img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
85 bilder i galleri
Høydepunkter IAA 2014
YRKESBILER: Europas viktigste bilarrangement preges av en samlet front mot dieselforbruk. Se bildebrev fra utstillingen som åpner torsdag morgen.

YRKESBILER: Det sterkeste «bildet» fra de lukkede pressedagene på årets IAA i Hannover (som altså arrangeres annet hvert år), ble for min del av de syv toppsjefene for de syv store lastebilmerkene i Europa.

Riktignok var bare fem av dem til stede, men de sto billedlig talt hånd i hånd på scenen foran verdens yrkesbilpresse og presenterte en felles plan for hvordan reduksjonen i CO2-utslippene fra yrkesbiler kan dobles de neste seks årene.

Nå blir en journalistspire som meg fort litt mistenksom når syv slik gorillaer, som normalt denger løs på hverandre med liv og lyst under påskudd av konkurranse, prøver å fremstå som proaktive speiderpiker som skal redde verden.

Forslagene fra lastebilbransjen skyldes åpenbart en ganske stor frykt for at det kan komme heftige EU-krav i kampen mot CO2 nå i disse post-euro6-kanskje-euro7-tider. Men så har forslagene også mye fornuftig for seg.

I bunn og grunn handlet budskapet om at samfunnet må handle smart. Det vil si at man må handle kunnskapsbasert, at man må plukke de enkleste gevinstene først, og at ting må sees i sammenheng. Slikt er jo lettere sagt enn gjort…

Noe bakgrunn og fakta i argumentasjonen
Transportindustrien generer i dag snaut fem prosent av verdiskapingen i Europa, og sysselsetter drøyt 10 millioner mennesker. Men en sunn og effektiv transportsektor er også en helt og holdent kritisk faktor for at Europas næringsliv som helt skal fungere og kunne være konkurransedyktig globalt.

Transportsektorene står nå for 25 prosent av totale CO2-utslipp i Europa. Av dette står busser og lastebiler for kun fem prosent. Det betyr at det allerede er en lav prosentandel å høvle av når CO2en skal presses videre ned. Men produsentene er klare på at de er villige til å ta sin rettferdige del av ansvaret.

Men, sier de, siden 1965 er dieselforbruket i veitransporten allerede redusert med 60 prosent per tonnkilometer. Denne forbedringen er faktisk drevet av konkurranse og markedskrefter, ikke reguleringer. Husk at Euro 1-6-kravene har handlet om lokalt utslipp, ikke CO2.

Og man kan ikke unngå å se på kostnadsbildet når man skal finne en farbar vei videre. I dag finnes en CO2-børs som priser kostnaden på CO2. Dersom kostnaden for ønsket CO2-reduksjon i sin helhet lempes over på bilprodusentene i form av teknologiutvikling, vil kostnaden være 50 ganger høyere enn dagens kurs i Emission Trading System.

Hva man må unngå
For oss i bransjen er det åpenbart at en hver stor yrkesbil er unik og spesifisert ned til millimeteren for de kjøreoppdragene den er tiltenkt. Det handler om skreddersøm, ikke samlebånd. Da vil også forbruket være unikt for den enkelt bil og bruk. Dette er ikke opplagt for en EU-byråkrat eller -politiker.

Det første budskapet fra de syv store var derfor at man for all del ikke kan legge en CO2-verdi per kjøretøy slik som innen personbil. Det vil favorisere mindre kjøretøy, i praksis at vi får flere biler på veien, og høyere samlet forbruk, for å frakte samme mengde. Det er faktoren tonnkilometer som må gjelde.

I den sammenhengen ivret lastebilprodusentene blant annet kraftig for et mer transparent dataverktøy ved navn Vecto. Programmet kan gi den enkelte bilkjøper et svært mye bedre grunnlag for å kunne velge den mest drivstoffeffektive bilen og konfigurasjonen til akkurat sin kjøring.

Hva man må få til
Er kort sagt å gå over fra en kjøretøyspesifikk tankegang til en kjedeintegrert tilnærming. For dersom alle berørte parter jobber sammen mot målet, kan EU lett klare å redusere dieselforbruket fra tunge kjøretøy med 20 prosent innen 2020. I følge lastebilprodusentene, da.

Av dette kan seks prosent hentes fra kjøretøyet, inkludert tilhenger og dekk. To til tre prosent kan hentes fra ikke-fossile drivstoff. Og hele 13 prosent kan hentes fra «operations». Inn i det siste ligger alt fra sjåførtrening, via tilpassede vekter og lengder til flåtestyring og å forbedre generell trafikkflyt.

Noen av de enkle, men effektive løsningene produsentene ivrer spesielt for, er for det første lengre kombinasjoner, altså 25,25-meters vogntog. De ivrer også kraftig for gass og fornybare biodrivstoff. Og dessuten jevnlig sjåførtrening.

Men til slutt kom også de på banen med det som helt klart vil gavne produsentenes lommebøker direkte: De ønsker krav til raskere utskifting av bilparken, både for å fase ut tidlige euro-klasser raskere, og for å innføre nye sikkerhetsstandarder raskere.

Man kan høre at de snakker for sin syke mor her. På den annen side vil tiltaket være til fordel for absolutt alle som ikke sliter for å tyne de siste kilometerne ut av en allerede utdatert bil. Forslaget kan neppe møte for tung motstand?

Politikk i praksis
Etter tre kvarter høytravende lobbysnakk, kunne overgangen ut i de mange store og glitrende hallene på IAA fort oppleves som overveldende og motstridende.

Ved inngangen til Daimlers enorme stand, står for eksempel en høyst customisert Western Star. Den er brukt i «Transformers». Ikke helt etter EU-standard for vekt, lengde eller utslipp skulle man tro. Men den er bare så groteskt 12-åringskul at selv EU-byråkrater skjønner at dette er humor.

Men du skal ikke ha vært innom mange av standene før du oppdager årets felles mantra: Absolutt alle, enten det er bilprodusenter, underleverandører, tilbehørsleverandører eller systemkonstruktører, snakker om at de og deres produkter bidrar til å bedre kundens, altså lastebileierens, økonomi. Og i 99 av 100 tilfelle koker det ned til lavere drivstofforbruk.

Ja, for all del, IAA har også sine innslag av hybrid og rene elektriske kjøretøy. Men de er få, og finnes i all hovedsak innen buss. Diesel forblir garantert viktigst i overskuelig fremtid.

Det mest lovende med dette er at transportører og bilprodusenter her står i en såkalt vinn-vinn-situasjon. Begge parter er tjent med at forbruket senkes. Og begge parter er antagelig best tjent med at dette er drevet av markedskrefter, ikke av vindskjeve EU-krav.

Så for de mange norske yrkesbileiere som besøker messen fra i morgen, finnes kun ett spørsmål: Hvem der ute salene kan bidra sterkest til overskudd i din bedrift?

Men når du har svar på det, finnes det sannelig mye morsomt å se på: Fra veteranbilhallen via Kongsberg Automotive til den kinesiske Volvo-flørten DongFengs nye biler.

Les mer om ikke minst DongFeng i neste YrkesBil, hvor Jon Winding-Sørensen (med fornem bindestrek) har grillet den kinesiske visepresidenten eksklusivt.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer