus (det er egentlig ingen grunn til å sette den i den såkalte «sportsmodusen») cruiser S-klassen helt uanstrengt under alle slags forhold. I maksimalt tillatte norske hastigheter ligger motoren på et turtall så vidt over tomgang, og med en ypperlig aktiv cruise control, kombinert med aktiv filholder blir selv sjåføren nærmest som en passasjer.

Denne bilen kunne i teorien ha kjørt seg selv – det er kun lovverket som hindrer den. Derfor får sjåføren varsel dersom rattet ikke holdes i på en ti-sekunders periode.

Det er vanskelig å tenke seg bedre biler å dra på langtur med. For den som alltid kjører selv vil kanskje en S-klasse coupé være et godt alternativ, men for de som en gang i blant ønsker å innta baksetet fremstår S-klasse som i en klasse for seg selv. Både for sjåfør og passasjer.

 

FAKTA Mercedes-Benz S350 BlueTec 4Matic

Motor:

6 syl/dieselmotor, 2987 ccm.

Effekt:

190 kW/258 hk v/3600 o/min.

Dreiemoment:

620 Nm v/1600-2400 o/min.

LxBxH:

512/190/150 cm.

Akselavstand:

304 cm.

Egenvekt:

2.025 kg.

Bagasjerom:

510 l. (noe mindre med Burmester-lydanlegg)

0-100 km/t:

6,8 sek.

Toppfart:

250 km/t. (el. begrenset)

EU snittforbruk:

0,59 l/mil.

CO2-utslipp:

156 g/km.

Pris:

Fra kr. 1.086.500.

Denne bil:

Kr. 1.715.000.

Konkurrenter: Audi A8, BMW 7-serie, Jaguar XJ, Lexus LS, Maserati Quattroporte

 

+ Alt stemmer. Komfort, utstyr, interiør ...

- Noen rariteter i infotainmentsystemet.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer