Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det er tre ting du bør tenke over om du ikke har satt dine bein i en Lexus før:
Hører du med blant dem som synes tyske biler er de beste i verden, at venstrefilen er ditt andre hjem og at spissede kjøreegenskaper står øverst på prioriteringslisten, så glem Lexus med en gang. Lexus er ikke der og vil heller ikke være der. For Lexus gjelder helt andre verdier definert gjennom enkelt bilhold, kvalitet og komfort. Kompakt SUV Lexus NX 300h passer godt inn i det norske avgiftssystemet ved at hybridteknologien, i det minste på papiret, gir lave forbruks- og utslippstall av klimagassen CO2. Sånn sett nyter NX 300h cirka 60.000 kroner i avgiftsrabatt slik det norske avgiftssystemet er skrudd sammen, hevder Jan Christian Holm, sjef for Lexus i Norge. Trappetrinn Sånn er det ikke uten videre med NX 300h. Men istedenfor skreddersøm velger Lexus trappetrinnmetoden: Jo høyere opp i trappa, dess mer påkostet bil. Dette er grunnpakkene og tilleggspakkene:
Dette gir i sum et prissprang fra 523.500 kroner til temmelig nøyaktig 700.000 kroner. Holm tror business-varianten til rundt 600.000 kroner, inkludert aktuelt utstyr, blir volummodellen over tid. Sikkerhetshull Gjenkjennelse av fotgjengere og automatisk bremsing for dem i byfart (a la Volvo og nå flere andre) er ikke engang å få kjøpt til NX 300h, selv om Lexus selvfølgelig har teknologien i sine hyller. Bilen leser heller ikke trafikkskilt. Om man holder seg til de vanlige variantene kjører NX 300h mer komfortabelt enn sportslig. Det er selvfølgelig i erkjennelsen av at Lexus-eiere ser mer mot Mercedes enn BMW og Audi. Til gjengjeld er bilen usedvanlig lettkjørt, lett å finne seg til rette i og lett å like. Ikke støyfri Mange vil sikkert også sette pris på NX-ens moderne ytre med klare likhetstrekk til storebror RX, og heldigvis ganske langt unna konseptet på bilen som Lexus trakk med seg til bilutstillinger over hele verden i forkant av lanseringen. Uansett har NX 300h en langt mer aggressiv design enn innmat. I alle utstyrsvariantene kan gasspådraget reguleres i forhold til hvor økonomisk man ønsker å kjøre. I F Sport og Luxury kan også styreoppsett og demping justeres, og naturlig nok til mest sportslighet i F Sport. Elektrisk 4x4 Der IS har bakhjulsdrift og langsgående motor, står motoren på tvers og trekker forhjulene i NX. Bakhjulsdriften styres som på RX 450 via elmotor uten noen mekanisk link mellom akslene. Dette gjør naturligvis NX 300h først og fremst til by-SUV, og med 18,5 cm bakkeklaringen har den lite utenfor asfalten å gjøre. Alle hybride Lexus drives via trinnløs CVT-transmisjon og kan gjøre akselerasjonen både støyende og masete om man er vent til tradisjonelt automatgir. – Våre kunder er opptatt av sømløs kjøring. Hvis annet girsystem er viktigere enn CVT er viktig for kunden, er neppe Lexus bilen for dem, slår Holm fast. Ganske mye plass Mindre greit er all teknikken som gjør det vanskelig å stikke føttene under førersetet. 90 cm takhøyde (med panoramatak på plass) blir i snaueste laget for over gjennomsnittet høye nordmenn. NX 300h mangler 230 volt strømuttak, men blir levert med rails samt reservehjul (mon tro hvorfor?) som stjeler 75 liter av samlet bagasjeplass. Bagasjeromsvolumet reduseres derfor til 480 liter, som riktignok er bare 15 liter mindre enn i den langt større RX 450h. Alle NX 300h som kommer til Norge i år (150 kundebiler) er solgt. Neste års mål om å selge 750 NX 300h vil gjøre bilen til Lexus’ viktigste. PS! - Vi kan nå trolig levere 300 kundebiler i år, altså dobbelt så mye som først antatt... Det nytter å mase.
Konkurrenter: Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLK, Volvo XC60, Range Rover Evoque, Jeep Cherokee og kanskje Mazda CX-5. + Tøff å se på. Ekstraordinær kundebehandling. - Ikke diesel.
|