img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
62 bilder i galleri
Langtur med liten Lexus
NETTKJØRT: CT200h er minstemann i Lexus-familien. Klarer den å kombinere liten størrelse med ekte Lexus-følelse?

Lexus’ argeste kritikere vil påstå at denne bilen ikke har noe i premiumsegmentet å gjøre.

Det er ingen hemmelighet at Lexus CT200h har adoptert hybrid-drivlinjen fra konsernsøsknene Toyota Prius og Auris, og dette bør automatisk diskvalifisere den lille røde bilen jeg har vært på langtur med.

Men så enkelt er det ikke. Audi A3 og Volkswagen Golf har vel aldri vært teknisk likere hverandre enn de er nå, og Mercedes bygger biler sammen med Renault, så å fnyse av drivverket til CT200h blir i beste fall historieløst og enkelt.

For faktum er at Prius er en av Toyotas mest driftssikre biler noen gang, og Lexus er kanskje det merket i verden med størst driftskvalitetsstempel. Å mikse de to bør i hvert fall på papiret gi en uslåelig kombinasjon.

Fart og girkasse
La oss starte med drivverket først. Det største ankepunktet har lenge vært e-CVT-girkassen. For det første krever den tilvenning. Det at turtallet på bensinmotoren ikke er proporsjonelt med farten er i begynnelsen uvant, men jeg slo meg fort til ro når jeg skjønte at det var praktisk talt proporsjonelt med vinkelen på gasspedalen.

136 hestekrefter høres kurant ut, men er ikke veldig sprekt i hybridkonfigurasjonen. Fra stillestående gir elektromotoren bra momenthjelp, men i hastigheter over 60 er ikke akselerasjonen tupé-truende. 0-100-tiden på over 10 sekunder bekrefter det. Forbikjøringer må planlegges nøye.

En heldig bieffekt er forbrukstallene. De klarte jeg å presse ned til rundt 0,4 liter på mila på langkjøring, og drøyt 0,5 på ren bykjøring. Det står det respekt av.

Girkassen er kalibrert og bedre tilpasset forskjellige kjørestiler i den ansiktsløftede CT200h enn den var før. Jeg opplever den som helt kurant å leve med, og langt bedre enn sitt rykte.

Testbilen var utstyrt med F-sport-pakke. Det inkluderer lekre 17-tommers-felger, stylingpakke og andre dempere enn normalutgavene. Jeg må si den tar seg meget godt ut i den lekre rødfargen, og jeg tok meg i å kikke etter den når jeg hadde parkert.

Det kan kanskje tilgis på en F-sport-utgave, men Lexus har gjort som så mange før dem – satset på sportslige egenskaper på bekostning av komfort. Det gjør at bilen krenger lite i svinger, og generelt oppfører seg veldig bra på kurvede vestlandsveier. Men jeg kunne tenkt meg noe mer avdempede kjøreegenskaper. Dette er ikke noen sportsbil uansett hvordan du vrir og vender på det.

Flott interiør
På en annen side er interiørkomforten utmerket. Gode seter – gode nok til ikke å føles veldig sliten etter tur fra Oslo til nordvestlandet – er selvsagt en viktig faktor, selv om førersetet burde kunne justeres noe lavere enn hva som er mulig. Ergonomien for øvrig er upåklagelig.

Dashbordet er elegant, med solide materialer og store, gode knapper. Den klassiske museløsningen for infotainmentsystemet fungerer bra etter noen minutters tilvenning – bedre enn touch-skjermer – og lyden fra Mark Levinson-anlegget står til godkjent pluss.

Enkelte elementer kjenner vi fra Toyota-søsknene. Cruise control-bryteren, for eksempel. Det som forundrer er hvorfor ikke cruise controlen virker. Hva gjør jeg galt? Jo, det viser seg at når bilen kjører med girvelgeren dyttet i B-modus, for ekstra motorbremsing og energigjenvinning, kan man ikke bruke fartsholderen. Hvorfor kan ikke bilen enten bare deaktivere B-modusen, og sette seg selv i vanlig Drive – eller i det minste gi en liten beskjed i infoskjermen om hva jeg gjør galt?

Infoskjermen i instrumentpanelet er for øvrig lettnavigert og grei, men av en eller annen grunn er alt på engelsk, selv om menyspråket på hovedskjermen er norsk. Igjen et irritasjonsmoment de ellers så vanvittig detalj-orienterte ingeniørene hos Lexus virkelig burde få skikk på.

Irritasjonsmomenter
Og når vi først er inne på ting som irriterer: Dekkstøyen er for fremtredende, instrumentpanelet for enkelt og simpelt, bilen har ikke tre-blink-funksjon på blinklysene, grafikken i infotainmentsystemet virker gammeldags og langlysene er under pari.

Det er slike ting som er med på å så tvil om premiumambisjonene til Lexus CT200h. Den gjør mye riktig, med en teknologisk og kvalitetsmessig drivlinje helt i toppsjiktet og et flott interiør, men disse små-elementene gjør at Lexus’ minstemann ikke lever helt opp til Lexus-forventningene. 

FAKTA Lexus CT200h F-sport

Motor:

4 syl/bensinmotor, 1798 ccm.
Elektromotor, AC

Effekt:

Bensinmotor: 73 kW/99 hk v 5200 o/min
El-motorr: 60 kW/82 hk
Samlet effekt: 100 kW/136 hk v/3600 o/min.

Dreiemoment:

Samlet: 300 Nm

LxBxH:

435/177/146 cm.

Akselavstand:

260 cm.

Egenvekt:

1.540 kg m/ fører

Bagasjerom:

275-985 liter

0-100 km/t:

10,3 sek.

Toppfart:

180 km/t.

EU snittforbruk:

0,41 l/mil.

CO2-utslipp:

94 g/km.

Pris:

Fra kr. 354.800.

Denne bil:

Kr. 399.500.

Konkurrenter: Audi A3, BMW 1-serie, Mercedes A-klasse, Volvo V40

 

+ Frekt og egenartet utseende, interiørkvalitet og ergonomi, forbruk

- Enkeltdetaljer som kræsjer med premiumambisjonene


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer