Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Salget av elektriske biler økte i årets første syv måneder med 327,5 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Ved inngangen til august var det ifølge OFV registrert 10.713 nye elbiler – noe som utgjør 12,7 prosent av alle nye personbiler. Elbilene peker nå mot et samlet årssalg på 18.000 enheter, langt over hva de største elbiloptimistene våget å tro på ved inngangen til året. At elbilsalget i Norge er høyest i verden sett i forhold til generelt bilsalg, begynner nå å bli en ganske slitt frase. I fjor endte elbilsalget på 7882 enheter, som ganske nøyaktig var en dobling fra året før. Ny aktør I fjor solgte Volkswagen ikke en eneste elektrisk bil. Ved inngangen til august hadde de levert ut 2291 elbiler. Bare i juli utgjorde elbilene 30,6 prosent av VWs personbilsalg i Norge. Takket være nylig introduserte Golf på strøm er VW for tiden det klart mestselgende elbilmerket og sto bak 49,3 prosent av alle nye elpersonbilsalg i juli. Samtidig passerte Nissan, som første i norsk elbilhistorie, 10.000 nysolgte Leaf i juli. Akkumulert ser årets elbilsalg slik ut:
Den høye bruktimporten av Nissan Leaf fortsetter. Juli-tallene fra OFV inneholder bruktimportregistrert 1247 Leaf som er en dobling fra samme periode i fjor. Leaf står nå for 8,8 prosent av samlet import av brukte personbiler. Legges salget av nye og bruktimporterte elbiler sammen, er Nissan Leaf i særklasse den mest populære elbilen med 4225 nyregistreringer. Ledertrio
(Trillingene = Mitsubishi i-MiEV, Citroën C-Zero og Peugeot iOn som alle er samme bilen og produsert i Japan av Mitsubishi).
|