img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
21 bilder i galleri
Polo GTI til hygge og nytte
FØRSTEINNTRYKKET: Polo GTI er ikke bare den raskest seriebygde småbilen til VW, men uten tvil også den beste.

Hva slags bil er dette?

Med VW Polo GTI anno 2015 er VW endelig tilbake med en liten og kjapp en. Dette skulle bare mangle med tanke på bilens tradisjoner, og ikke minst etter WRC-seieren med nettopp en bil basert på Polo.

Men du skal ganske tett innpå for å se at Polo GTI ikke er dusinvaren det ruller tusener av på norske veier. Doble eksosrør, røde bremsekalipere, en noe mer aggressive front samt den karakteristiske røde stripa foran, er de mest iøynefallende forskjellene.

Setene har også det lett gjenkjennelige skotske rutemønsteret.

Ifølge Anita Svanes, VWs norske informasjonssjef, blir Polo GTI å få kjøpt i Norge både med tre og fem dører. Men så langt er prisene kun oppgitt med fem dører, og den vanlige Poloen tas også til landet kun med fem dører.

Polos historie går tilbake til 1975 som en enklere, billigere og motorsvakere variant av Audi 50. Kort tid etter var Audi 50 borte. Første Polo GT kom allerede i 1979 med svimlende 60 hk.

Mer fres over sakene ble det først i 1987 med kompressormatede G40. Speedometeret gikk til optimistiske 240 km/t, og de 115 hestene tok bilen til 100 km/t på 9,0 sekunder med 196 km/t som toppfart. Så fulgte nye GTI-er i 1998 (med 120 hk), 2006 (150 hk) og 2010 (180 hk).

Motor- og drivverksalternativer?

Den firesylindrede turbomotoren med 1,8-liters motorvolum kommer naturlig nok fra konsernets rikholdige hyller og brukes blant annet i flere Audi-modeller. Men ikke i konkurrenten A1 S som enn så lenge benytter den gamle 1,8-literen fra forrige Polo GTI.

1,8-literen er råsterk i bunnen med 320 Nm i moment allerede fra 1450 omdreininger. Mens VW benytter en sekstrinns DSG-kasse i Golf GTI, står den noe mer økonomiske med sju trinn i Polo GTI.

Ulempen er at sistnevnte ikke tåler motorens maksimale moment på 320 Nm, så momentet er tatt ned til 250 Nm i DSG-varianten. I praksis spiller det likevel liten rolle, begge er like kjappe til 100 km/t (6,7 sekunder) og begge har identisk toppfart på 236 km/t.

Med sine 192 hk (pluss 12 hk fra forgjengeren) er eksempelvis Polo GTI bare 0,3 sekunder langsommere til 100 enn storebror Golf GTI med sine 230 hk.

Kun Peugeot 208 GTI har mer motorkraft å spe på med enn Polo GTI, men uansett er Polo på papiret raskest til 100 og har høyest toppfart av alle kompakt-GTI-ene som selges i Norge.

Hva skiller den fra andre modeller i klassen?

Forskjellene består først og fremst i hvor lite Polo GTI skiller seg ut fra standardbilen.

Men hvorfor GTI ikke har city nødbremsefunksjon som er standard i alle andre Polo-modeller, står for oss som en gåte.

Hvordan er den å kjøre?

Ingen skal beskylde VW for ikke å kunne lage kjøreglade biler om de først vil. Det er Golf GTI er et glitrende eksempel på det.

Sånn sett tilbyr VW i Polo GTI nær identisk kjøreopplevelse. Det hele skjer ukomplisert, problemfritt og hyggelig samtidig som det går fort, enten du skulle ha forvillet deg ut på en bane eller inntatt favorittveistrekningen.

I motsetning til eksempelvis Ford Fiesta ST framstår Polo GTI i hverdagen som langt mindre ekstrem med mindre du scroller deg til bunnen i sportsprogrammet (eller på DSG-varianten trykker inn sportsknappen) og med det fjerner det meste av komforten.

Mange vil velge DSG-girkassen på grunn av komforten og kassens skiftehastighet. Det blir en smaksak å veie den sportslige gleden som bor i å gire seg gjennom turtallsregisteret på hyggeturene opp mot comfort og makelighet med DSG.

Kjøper du bilen, så husk å krysse av for LED hovedlys samt sportsunderstell med støtdemperregulering, stivere fjær- og demperavstemming, stivere støtdempere i sportsmodus og sportsligere gassrespons, styrerespons, lyd og giring.

Hvem passer den for?

Dette er bilen for dem som verdsetter kjøreglede uten å kompromisse på plass eller andre brukeregenskaper. Fornuft i hverdagen, glede på fritiden.

Hvem konkurrerer den mot?

Også blant de små GT-bilene er det mange å velge mellom. Nærmest kommer Peugeot 208 GTI, Ford Fiesta ST og Audi A1 S, dernest Mini Cooper S og litt mer perifere Nissan Juke, alle med mellom 182 og 200 hk og – med unntak av Audi – priset rundt 300.000 kroner.

Hva koster det hele?

Med start på 301.100 kroner priser VW seg i nedre GTI-sjikt. Bilen leveres også svært godt utstyrt og trenger lite ekstrautstyr.

Til sammenlikning koster Ford Fiesta ST 299.000 kroner og Peugeot 208 GTI 322.000 kroner. Men de to sistnevnte er tredørs biler mens Polos pris inkluderer fem dører.

Dette liker vi:

Kjører svært bra. Få kompromisser i forhold til funksjonalitet. Fem dører.

Dette liker vi ikke:

Knapt noe.

Fakta VW Polo GTI

Motor:

4 syl/bensin, 1798 ccm.

Effekt:

141 kW/192 hk v/4200 o/min.

Dreiemoment:

320/250* Nm v/1450/1250 o/min.

Drivlinje:

6M/7DSG, forhjulsdrift.

LxBxH:

398/168/144 cm.

Akselavstand:

247 cm.

Vekt m/fører:

1197 kg.

Tilhengervekt:

1200 kg.

Bagasjerom:

204-882 l.

Tankvolum:

45 l

Aks. 0-100 km/t:

6,7 sek.

Toppfart:

236 km/t.

EU snittforbruk:

0,60/0,56* l/mil.

CO2-utslipp:

139/129* g/km.

Pris fra:

Kr. 301.300/308.900*

Når i Norge:

Februar 2015

* Med DSG girkasse


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer