img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
7 bilder i galleri
Glimrende ambisjoner
Forspilte muligheter er alltid trist. Dette er en bok som er stappfull av akkurat det.

Hadde jeg vært redaktør for denne boken, ville jeg hatt et kjempeproblem. For ideen og utgangspunktet og mye av det som er gjort her er førsteklasses og enestående og akkurat slik jeg skulle ønske norske forlag ville gjort mer av.

Samtidig ville jeg begynt å pirke på språket, på unøyaktigheter, på holdninger, på floskler, på en bråta detaljer som hadde irritert meg mer og mer siden de aldri tok slutt.

Men som (hypotetisk) redaktør ville det vært synd å si nei til publisering også. Så jeg hadde kanskje latt det gå – etter å ha bedt om en rekke oppstrammere.

Selvfølgelig dreier det seg bare om bagateller. Ingen av dem vil rokke ved Kongedømmet eller Demokratiet eller flykningers rettigheter og irritasjonsmomentene er muligens bare for anorakktyper allikevel. Med andre ord: irritasjoner spesielt egnet for helt uinteressante folk med helt uinteressante innvendinger.

Faktafeil
Men når boken hele veien gir inntrykk av å være superinformert og -informativ, og å ha en glitrende oversikt over det ganske omfattende temaet, er det enda skumlere når mye surr får stå uimotsagt.

Det begynner allerede på side 9 der KNA omtales som Det Kongelige Norske Automobilforbund. Akkurat det hadde vært enkelt å få korrekt (Herfra blir det mye surt, men det lysner litt mot slutten). Allerede på siden etter ser jeg at forfatterne ikke vet hva ordet furore kan bety.

Så dukker det opp annonser fra før siste verdenskrig i en bok som skal dreie seg om «Gullalderen, 1950-1980».

Så leser jeg at Bobla ble «bestilt av selveste Adolf Hitler», noe tull om hvem som var først med forhjulsdrift og selvbærende karosseri, om «folk som sto i kø på kaia i Oslo for å sikre seg et eksemplar» av Moskvitch 401 (salgsrekord i 1955 står det – da solgte Moskvitch 1263 og Ford 1480!) og at en Mercedes W 180 (som er en chassiskode – ikke en karosserikode som det står her) ble den første norskregistrerte europeiske drosjebilen.

Hvilket nok hadde interessert blant andre Guldbrand Lier. Han var en av de to «med Kristianias første automobildrosjeholdeplads i 1908» og var særdeles overbevist om at hans Clement var fransk.

Ubetenksomt
Det virker som om svært mye av dette er skrevet uten at forfatterne har tenkt seg om: «SAAB 92 hadde et karosseri som var trykket ut av en stålplate...» selvfølgelig tull – men en slik type sannhet man kan støte på hos Wiki.

Og muligens står det også der at Datsun Cherry var første japaneren med forhjulsdrift – Honda kom til Norge året før.

Og kanskje husker de heller ikke hva de har skrevet om tidligere: De er overbegeistret over 2CV’ens «geniale, horisontale girspak». 100 sider tidligere har de bilde av en helt tilsvarende girspak på en Renault 4 og 100 sider før der finner man en Peugeot 403 med akkurat samme girposisjoner.

Det virker også som det her og der legges altfor stor vekt på en slentrende skrivestil – men merkverdigheter som «…da Neil Armstrong satte det første menneskelige bein på et fremmed himmellegeme…» blir bare hjelpeløse, for ikke å snakke om at byen Tolyatti ikke ble grunnlagt eller bygget opp eller noe som byer gjerne blir – men «stiftet».

Feil by og land
At Maskinhuset (NSU-importør) ikke lå i Oslo, men i Stavanger, eller at Tsjekkoslovakia ikke var en del av Sovjetunionen (Skoda omtales som en Sovjet-bil) blir det derfor vanskelig ikke å irritere seg over.

Selvfølgelig lurer jeg også på hvordan man kan ha «ikke oppgitt» på nybilprisen til en Alfasud, samtidig som man har oppgitt «inflasjonsjustert pris» til kr. 170.000. Eller hva i all verden en bil som ble solgt i 400 eksemplarer over 15 år (Volga GAZ-24) har å gjøre i en bok om «Norske Favoritter».

Det som også plager er en type floskeltankegang om for eksempel Bobla. Jeg har ikke tall på hvor mange bilomtaler der forfatterne ikke kan begripe hvorfor Folkevognen selger bedre.

Dette er bare ett av i hvert fall 50 eksempler: «Hvorfor solgte Bobla tre ganger så bra som Mazdas innstegsmodell i 1973? Vi har gjentatt det til det kjedsommelige gjennom boka, men Volkswagens folkebil solgte umåtelig bra til siste slutt. Folk sto bortimot i kø for å sikre seg siste årgang av denne museumsgjenstanden, og det til en pris som ikke lignet grisen».

Ingen tilfeldigheter
Det er to åpenbare svar på dette fjollete spørsmålet. Det første er at det er kunden som bestemmer. Det andre svaret demonstreres tydelig i denne boken.

Det er ingen importør som har bidratt med så mange historiske illustrasjoner her som nettopp VW-importøren. Det må jo nødvendigvis bety at Harald A. Møllers forretning var like godt organisert og klar til å yte service, da som nå.

Dagens siste mugne bemerkning (men jeg har over 150 post-it-lapper klistret på forskjellige sider her) er at fordi boken er så stappfull av henvisninger til salgsstatistikk, tall som til dels er svært vanskelige å finne, regner jeg med at det er Opplysningsrådet for Veitrafikken som er den velvillige og viktige kilden her.

Eneste henvisningen jeg har sett til OFV i boka, er der det raljeres over at de ikke skiller skikkelig mellom modeller i British Leyland-tiden. Jeg tror nok jeg hadde lagt inn en liten takk for hjelpen i en bok som denne.

Rikt illustrert
Så til det positive. For det første at dette er en velprodusert bok, ofte nydelige bilder, svært mange reproduksjoner av gamle brosjyrer og reklamebilder – og også bilder av biler som entusiaster i de forskjellige merkeklubbene kjører rundt med i dag.

Disse entusiastene kommer dessverre nesten ikke til orde, men i et Opel-kapittel slår forfatterne til med både eierens historie og litt om hvordan det er å kjøre bilen. Det gir det hele et skikkelig løft.

Men det største kuppet var å hente ut hundrevis av kulørte postkort fra Normanns samling (selv om det kanskje er litt drøyt å kalle den «Norges største Kulturskatt?») som er spredt på passende steder rundt i boken. Der de er gjengitt på helsider eller halvsider får vi en skikkelig føling med hvor trist det er at flertallet er gjengitt i frimerke-størrelse.

Nå virker nok en omtale som dette som sure, gamle, reaksjonære og krampaktige hikst fra et æresmedlem i Letargibilistenes Veteranforening hvis eneste mål med sånt som dette er å demonstrere egen, suveren kompetanse. Som det selvfølgelig er.

Men ikke mer enn at jeg håper de to folkene bak – hovedansvarlig Stein Inge Stølen (ex Autofil og ex TV-programmet Panser) og Bård Risan (som driver den eneste forretningen i landet der du kan finne en 2-takts Saab, en Opel GT, en Bitter CD og en Lancia Delta Integrale på samme gulv, samtidig) gjør et nytt dykk ned i denne fargerike delen av verden.

At de får med seg en god redaktør og at de ikke gjør noe forsøk på å skrive om verdenshistorien, hører også med til det ønsket.

Biler, Norske Favoritter fra Gullalderen 1950 – 1980.

Veil. pris kr. 349

320 sider. (Mange tusen – må det være – illustrasjoner)

Forfattere: Stein Inge Stølen og Bård Risan

ISBN 9788281735880

Utgitt 2014 på Exlibris Media


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer