img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
13 bilder i galleri
Enkel å eie – enkel å bruke
PRØVEKJØRT: I Lexus NX 300h er det bare å sette seg inn, trykke på knappen – og kjøre i vei.

Det er tre ting du bør tenke over om du ikke har satt dine bein i en Lexus før:

  • Du bør trives i USA.
  • Du bør like det litt bakoverlente sett i forhold til funksjon og komfort.
  • Du må kreve at bilen alltid virker.

Hører du med blant dem som synes tyske biler er de beste i verden, at venstrefilen er ditt andre hjem og at spissede kjøreegenskaper står øverst på prioriteringslisten, så glem Lexus med en gang. Lexus er ikke der og vil heller ikke være der. For Lexus gjelder helt andre verdier definert gjennom enkelt bilhold, kvalitet og komfort.

Kompakt SUV
Som BilNorge-lesere for lengst har fått med seg lanserer Lexus i løpet av høsten en kompakt SUV som svar til den stadig voksende gruppen av bilkjøpere som beveger seg vekk fra tradisjonelle familiebiler og tar steget opp i en premium SUV. Her er Norge slett ikke noe unntak i Europa.

Lexus NX 300h passer godt inn i det norske avgiftssystemet ved at hybridteknologien, i det minste på papiret, gir lave forbruks- og utslippstall av klimagassen CO2. Sånn sett nyter NX 300h cirka 60.000 kroner i avgiftsrabatt slik det norske avgiftssystemet er skrudd sammen, hevder Jan Christian Holm, sjef for Lexus i Norge.

Trappetrinn
Før var Lexus utstyrsmessig såkalt komplett. Mens konkurrentene leverte skreddersøm var alt Lexus hadde å tilby stort sett inkludert i grunnpakken.

Sånn er det ikke uten videre med NX 300h. Men istedenfor skreddersøm velger Lexus trappetrinnmetoden: Jo høyere opp i trappa, dess mer påkostet bil.

Dette er grunnpakkene og tilleggspakkene:

  • Comfort (+ 2 pakketilvalg)
  • Business (+ 2 pakker)
  • Executive (+ 3 pakker)
  • F Sport (+ 6 pakker)
  • Luxury (+ 2 pakker)

Dette gir i sum et prissprang fra 523.500 kroner til temmelig nøyaktig 700.000 kroner.

Holm tror business-varianten til rundt 600.000 kroner, inkludert aktuelt utstyr, blir volummodellen over tid.

Sikkerhetshull
Men vi lurer virkelig på hvorfor ikke pre-crash kollisjonsvern, adaptiv cruisekontroll, ryggekamera og navigasjon er standard på dette prisnivået i et bilmerke som så gjerne vil være noe annet og bedre enn konkurrentene?

Gjenkjennelse av fotgjengere og automatisk bremsing for dem i byfart (a la Volvo og nå flere andre) er ikke engang å få kjøpt til NX 300h, selv om Lexus selvfølgelig har teknologien i sine hyller. Bilen leser heller ikke trafikkskilt.

Om man holder seg til de vanlige variantene kjører NX 300h mer komfortabelt enn sportslig. Det er selvfølgelig i erkjennelsen av at Lexus-eiere ser mer mot Mercedes enn BMW og Audi. Til gjengjeld er bilen usedvanlig lettkjørt, lett å finne seg til rette i og lett å like.

Ikke støyfri
NX 300h er helt tyst når den står stille, støyer lite på fin asfalt, men desto mer på grovt underlag. Siden motoren knapt lar seg høre kommer ulydene fra dekkene, hvilket beviser hvor krevende og kostbart det er å fjerne nettopp hjulstøy.

Mange vil sikkert også sette pris på NX-ens moderne ytre med klare likhetstrekk til storebror RX, og heldigvis ganske langt unna konseptet på bilen som Lexus trakk med seg til bilutstillinger over hele verden i forkant av lanseringen. Uansett har NX 300h en langt mer aggressiv design enn innmat.

I alle utstyrsvariantene kan gasspådraget reguleres i forhold til hvor økonomisk man ønsker å kjøre. I F Sport og Luxury kan også styreoppsett og demping justeres, og naturlig nok til mest sportslighet i F Sport.

Elektrisk 4x4
NX 300h bygges i utgangspunktet over samme tekniske lest som sedanmodellene IS 300h og GS 300h hvilket betyr motor med fire sylindere og 2,5-liters volum. Effekten er tatt ned fra 223 til 197 hk, inkludert kraften fra elmotorene.

Der IS har bakhjulsdrift og langsgående motor, står motoren på tvers og trekker forhjulene i NX. Bakhjulsdriften styres som på RX 450 via elmotor uten noen mekanisk link mellom akslene. Dette gjør naturligvis NX 300h først og fremst til by-SUV, og med 18,5 cm bakkeklaringen har den lite utenfor asfalten å gjøre.

Alle hybride Lexus drives via trinnløs CVT-transmisjon og kan gjøre akselerasjonen både støyende og masete om man er vent til tradisjonelt automatgir.

– Våre kunder er opptatt av sømløs kjøring. Hvis annet girsystem er viktigere enn CVT er viktig for kunden, er neppe Lexus bilen for dem, slår Holm fast.

Ganske mye plass
Lexus gjør et stort nummer av å være best i bakseteplass. Det vil bare test med konkurrentene kunne dokumentere, men vi målte 70 cm i beinplass bak en 1,75 meter lang sjåfør, noe som er helt greit.

Mindre greit er all teknikken som gjør det vanskelig å stikke føttene under førersetet. 90 cm takhøyde (med panoramatak på plass) blir i snaueste laget for over gjennomsnittet høye nordmenn.

NX 300h mangler 230 volt strømuttak, men blir levert med rails samt reservehjul (mon tro hvorfor?) som stjeler 75 liter av samlet bagasjeplass. Bagasjeromsvolumet reduseres derfor til 480 liter, som riktignok er bare 15 liter mindre enn i den langt større RX 450h.

Alle NX 300h som kommer til Norge i år (150 kundebiler) er solgt. Neste års mål om å selge 750 NX 300h vil gjøre bilen til Lexus’ viktigste.

PS!
Etter at vi publiserte denne saken har den norske Lexus-sjefen, Jan Christian Holm, sendt oss følgende melding:

- Vi kan nå trolig levere 300 kundebiler i år, altså dobbelt så mye som først antatt... Det nytter å mase.

FAKTA Lexus NX 300h Luxury:

Motor:

4 syl/bensinmotor, 2494 ccm.

Effekt bensinmotor:

114 kW/155 hk v/5700 o/min.

Effekt elmotor foran:

105 kW/143 hk.

Effekt elmotor bak:

50 kW/68 hk.

Samlet effekt:

145 kW/197 hk

Dreiemoment:

210 Nm v/4200 o/min.

LxBxH:

463/185/165 cm.

Akselavstand:

266 cm.

Bakkeklaring:

18,5 cm.

Egenvekt:

1785 kg.

Tilhengervekt:

1500 kg.

Bagasjerom:

480 - 1525 l.

Aks. 0-100 km/t:

9,2 sek.

Toppfart:

180 km/t.

EU snittforbruk:

0,51 l/mil.

CO2-utslipp:

117 g/km.

Pris:

Fra kr. 523.500.

Denne bil:

Kr. 698.200.

Konkurrenter: Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLK, Volvo XC60, Range Rover Evoque, Jeep Cherokee og kanskje Mazda CX-5.

+ Tøff å se på. Ekstraordinær kundebehandling.

- Ikke diesel. 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer