img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
42 bilder i galleri
En dieselbil å bli glad i
BARCELONA: Dieselmotor i en Focus ST? Ja, kanskje det ikke er så dumt.

Min aller første bil var en 1993-modell Ford Escort med 1,8-liters dieselmotor. 60 hester dro 1300 kilo stål, noe som resulterte i en 0-100-fart på 25,6 sekunder ... Men den gikk fantastisk billig, og bilen var veldig god å kjøre.

Og det er ikke den bilen som har gjort at jeg ikke er veldig interessert i å skaffe meg dieselbil privat. Bensinturboen jeg har nå er glimrende.

Men kanskje er dette bilen som endelig kan konvertere et bensinhode til å bli litt drivstoff-fleksibel?

Hva slags bil er dette?
Focus ST er en sportsligere, sprekere og tøffere Focus, på linje med diverse merkers GTI-biler. ST har et litt stivere og lavere understell, styling i front og hekk, og egne interiørdetaljer – ikke minst nye stoler.

For første gang har Ford valgt å introdusere en dieselmotor i ST-stallen; en 2-liters motor med 185 hestekrefter. Både Volkswagen og Peugeot har gjort det samme, med sine GTD- og GT-modeller.

I Norge regner Ford med at diesel-STen vil stå for 70% av ST-salget. Det har selvsagt med pris og gjøre, siden dieselvarianten er 78.000 kroner billigere. Riktignok er bensinutgaven en del sprekere, med sine 250 hestekrefter.

Motor og drivverk:
2-liters-motoren i Focus ST er den samme som står i diverse andre Ford-modeller, og har sin basis i PSA-motoren som også brukes i 308 GT. I ST er den tunet til 185 hester, ved hjelp av nye inntak og ny elektronikk.

Kraften sendes til forhjulene via en herlig sekstrinns manuell kasse. Her er det ikke noen skikkelig differensialsperre eller Revoknuckle-løsning å spore. Nå er det såkalt «torque vectoring» som gjelder – et elektronisk system som skal fordele kreftene jevnt til begge hjul.

Hva skiller den fra andre modeller i klassen?
Det første man legger merke til er nok utseendet. Den svære grillen gir virkelige sportsbilvibber. Innvendig gir de unike Recaro-stolene et tydelig sportspreg. De minner meg om setene i de gamle XR-variantene til Ford – på mange måter ST-bilenes forgjengere.

De ser bra ut, og de er veldig god å sitte i. I begynnelsen syns jeg de var litt for trange mellom sidevangene, men etter noen timer bak rattet innså jeg at de egentlig er veldig gode. De griper og holder deg fast selv i de trangeste hårnålssvingene.

Hvordan er den å kjøre?
Veldig bra. Focus har alltid vært blant klassens aller beste på kjøreegenskaper, og selv om denne generasjonen Focus generelt kanskje ikke er like morsom som forrige generasjon, er den fortsatt veldig god.

Det har ST hatt nytte av, for den kjører fantastisk. De første kilometerne virker den litt stump, akkurat som den hopper og spretter litt, sammenlignet med konkurrenten 308 GT. Men når jeg begynner å finne flyten, og lærer bilen å kjenne litt; da går det straks bedre.

Den griper veiflaten veldig godt, styringen er herlig kontant og girkassen er en fryd å bruke. Ting virker langt mer mekanisk enn det faktisk er – servostyringen er for eksempel elektronisk – og det er en kjempekompliment.

Dieselmotoren drar godt, og selv om den høres godt, har den ikke det verste diesellydbildet der ute. Langt ifra. På tomgang går den rolig og fint, og mye av den ekstra lyden når man drar på, skyldes lydforsterkningen gjennom høyttalerne.

Bensinmotoren er mye sterkere enn dieselmotoren, og også raskere. Og ikke minst - mye mer morsom. Turtallsskalaen er mye større, og lyden er en helt annen – selv om også den er «kunstig» forsterket gjennom høyttaleranlegget.

Men alle kreftene har sin pris også, for det napper friskt i rattet ved skikkelig pådrag. Det er ikke i nærheten så ille i dieselvarianten – der er det nærmest ikke til stede i det hele tatt.

Hvem passer den for?
De som vil ha en morobil som kan brukes hver dag. En bil som gir deg et lite smil hver gang du setter deg inn, og et større smil i det du har kjørt en tur. En bil som underholder samtidig som den tar deg fra A til B på en relativt komfortabel måte. Bare pass på at den turen er lang nok til å gå via både C, D og E før man er fremme. Bare for moro skyld.

Egentlig passer den veldig godt for meg.

Konkurrenter?
Golf GTI er naturligvis den fremste konkurrenten, men i dette segmentet finnes også for eksempel Alfa Romeo Giulietta QV, Renaultsport Megane, Skoda Octavia RS og kanskje også Volvo V40 T5.

På dieselfronten er Golf GTD en solid konkurrent, men den kan ikke tilbys som stasjonsvogn i Norge, noe Focus ST kan. En god konkurrent finnes også i Peugeot 308 GT. Ikke like skarp som Focus, men likevel en bil å vurdere.

Les også: Lekestue - test av GT-biler

Dette liker vi:
Kjøreegenskaper, kjøreegenskaper og kjøreegenskaper. Det nye, faceliftede interiøret er også endelig veldig bra. Utseendet står i stil med ytelsene.

Dette liker vi ikke:
Infotainmentsystemet har blitt milevis bedre, men det finnes fortsatt flottere systemer på markedet. Ta en kikk på Mazda3, for eksempel.

FAKTA Ford Focus ST 2,0 TDCi

Motor:

4-syl. turbodieselmotor, 1997ccm

Effekt:

136 kW (185 hk) v/3.500 o/min.

Dreiemoment:

400 Nm v/2000-2750 o/min.

Mål LxBxH:

436 x 182 x 147 cm

Akselavstand:

265 cm

Egenvekt m/fører:

1539 kg

Bagasjerom:

363-1262 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

8,1 sek.

Toppfart:

217 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,42 l/mil

CO2:

110 g/km

Pris fra:

kr. 373.000 (+10.000 for stv.)


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer