img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
36 bilder i galleri
Det indre som teller
FØRSTEINNTRYKK: Mazda leverer en av de mest spennende småbilnyhetene på lenge – ikke minst på innsiden.

Hva slags bil er dette?
Dette er den nye Mazda 2 – Hiroshima-produsentens angrepsvåpen i det såkalte B-segmentet. Der skal den krige mot veletablerte biler som Ford Fiesta og Volkswagen Polo, samtidig som den får konkurranse fra de to nykommerne Opel Corsa og Skoda Fabia.

Motor- og drivverksalternativer?
Under panseret gjemmer det seg to 1,5-litere; en dieselmotor og en bensinmotor.

Dieselmotoren yter 105 hestekrefter, mens bensinmotoren fås i tre effektvarianter, hvorav den største (med 115 hestekrefter) ikke tas inn til Norge.

Den Mazda forventer blir bestselgeren i Norge er 90-hesteren. Denne motoren kan leveres med enten manuell (5 trinn) eller automatisk girkasse (6 trinn).

På bunnen finner vi en 75-hester – denne kombineres kun med en femtrinns manuell girkasse.

Hva skiller den fra andre modeller i klassen?
Det første man kanskje legger merke til er utseendet. I tråd med resten av Mazda-familien har også 2eren fått en markant front. Denne ser faktisk bedre ut i virkeligheten enn på bilder. Bakfra er den mer anonym.

Men Mazdas virkelige trumfkort er interiøret. Materialkvaliteten og utstyret står ikke tilbake for noen andre biler i Mazdas modellrekke – selv ikke en topputstyrt Mazda 6.

Navigasjon, head-up display, skinnseter og skinntrekk i dashbordet, tilkoblingsmuligheter for alle tenkelige duppeditter og et elegant, lettlest og moderne instrumentpanel.

På toppen av det hele styres hele infotainmentløsningen med en sentral kontrollenhet slik vi kjenner fra større Mazda-modeller. Milevis mer trafikksikkert enn touchskjermer og andre løsninger. To tomler opp!

Nå skal det sies at Mazdas skjerm også responderer på touch – men kun når bilen står stille.

Hvordan er den å kjøre?
Først og fremst er det kjørestillingen som imponerer. Forakselen er flyttet lengre frem i understellet, med bedre benplass til fører enn vanlig. Dette bidrar til at bilen virker større enn hva den faktisk er.

På veien er den stabil og god, og 90-hestersmotoren er kvikk nok der det trengs. Sammen med automatkassa er dette en ypperlig bybil – noe en lengre periode i kø-kjøring under lanseringen i Barcelona bekreftet. Men den er heller ikke redd for en tur på motorveien. I 100 cruiser motoren på 2200 omdreininger i sjettegir. Godkjent.

Hvem passer den for?
Den passer for alle som er vant med småbiler, og som bare vil ha en ny småbil. Alle småbilers egenskaper er fullt til stede i Mazda 2. Samtidig kan den tiltrekke seg kunder som egentlig vil ha en bil med litt utstyr og gadgets, og som tidligere kanskje har vært nødt til å gå en klasse opp.

Hvem konkurrerer den mot?
Ganske mange. Dette er et tett segment, og bare på en ukes tid har to sterke konkurrenter lansert sine modeller – Skoda Fabia og Opel Corsa. I tillegg ligger Volkswagen Polo og venter spent på hva Mazda kan få til. Hittil er det Polo som har vært det naturlige valget for de som vil ha premiumsmåbil på budsjett.

Men man skal ikke glemme evighetsmaskinen Toyota Yaris, klassens kjøremester Ford Fiesta, de franske sjarmørene Peugeot 208 og Renault Clio, og selvsagt de koreanske utfordrerne i Kia Rio og Hyundai i20. Sistnevnte er også på vei i helt ny utgave.

Dette liker vi:
Et interiør med storbilkvalitet og mye utstyr. Et frekt frontparti som virkelig viser at Mazda har noe å vise frem.

Dette liker vi ikke:
Designerne ser ut til å ha gått tom for inspirasjon jo lenger bak de kom med eksteriørdesignen. Bakenden er uinspirert. Ikke automat på dieselmotoren, og 90-hesteren har bare fem-trinns manuell.

Fakta Mazda 2 Skyactiv-G 1.5 Vision

Motor:

4 syl/bensin, 1496 ccm.

Effekt:

66 kW/90 hk v/6000 o/min.

Dreiemoment:

148 Nm v/4000 o/min.

Drivlinje:

M5, forhjulsdrift.

LxBxH:

406/170/150 cm.

Akselavstand:

257 cm.

Bakkeklaring:

14 cm.

Vekt m/fører:

1050 kg.

Tilhengervekt:

1100 kg.

Taklast:

50 kg

Bagasjerom:

280-950 l.

Tankvolum:

44 l

Aks. 0-100 km/t:

9,4 sek.

Toppfart:

183 km/t.

EU snittforbruk:

0,45 l/mil.

CO2-utslipp:

105 g/km.

Pris fra:

Forventet fra ca. 180.000
(1.5 diesel ca. 190.000)

Når i Norge:

Skiftet mellom første
og andre kvartal 2015


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer