img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
33 bilder i galleri
Endelig på plass: XE
8. september var det mange Jaguar-fans som lengtet etter. Sannsynligvis sitter de ennå (i skrivende stund) og ser på lanserings-showet.

Dagen for alle Jaguar-glade startet med noen mobiltelefon-bilder av en ny Jaguar som ble helikopterfløyet inn til Earls Court.

Det var der bilutstillingen i London ble arrangert i gode gamle dager. Og det var der Jaguar hadde invitert verdenspressen til å overvære den offisielle avdukingen av den nye volum-modellen.

Fra de første henge-under-helikopter bildene kunne vi i hvert fall slå fast at den hadde kortere overheng både foran og bak enn vi var vandt til fra den kanten.  Det, sammen med alt vi hadde fått greie på fra før av, om utstrakt bruk av aluminium både i karosseri (75 prosent) og opphengning (blant annet noen fikse, hule stag) tyder bra.

Lav vekt og lite vekt utenfor akslene burde kunne gjør dette ganske kjørbart. Og det må den jo bli – for den er åpenbart rettet mer mot BMW enn mot Mercedes eller Audi. 

Slektskap
Andre lekkede bilder forteller jo klart at dette er en elegant bil, i slekt med både Mk. 2 og E, og når vi nå endelig får se bilen slik den skal selges som 2016-modell kan vi trygt slå fast at dette er en av de mest ekspressive designene i denne klassen, uten at den på noen måte tipper, slik for eksempel Lexus eller Infiniti har tendenser til.

Nå er jo dette en statisk presentasjon, men vi kan nok trygt regne med at innholdet også er like silkemykt og elegant som det eksteriøre – også når det gjelder betjeningsorganer og drivlinje. Jeg tror ikke Jaguar har ønsket å minne oss om den forrige mellomklasse-sedanen deres; X-Typen – basert hele veien på Fords Mondeo.

Denne slekter utelukkende på Jaguar.

Og det sørget debuten for å dytte på oss. En endeløs forestilling med ungdom som reiste gjennom tiden og møtte de store stasjonene i Jaguars historie.  Selv litt historieforfalskning klarte de å smugle inn, velkjente EGJ 413 (første eier var hr. Nielsen – tro det eller ei) er en SS 100 – ikke en Jaguar som de på scenen var instruert til å fortelle.

Myke linjer
Glem det, glem egentlig hele showet – etter at Daimler brant seg på å engasjere norske interesser til å arrangere 100-års showet deres, som ble en ren katastrofe, har bilfabrikkene vært litt forsiktige med pompøse forestillinger. La oss håpe Jaguars eksempel ikke smitter.

Det er en god syretest på slike forestillinger – ville du betalt penger for å se den.  (da hjelper det ikke om den blir streamet til deg, helt gratis).

Jeg gleder meg til å se denne bilen på Paris-utstillingen der den kan sammenliknes direkte med konkurrenter, men jeg tror at jeg liker bakparten, den myke taklinjen og C-stolpene som de ikke har forsøkt å svarte ut denne gangen. Det lange panseret og lufteåpningene på siden er veldig F-type – positivt det også. 20 tommers hjul hjelper også.

At karosseriet også kan skryte av 0,26 i Cw-verdi er en ekstra bonus.

Interiøret virker rent og uten masse mas, og vi kan trygt regne med at denne bilen er bygget for pad-generasjonen og er full av det siste i HMI-tankegang. Android-basert, forresten, der vi snakker om kommunikasjon.

InControl kaller de systemet, som Jaguar skal dele med Land Roves forskjellige produkter.

Stor motor
Jaguar har heller ikke nevnt mer enn to motorer foreløpig. 3-liters V6 som her kommer i 340 hk-utgaven, koblet til en 8-trinns ZF automat. Den treffer 100 etter 4,9 og stopper på 250 takket være elektronikken.  Det høres ut som den er på høyde med S4, altså litt raskere enn 335i.

På dieselsiden lanserer Jaguar en 2-liter i den såkalte Ingenium-familien. 163 hk, 380 Nm og et CO2-utslipp på 99 gram per kilometer. Det kan verken BMW eller Audi matche. Mercedes kan matche CO2-tall - men ikke med like kraftig motor.

Men ingen er i tvil om at det med tiden vil komme et stort utvalg den nye Ingenium-motorfamilien, og på sikt får man nok også servert en XE-R, med 5 liters V8 og innpå 500 hk og med M3 i siktet.

Bilene vil forresten bli bakhjulsdrevet selv om Jaguar omhyggelig minner oss om at denne nye arkitekturen tillater at bilen kan drives fra alle ender.

Selvfølgelig er også Jaguar utstyrt med en rekke av de sjåfør-krykke systemene som leder bilens egenskaper i retning av autonom.  Men spesielt for XE er det de kaller ASPC – All Surface Progress Control.  En slags lav-fart cruise kontroll som virker mellom et par og 30 km/t. Den gjør at du kan ta deg trygt frem på verdens glatteste overflate uten å behøve å berøre en eneste pedal. 

ABS’en og motorstyringen  jobber sammen slik at det leveres optimal traksjon uansett underlag. Systemet er selvfølgelig hentet fra Land Rovers off-road finesser, men er her bygget om til sedan-omgivelser.

Den norske importøren har nok store planer for denne nye bilen. Vi kan trygt regne med at han ganger opp dagens salgstall med minst ti. Det skulle ikke forundre om han gjorde det samme med antall forhandlere også. 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer