Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Vi har vært borti MB Tech før. Det var en forsknings- og utviklingsfilial som tilhørte Mercedes-Benz. Men for ikke så lenge siden ble den solgt ut og tilhører nå et cluster der vi også finner et tilsvarende fransk selskap som heter AKKA – men med den første K’en speilvendt. Det er ikke viktig. Det viktige er (kanskje) at for et par år siden bygde de sin første forskningsbil. Den het Astute Car og var en ganske smart, eldrevet, bybil. Den var preget av lav vekt, bare ved hjelp av glupe konstruksjoner sparte man 30 prosent uten å måtte ty til eksotiske materialer. Så la man på noen eksotiske materialer allikevel, og sparte enda mer. Bilens Drive-by-Wire system var også litt mer avansert enn det vi ellers så av slike systemer. Smart bybil Siden den gang er systemene ombord utviklet slik at den nå skal kunne være i stand til helautonom kjøring. Samtidig som den ser vanvittig meget bedre ut enn Google-bil forslaget. Denne har en moderne, ren overflate, muligheter for litt fancy dekorasjonsbelysning under den svarte delen av skallet og respektable hjul. Tar man en titt inni ser man at det også er muligheter for inngripen fra en av dem om bord, selv om det som opplagt er et ratt ikke ser veldig ut som et vanlig ratt. Hele interiøret er så lekkert at der kan man godt tilbringe lange dager, spesielt hvis man slipper å jobbe selv. Begrenset rekkevidde Link & Go kaller de denne bilen, og dermed er det vel ganske klart hva den gjør. Enten finner den veien selv, eller så er den linket opp mot en eller flere bestemmelsessteder og dekanterer deg der. Men fremdeles er det nok lenge til franske myndigheter slipper slikt løs i byene sine. Det skal med andre ord bli spennende å se om MB Tech fortsetter denne tankegangen og utvikler noe parallelt selv. Det er, tross alt, fremdeles Daimler som er deres største kunde.
|