Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
I fjor vår kom ny Octavia som femdørs kombi og stasjonsvogn, og på høsten fulgte de sportslige RS-modellene. Nå kompletteres familien med modellen som er populær hos svært mange nordmenn – Octavia Scout. Det som skiller denne modellen fra en vanlig Octavia stasjonsvogn er detaljer i eksteriør og interiør samt ekstra bakkeklaring. Octavia Scout leveres med tre alternative motorer, firehjulsdrift er standard i samtlige og du får to av motorene i kombinasjon med VW-gruppens effektive DSG dobbel clutch automatgirkasse. Du får en greit utstyrt bil til rundt 365.000 kroner og en bil med luksus, komfort og muskler til drøyt 400.000. Scout-modellen skiller seg fra en vanlig Octavia stasjonsvogn gjennom spesielle støtfangere og «skliplater». 171 mm bakkeklaring er 31 mm mer enn en vanlig Octavia, og mer enn mange moderne «liksom-SUVer». Stor til å være kompakt Det er ekstremt god benplass i baksetet, og bagasjerommet har en kapasitet på hele 610 liter. Legger du ned baksetene får du 1740 liter til disposisjon, og legger du i tillegg ned fremre passasjersete kan du laste inn gjenstander med en lengde på 292 centimeter. Sammenlignet med forgjengeren er bilens lengde og akselavstand økt med 101 millimeter og bredden med 30 mm. Få stasjonsvogner kan matche slike mål, og Octavia Scout har eksakt de samme fordeler som Octavia stasjonsvogn. Tre motorer Alternativet på dieselfronten er 2.0 TDI med 184 hestekrefter og DSG girkasse. Her er maks dreiemoment 380 Newtonmeter. Trass kraftige ytelser er dieselmotorene nøysomme i drikkefatet – snittforbruket er beskjedne 0,51 liter på mila for begge. De som foretrekker bensinmotor kan velge 1.8 TSI med 180 hestekrefter – også denne i kombinasjon med DSG girkasse. Bilen har et tiltalende interiør med rikelige justeringsmuligheter av sete og ratt slik at det er lett å finne en ideell sittestilling. Mest diesel Den er akselerasjonsvillig og kjapp takket være et høyt dreiemoment og nyutviklet firehjulsdrift som effektivt overfører kreftene til asfalten. Vi kjørte også en bil med 180-hesters bensinmotor som på papiret er like rask, men noe mer drikkfeldig enn sine TDI-søsken. Til gjengjeld er den mer stillegående, men du vil neppe oppfatte dieselmotorene som støyende heller. Leken Octavia Scout er meget godt støydempet og tillater at man fører normale samtaler i høye hastigheter på motorvei. Den takler dårlige grusveier og humpete underlag meget bra. Styringen er presis, og ved hjelp av bilens «DNA-bryter» kan man velge mellom eco og sport som påvirker styring, gassrespons og girskift. Chassiset er ikke regulerbart på Octavia Scout slik det er på f.eks. Audi A6 Allroad. Med Octavia Scout har Skoda laget den ideelle stasjonsvognen for svært mange nordmenn. Og man skal lete lenge for å finne et alternativ som gir mer bil for pengene.
Konkurrenter: Audi A4 Allroad, Opel Insignia Country Tourer, Peugeot 508 RXH, Subaru Outback, Volkswagen Passat Alltrack
|