img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
27 bilder i galleri
Mer spenning fra Audi
Audi vil benytte 48-volts elektriske systemer i tillegg til tradisjonelle 12-voltssystemer. Det betyr nye muligheter i fremtidige modeller.

All den nye teknologien som har blitt introdusert den siste tiden, krever stadig mer av bilens elektriske system. Dagens batteristrøm på 12 V vil ene og alene dermed ikke kunne møte kravene man har i vente.

Audi vil i årene fremover utstyre flere modeller med et ekstra elektrisk system på 48 V i tillegg til 12-voltssystemet. 48-voltssystemet løper parallelt med 12-voltsystemet med egen konverter.

Høyere spenning betyr at kabeldiameteren kan reduseres. En annen positiv effekt er redusert energitap. 48-voltssystemet bygger på et litium-ion batteri som har bedre lagringskapasitet og kan levere langt mer strøm enn det tradisjonelle blybatteriet på 12 V.

Elektrisk kompressor
I sommer viste Audi frem noen av mulighetene med 48-volts elektrisk system med konseptbilene Audi A6 TDI Concept og Audi RS 5 TDI Concept. Begge modellene er utstyrt med en elektrisk drevet kompressor som opptrer uavhengig av motorens belastning.

A6 TDI Concept yter 326 hestekrefter og har et dreiemoment på 650 Newtonmeter i området mellom 1500 og 3500 omdreininger. Den elektriske kompressoren fyller gapet under dette området og sørger for rask respons og stor elastisitet. Det illustreres best ved at akselerasjonen fra 60 til 120 km/t i sjettegir reduseres fra 13,7 til 8,3 sekunder.

Enda mer imponerende er V6 biturboen i RS 5 TDI Concept. Den yter 385 hestekrefter og har et maks dreiemoment på 750 Newtonmeter mellom 1250 og 2000 omdreininger.

Den elektriske kompressoren sørger for imponerende trykk når man tar av fra stillestående, og 100 km/t nås på cirka fire sekunder. Til sammenligning bruker en vanlig RS 5 med 450-hesters bensinmotor 4,5 sekunder og drikker omtrent dobbelt så mye drivstoff.

Trykket fra den elektrisk drevne kompressoren er til stede umiddelbart etter hvert girskift takket være et intelligent samspill mellom de to turboladerne.

Startkick
På en testbane utenfor Malmø prøvde vi de to konseptbilene og lot oss imponere over den lynraske responsen. Vi ble utfordret av Audis testførere til akselerasjonstest mot en RS6 med hele 560 hestekrefter.

Begge TDI konseptbilene dro effektivt fra denne muskelbilen de første hundre metrene, men etter som farten økte ble effekten i RS6 umulig å hamle opp med. Ved ett tilfelle klarte vi å komme først til målstreken i RS 5 TDI Concept, selv om det nok ikke var meningen.

Det mest imponerende med konseptbilene er den raske responsen ved lave turtall. I vanlig trafikk medfører det at man kan kjøre på høyere gir og likevel oppnå rask respons når gasspedalen tråkkes ned.

Systemet er perfekt for raske forbikjøring og for kjapp akselerasjon ut av kurver. Elektrisk biturbo kan ifølge Audi brukes i mange forskjellige modellserier, også i kombinasjon med bensinmotorer.

(saken fortsetter)

Først i ny Q7?
De lover at systemet snart er på plass i serieproduserte modeller med TDI motor. Første modell ut blir trolig neste generasjon Q7 som skal presenteres til høsten.

Energien som skal til for å drive den elektriske kompressoren genereres når bilen ruller uanstrengt i jevn hastighet, så forbruket er nærmest upåvirket sammenlignet med en bil uten elektrisk kompressor.

Strømmen leveres fra et 48 Volts elektrisk anlegg med et eget, kompakt Li-ion batteri montert i bagasjerommet. En DC/DC konverter sørger for forbindelsen til bilens 12 V system.

Et 48 V anlegg åpner også for bonusmuligheter i fremtiden. Det kan levere strøm til thermoelektriske varmeelementer, elektromekaniske bakbremser samt olje- og vannpumpe, mer effektivt enn et 12 V system. Audi planlegger å innføre 48 Volts tilleggs-systemer i flere av sine modeller i nær fremtid.

- Vi tilnærmer oss elektrifisering av våre modeller på flere måter, sier Audis tekniske utviklingssjef, Dr. Ulrich Hackenberg.

- Et elektrisk system på 48 V spiller en sentral rolle i vår elektriske fremtid og baner vei for ny teknologi som både kan gjøre bilene sportsligere, mer effektive og mer praktiske å bruke, avslutter Hackenberg.

Gammelt nytt
Men så kan man spørre hvorfor dette har tatt så lang tid.

Etter at verdens bilindustri hadde kastet bort mange år på å jobbe med 42 Volt – for så endelig å skrinlegge den ideen – dukket et nytt forslag opp i 2011.

På den 15. bilelektronikk-konferansen i Ludwigsburg kom de tyske produsentene opp med et forslag om en felles 48 Volts arkitektur. Det skulle inkludere både en egen 48 Volts krets og tilhørende kontakter, også for ladbare biler og for CAN bus interface.

Bred enighet
Audi, BMW, Daimler, Porsche og VW gikk sammen om dette, alle var veldig klare på at med den stadig økende bruk av høyspente funksjoner i en bil, ville det være vanskelig å møte kravene med dagens (gårsdagens) 12-Volt anlegg.

De hadde også miljøargumenter (i tillegg til for eksempel lavere vekt på kablene): med 48 Volt fikk man en mer effektiv oppsamling av energi ved regenerativ bremsing.

Volkswagens Volkmar Tanneberger gikk spesielt høyt ut på banen. Han snakket om standardiserte elementer som skulle være på plass i første kvartal 2013, han fortalte at de hadde koordinert forslagene sine med amerikanske produsenter og SAE (bilingeniørforeningen), og ba kinesiske produsenter komme etter så snart de kunne.

Men det første møtet får vi altså ikke før Audi viser en eksperimentmodell på slutten av 2014.  Takket være en elektrisk turbo – som Audi også glemmer å nevne er utviklet av Valeo.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer