Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Passat er absolutt til å kjenne igjen. Likevel er alt helt nytt. Understellet er nytt, motorene er nye, interiøret er nytt … og slik kan jeg fortsette. Men for alle de som har kjennskap til Passat fra før (og det er ganske mange!), vil generasjon åtte bare være en naturlig fortsettelse på det de kjenner fra før. Kjøremessig er Passat kanskje i større grad mer lik Golf enn noen gang. Det er et kompliment i begge modellers favør. Golf har virkelig blitt voksen, mens Passat kjører og ligger bedre på trange, svingete veier enn noen gang. Man kan nesten si at den trives på sånne veier! Egentlig så virker det som om Volkswagen har studert sin gamle Passat veldig nøye, og gjort hver eneste komponent 15-20 prosent bedre. Instrumentskjerm Interiøret har fått hakket mykere og finere materialer, men er utvilsomt Volkswagen. Den mest spennende oppgraderingen innvendig er det oppgraderte instrumentpanelet (ekstrautstyr til rundt 4.000 kroner) – et heldigitalt panel med en høyoppløst skjerm. Skjermen er den tilsvarende den som sitter i nye Audi TT, men er ikke like fleksibel på innstillingene. Like fullt er den elegant, lettlest og praktisk – og skjermen alene gjør at Passat fremstår som langt mer fremtidsrettet enn den har gjort tidligere. Volkswagen har hatt god tid på å utvikle den nye modellen. Forrige «generasjon» – Passat B7 – var strengt tatt ikke mer enn en god facelift av B6. Basert rundt VWs MQB-plattform deler den langt mer av arkitekturen sin med Golf og andre modeller i Volkswagen-gruppen. Foreløpig sies det at VW ikke har klart å utnytte den potensielle kostnadsreduksjonen en delt modellplattform skal kunne gi, men de får nok sving på det. Noen høner å plukke Volkswagen gjør et nummer ut av at bilen har MirrorLink – en teknologi som gjør at man kan speile innholdet på (enkelte modellers) mobilskjerm over på hovedskjermen i dashbordet. Men noe godt sted å legge fra seg mobiltelefonen fant jeg ikke – i hvert fall ikke så lenge koppholderne er i bruk. Og selv om både sete og ratt lar seg justere i rikelig monn dukker det gamle problemet jeg har med flere tyske biler opp. Når rattet er i perfekt posisjon til armene mine, ser jeg ikke toppen av instrumentene. Skal jeg se hele instrumentskiven, må rattet heves akkurat litt høyere enn jeg har lyst til. For Volkswagen og Audis del kan nok det faktum at flere modeller sliter med dette skyldes at alle bilene er «like», men dette gjelder Mercedes og BMW også. Pussig. Bedre utstyrt - Kjøper du en Comfortline og legger til Transportpakke, har du en bil som alltid vil være salgbar igjen, sier produktsjef for Passat hos VW-importør Møller, Jørgen Bjerkan. - Vi regner med at 45 prosent av kundene vil gå for Comfortline, resten Highline. Det er særlig to motorer som blir veldig aktuell i Norge – begge dieselmotorer. 1,6-literen har 120 hester, og kan kombineres med DSG-automatkasse. Denne var ikke tilgjengelig på laseringen. I pose og sekk? Vil man kombinere trekk på alle hjul med automatkasse må man opp på 190-hesters dieselmotor. Toppen av kransekaka er en 2-liters biturbo, med DSG og firehjulsdrift. 240 hester drar godt i fra, men kjennes aldri rå eller brutal ut. Bare effektiv. Men den virker å støye mer enn 150-hesteren. Bilen er ellers veldig godt støyisolert. Hvordan Passat kommer til å stå seg i Norge fremover, er spennende. Nye Mondeo er endelig klar og Peugeot 508 har fått en facelift. Begge er klare til å spise mer av familiebilsegmentet – et segment som egentlig aller mest trues av SUVene. Ikke skjønner jeg hvorfor, men slik har det blitt. Nye Passat har derimot alt som skal til for å kunne ta tilbake sin del av markedet. Kanskje kan også det bli som før. +: Godt utstyrt, god på veien, gjør det meste riktig
Konkurrenter: Ford Mondeo, Toyota Avensis, Skoda Superb, Opel Insignia, Volvo V70, Peugeot 508 SW, Mazda 6, Citroën C5 og Honda Accord.
|