Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Etter noen traurige år med den så godt som uinteressante 407, dukket 508 opp for å redde Peugeots ære. Stor, komfortabel og sikker etablerte 508 igjen Peugeot som en alternativ familiebil i Norge, og suksessen kom umiddelbart: Siden 2011 er det solgt 4850 eksemplarer av bilen (OFV-tall). Nå midtlivsoppgraderes bilen med lett retusjert karosseri og nytt motorprogram for å møte kommende års krav til utstyr, ytelser, komfort – og ikke minst utslipp. Fortsatt blir 508 å få kjøpt både som sedan, som vanlig stasjonsvogn og som høybygd hybrid firehjulstrekker (RXH) hvor elmotoren trekker bakhjulene. Nytt i 2015-programmet blir en ren forhjulsdrevet variant av høybygget som konkurrent til Opel Country Tourer, VW Passat Alltrack og Volvo XC70. Den blir utvendig og innvendig akkurat som dagens RXH, men utstyrt med vanlig 180 hk dieselmotor og utslipp så lavt som 119 gram CO2 per km. Forskjellen er bare at Peugeot stiller uten 4x4 der de andre trekker på alle hjulene. I Norge er Peugeot 508 først og fremst stasjonsvogn (95,8 prosent) med dieselmotor (97,6 prosent). RXH utgjorde 26,9 prosent av 508-salget i fjor, i følge tall fra OFV. 508 har alltid vært en stillegående og udiskutabelt komfortabel bil med helt greie veiegenskaper og motorytelser. Betjeningsfunksjoner er der du forventer og interiøret heller mer mot tysk enn fransk stil. Sånn sett vil de fleste trives lett i 508. 7 tommer stor skjerm gjør det forholdsvis enkelt å navigere i infotainmentprogrammene. 508 har nå fått blindsonevarsling, men førerstøtteprogrammet ligger etter mange av konkurrentene og milevis bak Volvos omfattende sikkerhetsprogram. Fortsatt leser ikke 508 reelle trafikkskilt eller skiller de ulike trafikantgruppene fra hverandre. Den er også fortsatt forholdsvis langt unna et autonomt billiv. Peugeots logo (løven) befinner seg nå i selve grillen på 508 og full LED lysteknologi vil være standard på de fleste varianter. Informasjonssjef Stian Gihle legger ikke skjul på at 4x4 frikoblet fra hybridteknologien er sterkt ønsket i Norge, og Peugeot antyder at det kommer. De vil bare ikke si når. Og på 508 vil det uansett ikke være aktuelt før neste modellskifte. Den viktigste endringen hos Peugeot er å finne i endret motorprogram. 2015 tvinger bilprodusentene inn i Euro 6-kravene som betyr betydelig lavere utslipp av partikler og NOx fra dieselmotorene. En ikke ubetydelig bivirkning ved overgang til Euro 6 vil være (både for bensin- og dieselmotorer) høyere ytelser i kombinasjon med lavere forbruk og lavere utslipp av klimagassen CO2. I en overgangsperiode blir både gamle og nye motorer tilgjengelig. Dette er enn så lenge de nye Euro 6-motorene i 508: Diesel: 1,6 l/120 hk (neste år) Bensin: 1,6 l/165 hk. Ut forsvinner også girkassen med automatisk clutch (EMG) som erstattes av tradisjonell automatgirkasse. Med det gamle motorprogrammet prisstarter oppgradert 508 sedan på 320.000 kroner og stasjonsvogna på 330.000 kroner. Prisforskjellen ned til den litt mindre 308 blir 18.400 kroner når motor og utstyr ellers er likt. Tre aggressivt priset businessklassevarianter priset fra 342.000 kroner ventes å bli bestselgerne når Peugeot nå sikter mot 1200 solgte 508 i 2015. FAKTA om Peugeot 508 SW Business: Motor: 1997 ccm/150 hk (D) Moment: 370 Nm (2000 o/min) Sylindere: 4 Gir: 6 MT LxBxH: 483/185/149 cm. Akselavstand: 282 cm Vekt: 1520 kg Bagasjerom: 550 l 0-100 km/t: 9,1 sek Toppfart: 210 km/t EU snittforbruk: 0,40 l/mil CO2-utslipp: 105 g/km Pris: kr. 367.000 Konkurrenter: VW Passat, Toyota Avensis, Ford Mondeo, Opel Insignia, Volvo V70, Mazda 6. + Elegant, komfortabel og mye plass. - Mangler viktige føerstøttesystemer.
|