Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Nye TT Coupé er basert på den fleksible MQB-plattformen som også ligger under en rekke andre modeller fra VW-konsernet, fra Audi A3 til nye VW Passat. Utstrakt bruk av aluminium gjør nye TT inntil 50 kg lettere enn forgjengeren, på tross av omtrent identiske mål. Sammen med nye motorer gjør det at TT Coupé er mer sportslig enn noensinne, samtidig som komfortnivået er hevet. Tro mot røttene Kapasiteten i bagasjerommet er økt med 33 liter, men plassen i baksetet er fortsatt meget begrenset. Det er godkjent for to personer på inntil 145 cm, men fungerer i praksis best som utvidelse av bagasjerommet. Når du ser bilen i profil er slektskapet til de foregående generasjonene tydelig. Et tak som ender helt bak i hekken og markante skjermbuer er fortsatt på plass. Bakstussen er også lett gjenkjennelig, med en spoiler som spretter opp ved høye hastigheter. Det er i fronten de største endringene er skjedd. Her finner du Audis sekskantede grill, store luftinntak og moderne lykter. En annen TT-spesialitet er også på plass – tanklokket i aluminium med synlige skruer på høyre bakskjerm. Innovativt Borte er en rekke betjeningsorganer og den store skjermen som sitter på dashbordet i mange nyere biler. I stedet har TT en bred 12,3-tommers skjerm i instrumentpanelet, godt synlig gjennom rattet. Siden hele panelet er en skjerm, kan man tilpasse innholdet etter ønsker og behov, fra en klassisk visning med speedometer og turteller i forgrunnen, til en infotainment-visning der klokkene er mindre og størstedelen av displayet brukes til kartvisning. En rekke kombinasjoner kan vises, og alt betjenes via knappene på rattet. Selv om dette er uvant, er det lett å venne seg til og smart for trafikksikkerheten siden du hele tiden kan holde blikket fremover på veien. Dysekontroll Runde dyser med aluminiumrammer er også en TT-spesialitet. I nye TT har de fått integrerte brytere for styring av klimaanlegg, varmeseter og defroster. Dermed er tradisjonelle brytere og hendler for klimaanlegg fjernet fra dashbordet. Tre motorer står på programmet ved lanseringen av nye TT Coupé, en for diesel og to for bensin. Dieselutgaven er 2.0 TDI Ultra med 184 hk, en variant som har begrenset potensial i Norge. Mest bensin Toppmodellen Audi TTS Coupé har også en 2.0 TFSI. Her er effekten hele 320 hk, 58 mer enn forrige generasjon TTS. Quattro er standard, men som kunde kan du velge mellom manuell girkasse eller S tronic. Vi vil på det varmeste anbefale å spandere 16.000 kroner ekstra for S tronic som gir en rekke fordeler: Du kan hvile venstrefoten mens du stanger i rushtrafikk, bilen girer vesentlig kjappere enn du klarer selv, og i tillegg har den lavere forbruk og utslipp enn en bil med manuell girkasse. Er du redd for å bli overstyrt, kan du kontrollere skiftene via hendler på rattet. På et litt senere tidspunkt kommer også en rimeligere TT med en 1,8-liters bensinmotor på rundt 180 hestekrefter. Denne kan få en pris på rundt 420.000 kroner og gjøre TT tilgjengelig for en større kundegruppe. (saken fortsetter) Priser Audi TT/TTS
Kjøreglad På bane kommer firehjulsdriften og de ekstra kreftene i TTS til sin rett, men det spørs hvor mange som er villig til å betale de to hundre tusen ekstra man må ut med for å få de åtti ekstra hestene. Audi TT Coupé er på plass i Norge i midten av oktober, og TT Roadster er leveringsklar før sommerferien neste år.
Konkurrenter: BMW Z4 (roadster), Mercedes SLK (roadster), Porsche Cayman (coupé), Peugeot RCZ (coupé)
|