Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Lavere bilavgifter Budsjettforliket mellom regjeringspartiene og Venstre / KrF inneholder viktige avgiftslettelser for bilister. |
||||||||||||||||
Da regjeringen fremla statsbudsjettet, la de opp til kraftig reduksjon i satsene for omregistrering for å stimulere til økt salg av nyere, mer miljøvennlige biler. Størst var reduksjonen for de nyeste bilene – les detaljene her. Mange fryktet at de lave satsene kunne et offer i budsjettforhandlingene, men disse blir stående. Men både bransjefolk og miljøorganisasjoner var skuffet for at det ikke ble lagt opp til avgiftslettelser for å stimulere salget av ladbare (plug-in) hybridbiler. Med iherdig innsats fra Venstre blir dette nå en realitet – de fleste plug-in modeller blir tilnærmet fritatt for engangsavgift. Slik lyder beskrivelsen i forslaget: "Øke fratrekket i vektkomponenten i engangsavgiften til 26% for plug-in hybrider" (mot 15% i dag). I motsetning til hva tilfellet er for elbiler, skal plug-in hybrider fortsatt belegges med moms. Og du får ikke de andre elbilfordelene, som kjøring i kollektivfelt, gratis bomavgift mm. Ros fra BIL - En rask gjennomgang av forslaget viser at en normal ladbar hybrid vil nå få null-avgift, sier han. Det betyr at mange av de mest solgte bilene blir fra 15.000 til 20.000 kroner billigere, ifølge Andresen. Dette gjelder for biler i den såkalte Golf-klassen, men endringene vil også føre til avgiftsreduksjon for andre ladbare hybrider. - Dette gjør ladbare hybrider mer konkurransedyktige, sier Andresen. Han legger til at BIL også er meget fornøyd med at man beholder regjeringens forslag til endret omregistreringsavgift. VW-sjef bekrefter -Budsjettforliket kan være første steg i gjennombrudd for ladbare hybridbiler i Norge, sier Male. -Vi er glade for at Stortinget nå gjør ladbare hybridbiler billigere. Det kan bety at nye kundegrupper, og ikke minst folk over hele landet, i større grad kan velge lavutslippsbiler, sier han.
|