img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
11 bilder i galleri
Suksess, tross alt?
Nissans ZEOD holdt i nesten 24 minutter i årets 24-timers på Le Mans. Innsatsen var allikevel formidabel, rekorder ble satt og flere mål nådd. Det ble skrevet historie.

Det er selvfølgelig lett å fremstille det som noe latterlig: at en bil som er bygget til å gjennomføre verdens hardeste 24-timersløp, klarte nesten 24 minutter før det ble absolutt stopp.

Men historien om Nissans deltaformede el-hybride Le Mans bil er mye mer enn det.

Konstruksjonen er oppsiktsvekkende i seg selv, og – som vi skal se – gjenstand for både skittkasting og rettssaker.

Denne bilen, nesten ikke sporvidde foran, svært bred bak og et utseende som er ganske ukonvensjonelt, for å si det mildt, startet med en sensasjonsopptreden på Le Mans i 2012.

Den brukte lite drivstoff, holdt følge med en rekke LMP2-biler og startet fra 56-pit’en, den som er reservert for eksperimentbiler.

Hybrid
En tilsvarende bil startet altså også i år, også fra 56 og fremdeles under Nissan-banneret, men med større innsats fra folk utenfor Nissan. I år brukte de en hybridløsning med en tre-sylindret, 40 kg tung 1,5-liter på 400 hester, pluss en el-pakke som egentlig er enda mer imponerende.

Hele drivlinjen ble utviklet hos RML, det er den engelske gruppen som blant annet bygde motorer for Chevrolet Cruze i BTCC og som har hentet hjem «årets motorbygger» mer enn én gang.

Forbrenningsmotoren tok de som den var, men det elektroniske krevde helt ny innsats.

Software-designerne skrev mer enn 250.000 kodelinjer for motorkontroll-enheten, som også kontrollerer detaljer som bremsebalanse eller clutch eller den vanlige motoren, men først og fremst el-motorene og batteriene.

Utfordringer
Batteripakka besto av 672 celler, med til sammen 8000 komponenter og 2600 elektriske forbindelser som man på en eller annen måte måtte få til å oppføre seg som en enhet. De begynte med batteriutviklingen i september. Da løpet gikk, i juni, var de på utviklingstrinn seks!

Her er det snakk om kjøling av batterier, det er spørsmål om man skal gå fra 100 prosent lading til 10 prosent i løpet av en runde – litt av en utfordring for litium, eller om man skal gå for saktere utlading for å holde temperaturen rundt håndterbare 60 grader.

En masse spørsmål som aldri har vært stilt før, og som det i hvert fall ikke finnes svar på.

Sannsynligvis har ikke RML (eller Nissan) alle svarene ennå heller, men de er nok på vei, for Nissan har sagt klart fra at neste år skal de ha en LMP1-bil klar til Le Mans.

Ikke et 56-garasje-eksperiment, men en som skal konkurrere med de andre «vanlige» racerne.  Og man skal bruke teknologi og kunnskap fra årets ZEOD-innsats.

De kommer garantert til å sikre seg på transmisjonsfronten. For midt oppi all denne science fiction teknologien var det en helt vanlig mekanisk girkasse fra Hewland som satte punktum etter en snau halvtime.

Milepæler
Hjerteskjærende bittert, spør du meg – men to av målene Nissan og RML hadde satt seg ble nådd. De klarte 300 km/t uten bruk av forbrenningsmotoren. Og de klarte en full runde i racingtempo på Le Mans, også uten et eneste forbrenningsslag.

Bare det gjør at bilen for lengst er skrevet inn i historiebøkene med gullskrift.

Men fremdeles dukker spøkelset fra 2012 opp. Nissan sponset prosjektet den gang mot, blant annet, å ha visse rettigheter til dette racing-prosjektet.

LES OGSÅ: DeltaWing for familien

Mulig at Nissan har trukket det for langt, mulig også at avtalen ikke var helt klar. Men de opprinnelige skaperne, blant dem Donald Panoz (mannen som tjente en formue på Viagra og som har stått bak sportsvogner i eget navn) er mugne på hvordan Nissan utnytter den mønsterbeskyttelsen de mener de har på konstruksjonen.

Et par ganske sure helsides annonser, rettet til Nissan-sjef Carlos Ghosn, underholder oss forbrukere i mens. Samtidig som det er en ganske trist rettssak under oppseiling.

Synd, for det er årets milepæler den burde bli husket for.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer