img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
31 bilder i galleri
Nye Passat - 20 prosent bedre
PRØVEKJØRT: Den er helt ny, men velkjent for alle som kjenner Volkswagen Passat fra før.

Passat er absolutt til å kjenne igjen. Likevel er alt helt nytt. Understellet er nytt, motorene er nye, interiøret er nytt … og slik kan jeg fortsette.

Men for alle de som har kjennskap til Passat fra før (og det er ganske mange!), vil generasjon åtte bare være en naturlig fortsettelse på det de kjenner fra før.

Kjøremessig er Passat kanskje i større grad mer lik Golf enn noen gang. Det er et kompliment i begge modellers favør. Golf har virkelig blitt voksen, mens Passat kjører og ligger bedre på trange, svingete veier enn noen gang.

Man kan nesten si at den trives på sånne veier!

Egentlig så virker det som om Volkswagen har studert sin gamle Passat veldig nøye, og gjort hver eneste komponent 15-20 prosent bedre.

Instrumentskjerm
Utseendemessig virker den lavere og bredere enn før, men er fortsatt lett gjenkjennelig.

Interiøret har fått hakket mykere og finere materialer, men er utvilsomt Volkswagen. Den mest spennende oppgraderingen innvendig er det oppgraderte instrumentpanelet (ekstrautstyr til rundt 4.000 kroner) – et heldigitalt panel med en høyoppløst skjerm.

Skjermen er den tilsvarende den som sitter i nye Audi TT, men er ikke like fleksibel på innstillingene. Like fullt er den elegant, lettlest og praktisk – og skjermen alene gjør at Passat fremstår som langt mer fremtidsrettet enn den har gjort tidligere.

Volkswagen har hatt god tid på å utvikle den nye modellen. Forrige «generasjon» – Passat B7 – var strengt tatt ikke mer enn en god facelift av B6. Basert rundt VWs MQB-plattform deler den langt mer av arkitekturen sin med Golf og andre modeller i Volkswagen-gruppen.

Foreløpig sies det at VW ikke har klart å utnytte den potensielle kostnadsreduksjonen en delt modellplattform skal kunne gi, men de får nok sving på det.

Noen høner å plukke
Langs landeveiene i Sardinia, hvor VW i skrivende stund har presselansering av Passat, er det lite bak rattet man kan klage på. Men helt plukkfri høne er det ikke.

Volkswagen gjør et nummer ut av at bilen har MirrorLink – en teknologi som gjør at man kan speile innholdet på (enkelte modellers) mobilskjerm over på hovedskjermen i dashbordet. Men noe godt sted å legge fra seg mobiltelefonen fant jeg ikke – i hvert fall ikke så lenge koppholderne er i bruk.

Og selv om både sete og ratt lar seg justere i rikelig monn dukker det gamle problemet jeg har med flere tyske biler opp. Når rattet er i perfekt posisjon til armene mine, ser jeg ikke toppen av instrumentene. Skal jeg se hele instrumentskiven, må rattet heves akkurat litt høyere enn jeg har lyst til.

For Volkswagen og Audis del kan nok det faktum at flere modeller sliter med dette skyldes at alle bilene er «like», men dette gjelder Mercedes og BMW også. Pussig.

Bedre utstyrt
Utstyrsmessig skal Passat ligge bedre an enn både forgjenger og konkurrenter. Startprisen på Passat ligger nok noe over de fleste konkurrenter, men Comfortline, som er laveste utstyrsnivå på nye Passat i Norge, er bedre utstyr enn før.

- Kjøper du en Comfortline og legger til Transportpakke, har du en bil som alltid vil være salgbar igjen, sier produktsjef for Passat hos VW-importør Møller, Jørgen Bjerkan.

- Vi regner med at 45 prosent av kundene vil gå for Comfortline, resten Highline.

Det er særlig to motorer som blir veldig aktuell i Norge – begge dieselmotorer. 1,6-literen har 120 hester, og kan kombineres med DSG-automatkasse. Denne var ikke tilgjengelig på laseringen.

I pose og sekk?
En 150-hesters 2-liter blir også fristende for mange – den kan kombineres med enten DSG-kasse eller firehjulsdrift, men ikke begge deler. Passe sterk, støysvak i fart og sikkert et populært valg på bruktmarkedet etter hvert.

Vil man kombinere trekk på alle hjul med automatkasse må man opp på 190-hesters dieselmotor.

Toppen av kransekaka er en 2-liters biturbo, med DSG og firehjulsdrift. 240 hester drar godt i fra, men kjennes aldri rå eller brutal ut. Bare effektiv. Men den virker å støye mer enn 150-hesteren. Bilen er ellers veldig godt støyisolert.

Hvordan Passat kommer til å stå seg i Norge fremover, er spennende. Nye Mondeo er endelig klar og Peugeot 508 har fått en facelift. Begge er klare til å spise mer av familiebilsegmentet – et segment som egentlig aller mest trues av SUVene. Ikke skjønner jeg hvorfor, men slik har det blitt.

Nye Passat har derimot alt som skal til for å kunne ta tilbake sin del av markedet.

Kanskje kan også det bli som før.

+: Godt utstyrt, god på veien, gjør det meste riktig
-: Noen irritasjonsmomenter i cockpit

FAKTA Volkswagen Passat 2,0 TDI 150hk DSG Comfortline stasjonsvogn

Motor:

4-syl. turbodieselmotor, 1968 ccm

Drivlinje:

Forhjulstrekk, 6-trinns automat

Effekt:

110 kW (150 hk) v/3500-4000 o/min.

Dreiemoment:

340 Nm v/1750-3000 o/min.

Mål LxBxH:

476 x 183 x 147 cm

Akselavstand:

279 cm

Egenvekt m/fører:

1541 kg

Bagasjerom:

650 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

8,9 sek.

Toppfart:

216 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,44 l/mil

CO2:

119 g/km

Pris fra:

kr. 402.100

Konkurrenter: Ford Mondeo, Toyota Avensis, Skoda Superb, Opel Insignia, Volvo V70, Peugeot 508 SW, Mazda 6, Citroën C5 og Honda Accord.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer