Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Min aller første bil var en 1993-modell Ford Escort med 1,8-liters dieselmotor. 60 hester dro 1300 kilo stål, noe som resulterte i en 0-100-fart på 25,6 sekunder ... Men den gikk fantastisk billig, og bilen var veldig god å kjøre. Og det er ikke den bilen som har gjort at jeg ikke er veldig interessert i å skaffe meg dieselbil privat. Bensinturboen jeg har nå er glimrende. Men kanskje er dette bilen som endelig kan konvertere et bensinhode til å bli litt drivstoff-fleksibel? Hva slags bil er dette? For første gang har Ford valgt å introdusere en dieselmotor i ST-stallen; en 2-liters motor med 185 hestekrefter. Både Volkswagen og Peugeot har gjort det samme, med sine GTD- og GT-modeller. I Norge regner Ford med at diesel-STen vil stå for 70% av ST-salget. Det har selvsagt med pris og gjøre, siden dieselvarianten er 78.000 kroner billigere. Riktignok er bensinutgaven en del sprekere, med sine 250 hestekrefter. Motor og drivverk: Kraften sendes til forhjulene via en herlig sekstrinns manuell kasse. Her er det ikke noen skikkelig differensialsperre eller Revoknuckle-løsning å spore. Nå er det såkalt «torque vectoring» som gjelder – et elektronisk system som skal fordele kreftene jevnt til begge hjul. Hva skiller den fra andre modeller i klassen? De ser bra ut, og de er veldig god å sitte i. I begynnelsen syns jeg de var litt for trange mellom sidevangene, men etter noen timer bak rattet innså jeg at de egentlig er veldig gode. De griper og holder deg fast selv i de trangeste hårnålssvingene. Hvordan er den å kjøre? Det har ST hatt nytte av, for den kjører fantastisk. De første kilometerne virker den litt stump, akkurat som den hopper og spretter litt, sammenlignet med konkurrenten 308 GT. Men når jeg begynner å finne flyten, og lærer bilen å kjenne litt; da går det straks bedre. Den griper veiflaten veldig godt, styringen er herlig kontant og girkassen er en fryd å bruke. Ting virker langt mer mekanisk enn det faktisk er – servostyringen er for eksempel elektronisk – og det er en kjempekompliment. Dieselmotoren drar godt, og selv om den høres godt, har den ikke det verste diesellydbildet der ute. Langt ifra. På tomgang går den rolig og fint, og mye av den ekstra lyden når man drar på, skyldes lydforsterkningen gjennom høyttalerne. Bensinmotoren er mye sterkere enn dieselmotoren, og også raskere. Og ikke minst - mye mer morsom. Turtallsskalaen er mye større, og lyden er en helt annen – selv om også den er «kunstig» forsterket gjennom høyttaleranlegget. Men alle kreftene har sin pris også, for det napper friskt i rattet ved skikkelig pådrag. Det er ikke i nærheten så ille i dieselvarianten – der er det nærmest ikke til stede i det hele tatt. Hvem passer den for? Egentlig passer den veldig godt for meg. Konkurrenter? På dieselfronten er Golf GTD en solid konkurrent, men den kan ikke tilbys som stasjonsvogn i Norge, noe Focus ST kan. En god konkurrent finnes også i Peugeot 308 GT. Ikke like skarp som Focus, men likevel en bil å vurdere. Les også: Lekestue - test av GT-biler Dette liker vi: Dette liker vi ikke:
|