img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
87 bilder i galleri
Audi TT/TTS på veien
FØRSTEINNTRYKK: Vi dro til Spania for en forsmak på nye Audi TT og TTS. I tillegg til spanske landeveier la vi inn noen runder på den krevende Ascari-banen.

Nye TT Coupé er basert på den fleksible MQB-plattformen som også ligger under en rekke andre modeller fra VW-konsernet, fra Audi A3 til nye VW Passat.

Utstrakt bruk av aluminium gjør nye TT inntil 50 kg lettere enn forgjengeren, på tross av omtrent identiske mål. Sammen med nye motorer gjør det at TT Coupé er mer sportslig enn noensinne, samtidig som komfortnivået er hevet.

Tro mot røttene
Bilen er krympet to centimeter i lengde og en centimeter i bredde samtidig som en økning i akselavstanden på fire centimeter sørger for reduserte overheng i begge ender.

Kapasiteten i bagasjerommet er økt med 33 liter, men plassen i baksetet er fortsatt meget begrenset. Det er godkjent for to personer på inntil 145 cm, men fungerer i praksis best som utvidelse av bagasjerommet.

Når du ser bilen i profil er slektskapet til de foregående generasjonene tydelig. Et tak som ender helt bak i hekken og markante skjermbuer er fortsatt på plass. Bakstussen er også lett gjenkjennelig, med en spoiler som spretter opp ved høye hastigheter.

Det er i fronten de største endringene er skjedd. Her finner du Audis sekskantede grill, store luftinntak og moderne lykter. En annen TT-spesialitet er også på plass – tanklokket i aluminium med synlige skruer på høyre bakskjerm.

Innovativt
Når du åpner dørene og setter deg inn, ser du tydelig at dette er en innovativ bil. Audi kaller førerplassen en «virtuell cockpit».

Borte er en rekke betjeningsorganer og den store skjermen som sitter på dashbordet i mange nyere biler. I stedet har TT en bred 12,3-tommers skjerm i instrumentpanelet, godt synlig gjennom rattet.

Siden hele panelet er en skjerm, kan man tilpasse innholdet etter ønsker og behov, fra en klassisk visning med speedometer og turteller i forgrunnen, til en infotainment-visning der klokkene er mindre og størstedelen av displayet brukes til kartvisning.

En rekke kombinasjoner kan vises, og alt betjenes via knappene på rattet. Selv om dette er uvant, er det lett å venne seg til og smart for trafikksikkerheten siden du hele tiden kan holde blikket fremover på veien.

Dysekontroll
Interiøret er ekstremt ryddig med bare seks knapper. Det meste styres fra rattet eller den sentralt plasserte MMI-kontrollen mellom setene.

Runde dyser med aluminiumrammer er også en TT-spesialitet. I nye TT har de fått integrerte brytere for styring av klimaanlegg, varmeseter og defroster. Dermed er tradisjonelle brytere og hendler for klimaanlegg fjernet fra dashbordet.

Tre motorer står på programmet ved lanseringen av nye TT Coupé, en for diesel og to for bensin. Dieselutgaven er 2.0 TDI Ultra med 184 hk, en variant som har begrenset potensial i Norge.

Mest bensin
Forventet bestselger hos oss er 2.0 TFSI med 230 hk. Den leveres som standard med forhjulsdrift og sekstrinns manuell girkasse, men kan mot pristillegg leveres med dobbel clutch automatkasse og firehjulsdrift – hvert element øker prisen med ca. 30.000 kroner.

Toppmodellen Audi TTS Coupé har også en 2.0 TFSI. Her er effekten hele 320 hk, 58 mer enn forrige generasjon TTS. Quattro er standard, men som kunde kan du velge mellom manuell girkasse eller S tronic.

Vi vil på det varmeste anbefale å spandere 16.000 kroner ekstra for S tronic som gir en rekke fordeler:

Du kan hvile venstrefoten mens du stanger i rushtrafikk, bilen girer vesentlig kjappere enn du klarer selv, og i tillegg har den lavere forbruk og utslipp enn en bil med manuell girkasse. Er du redd for å bli overstyrt, kan du kontrollere skiftene via hendler på rattet.

På et litt senere tidspunkt kommer også en rimeligere TT med en 1,8-liters bensinmotor på rundt 180 hestekrefter. Denne kan få en pris på rundt 420.000 kroner og gjøre TT tilgjengelig for en større kundegruppe.

(saken fortsetter)

Priser Audi TT/TTS

Audi TT Coupé 2.0 TFSI 230 hk

kr 498.200

Audi TT Coupé 2.0 TFSI 230 hk S tronic

kr 528.500

Audi TT Coupé 2.0 TFSI 230 hk Quattro S tronic

kr 558.400

Audi TTS Coupé 2.0 TFSI 310 hk Quattro

kr 754.600

Audi TTS Coupé 2.0 TFSI 310 hk Quattro S tronic

kr 770.700

Audi TT Coupé 2.0 TDI 184 hk (estimert pris)

kr 490.000

 

Kjøreglad
Det er lett å finne seg til rette i nye TT. Justeringsmulighetene for sete og ratt gjør det enkelt å finne en optimal sittestilling. Ved hjelp av «Drive Select» påvirker man styring, motor og girskift fra høy grad av komfort til maks sportslighet.

På bane kommer firehjulsdriften og de ekstra kreftene i TTS til sin rett, men det spørs hvor mange som er villig til å betale de to hundre tusen ekstra man må ut med for å få de åtti ekstra hestene.

Audi TT Coupé er på plass i Norge i midten av oktober, og TT Roadster er leveringsklar før sommerferien neste år.

Fakta Audi TTS 2.0 TFSI Quttro S tronic

Motor:

4-sylindret turbo rekkemotor, 1984 ccm.

Effekt:

228 kW (310 hk) v/5800-6200 o/min.
380 Nm v/1800-5700 o/min.

LxBxH:

419 x 183 x 134 cm.

Akselavstand:

250,5 cm.

Egenvekt m/fører:

1460 kg.

Bagasjerom:

305-712 liter (VDA).

Aks. 0-100 km/t:

4,6 sek.

Toppfart:

250 km/t.

Snittforbruk:

0,68 l/mil.

CO2:

157 g/km.

Pris:

kr 770.700.

I Norge:

Oktober

Konkurrenter: BMW Z4 (roadster), Mercedes SLK (roadster), Porsche Cayman (coupé), Peugeot RCZ (coupé)


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer