img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
42 bilder i galleri
Konservativt bedre på det meste
FØRSTEINNTRYKK: Lettere, bedre utstyrt og mindre tørst er lik mer bil for pengene. Oppskriften Skoda bruker når de nå fornyer lille Fabia er den samme som hos alle konkurrentene.

Tredje generasjon av Skoda Fabia strutter av kjøpslyst. Og den framstår som bedre enn forgjengeren på nesten alle punkter. Men Skodas konstante problem er at bilen aldri må bli for bra. For i VWs hierarki befinner Skoda seg nederst på rangstigen sammen med Seat. Over finner du VW og på toppen Audi. Innmaten i de fire merkene skiller mindre enn prisen og prestisjen.

Etter en del mil bak rattet i nye Fabia er jeg aldri i tvil om framskrittet. Endelig har Skodas Fabias kunder – naturligvis litt avhengig av modellvariant – tilgang til flere attraktive godbiter enn tidligere fra VW-konsernets rikholdige utstyrshyller. Det gjelder eksempelvis klimaanlegg, nødbremsesystem og isskrape (!) som gjøres standard i alle varianter i Norge. LED kjørelys, nøkkelfri start, regnsensor og synkronisering mellom mobiltelefon og bilens infoskjerm befinner seg i utstyrspakkene.

Så med prisstart på 155.000 kroner blir jeg alvorlig i tvil om oppgradert VW Polo med samme motoreffekt (60 hk) er verd merprisen på 20.000 kroner. Å erstatte Skoda-emblemet med fire ringer i grillen (Audi A1) koster 44.000 kroner mer (motor på 86 hk). Om ikke plattformene er helt like, vil mye av det du ikke ser være identisk.

Motorutvalget
Nye Fabia blir fortsatt å få kjøpt både som femdørs kombi og stasjonsvogn. Andre varianter velges bort i Norge. Dette er motoriseringene:

  • 1,0/60 hk (Bensin)
  • 1,0/75 hk (B)
  • 1,2/90 hk (B)
  • 1,2/110 hk (B)
  • 1,2/110 hk DSG (B)
  • 1,4/75 hk (Diesel)
  • 1,4/90 hk (D)
  • 1,4/90 hk DSG (D)
  • 1,4/105 hk (D)

Noen år tilbake var diesel populært selv i de minste bilene. Nå gjelder bensinmotorer eller bensin/elektrisk hybrid (Toyota Yaris). Dieselmotoren er så godt som borte i denne bilklassen i Norge.

– Vi er ganske sikre på at 1,2 liter bensin med 90 hk blir volummodellen i Norge. Den trekker bra, er tilstrekkelig sporty og fungerer godt i Fabia, sier Jan Erik Haugen, Skodas informasjonsansvarlige i Norge.

Haugen tror også på et oppsving for stasjonsvognvarianten, ikke minst fordi Skoda er en av ytterst få som bygger stasjonsvogn i småbilklassen. Anslaget går ut på 200-300 stasjonsvogner av nær 1000 Fabia.

For uansett hvor bra Fabia er blitt må den finne seg i å leve i skyggen av storebror Octavia i Norge.

Akkurat som nylig prøvekjørte Opel Corsa befinner Fabia seg på stedet hvil i størrelse. Fire meter lang – og hele ni cm bredere – men samtidig tre cm lavere. Bedre pakking kalles det, og økt bredde økte samtidig bagasjerommet til 330 liter.

Ikke tungvekter
Derimot har vekten gått ned slik at Fabia nå bare så vidt bikker tonnet. Lav vekt og mer effektive motorer senker ikke bare forbruket, men også avgiften slik at prisen på billigste variant faktisk går ned en tusenlapp i forhold til Fabias pris på samme tid i fjor.

Så da ligger styrken i prisen, som ikke nødvendigvis vekker oppsikt, men som i det minste for innstegsmodellen befinner seg i nedre del av klassens prissjikt.

Skoda Fabia er på alle måter en konservativ bil. Den leker ikke like morsomt på veien som eksempelvis Ford Fiesta og Opel Corsa, men – for å være helt ærlig – det tror jeg ikke kundene bryr seg om. Fabia er bra nok på alle viktige områder.

Skoda har så langt ingen planer om å elektrifisere noen av sine bilmodeller. Til det er verdensmarkedet for biler med stikkontakt for lite. Trist for Norge. Med elmotor kunne Skoda ganget Fabia-salget med 10 og brukt tiden til å ordne kundekøen. Nå må de kjempe om oppmerksomhet både mot konkurrentene og internt i familien. 

+ Godt utstyrt og lettkjørt småbil for folk flest. Kommer også som stasjonsvogn.
- Småbil på det jevne.

Fakta Skoda Fabia 1,2 90hk 5-dørs kombi

Motor:

4 syl/bensinturbo, 1197 ccm.

Effekt:

66 kW/90 hk v/4400 - 5400 o/min.

Dreiemoment:

160 Nm v/1400 - 3500 o/min.

Drivlinje:

M6, forhjulsdrift.

LxBxH:

399/173/147 cm.

Akselavstand:

247 cm.

Bakkeklaring:

13 cm.

Vekt m/fører:

1034 kg.

Tilhengervekt:

1000 kg.

Taklast:

75 kg

Bagasjerom:

330-1150 l.

Tankvolum:

45 l

Aks. 0-100 km/t:

10,9 sek.

Toppfart:

182 km/t.

EU snittforbruk:

0,47 l/mil.

CO2-utslipp:

107 g/km.

Pris fra:

Kr. 155.000

Når i Norge:

Februar 2015.

Konkurrenter: Toyota Yaris, VW Polo, Ford Fiesta, Peugeot 208, Kia Rio, Hyundai i20, Opel Corsa, Mazda 2, Renault Clio.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer