Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Tredje generasjon av Skoda Fabia strutter av kjøpslyst. Og den framstår som bedre enn forgjengeren på nesten alle punkter. Men Skodas konstante problem er at bilen aldri må bli for bra. For i VWs hierarki befinner Skoda seg nederst på rangstigen sammen med Seat. Over finner du VW og på toppen Audi. Innmaten i de fire merkene skiller mindre enn prisen og prestisjen. Etter en del mil bak rattet i nye Fabia er jeg aldri i tvil om framskrittet. Endelig har Skodas Fabias kunder – naturligvis litt avhengig av modellvariant – tilgang til flere attraktive godbiter enn tidligere fra VW-konsernets rikholdige utstyrshyller. Det gjelder eksempelvis klimaanlegg, nødbremsesystem og isskrape (!) som gjøres standard i alle varianter i Norge. LED kjørelys, nøkkelfri start, regnsensor og synkronisering mellom mobiltelefon og bilens infoskjerm befinner seg i utstyrspakkene. Så med prisstart på 155.000 kroner blir jeg alvorlig i tvil om oppgradert VW Polo med samme motoreffekt (60 hk) er verd merprisen på 20.000 kroner. Å erstatte Skoda-emblemet med fire ringer i grillen (Audi A1) koster 44.000 kroner mer (motor på 86 hk). Om ikke plattformene er helt like, vil mye av det du ikke ser være identisk. Motorutvalget
Noen år tilbake var diesel populært selv i de minste bilene. Nå gjelder bensinmotorer eller bensin/elektrisk hybrid (Toyota Yaris). Dieselmotoren er så godt som borte i denne bilklassen i Norge. – Vi er ganske sikre på at 1,2 liter bensin med 90 hk blir volummodellen i Norge. Den trekker bra, er tilstrekkelig sporty og fungerer godt i Fabia, sier Jan Erik Haugen, Skodas informasjonsansvarlige i Norge. Haugen tror også på et oppsving for stasjonsvognvarianten, ikke minst fordi Skoda er en av ytterst få som bygger stasjonsvogn i småbilklassen. Anslaget går ut på 200-300 stasjonsvogner av nær 1000 Fabia. For uansett hvor bra Fabia er blitt må den finne seg i å leve i skyggen av storebror Octavia i Norge. Akkurat som nylig prøvekjørte Opel Corsa befinner Fabia seg på stedet hvil i størrelse. Fire meter lang – og hele ni cm bredere – men samtidig tre cm lavere. Bedre pakking kalles det, og økt bredde økte samtidig bagasjerommet til 330 liter. Ikke tungvekter Så da ligger styrken i prisen, som ikke nødvendigvis vekker oppsikt, men som i det minste for innstegsmodellen befinner seg i nedre del av klassens prissjikt. Skoda Fabia er på alle måter en konservativ bil. Den leker ikke like morsomt på veien som eksempelvis Ford Fiesta og Opel Corsa, men – for å være helt ærlig – det tror jeg ikke kundene bryr seg om. Fabia er bra nok på alle viktige områder. Skoda har så langt ingen planer om å elektrifisere noen av sine bilmodeller. Til det er verdensmarkedet for biler med stikkontakt for lite. Trist for Norge. Med elmotor kunne Skoda ganget Fabia-salget med 10 og brukt tiden til å ordne kundekøen. Nå må de kjempe om oppmerksomhet både mot konkurrentene og internt i familien. + Godt utstyrt og lettkjørt småbil for folk flest. Kommer også som stasjonsvogn.
Konkurrenter: Toyota Yaris, VW Polo, Ford Fiesta, Peugeot 208, Kia Rio, Hyundai i20, Opel Corsa, Mazda 2, Renault Clio.
|