Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Hva slags bil er dette? Dagens generasjon, nummer fire i rekken, har vært med oss siden 2012, men har nå fått en solid facelift, som blant annet inkluderer en rekke sikkerhetsfunksjoner under Hondas paraplynavn "Sensing". Mer om hvordan disse systemene fungerer disse kan du lese i neste nummer av Bil. Motor og drivverk: Nå er det 160 hestekrefter som gjelder. 100 hester per liter i en dieselmotor var ganske utenkelig for få år siden. Nå er det ikke så mange som hever øyenbrynet av sånt. Koblet til motoren sitter nå en helt ny automatkasse, som følger trenden om stadig flere trinn. Hele ni har funnet veien inn i Hondas utgave - et solid byks fra dagens femtrinnskasse. Alternativt leveres også bilen med en sekstrinns manuell som vi kjenner fra før. Hva skiller den fra andre modeller i klassen? En av de største forskjellene mellom CR-V og de fleste andre i klassen merkes så fort man setter seg inn. Sittestillingen er langt flatere enn hos konkurrentene, slik at man sitter med bena mer fremover enn nedover, akkurat som i en normal sedan. Likevel sitter man høyt nok til å ha god oversikt, og det er nok gulvet som er hevet for å få til nettopp dette. Det sørger også for at kardangtunellen knapt er synlig ved baksetene. Praktisk. Hvem passer den for? Hvordan er den å kjøre? Setene er også ganske flate, og mangler skikkelig sidestøtte, så dette er ikke bilen man foretrekker for moro-kjøringen. Faktisk ville jeg valgt stolene med alcantara/delskinn, i stedet for helskinn - alcantarastoffet har litt mer friksjon, og gjør at man sitter litt mer "fast" i svingene. 160-hesters-motoren jobber godt, og har et relativt behagelig lydnivå. Sammen med den nye ni-trinnskassa merker man nesten ikke at den er der, de to kompanjongene koser seg sammen og leverer varene. Man kan også sjalte mellom girene manuelt, med hendler bak rattet, men det er like greit å overlate jobben til elektronikken. Om man velger manuell girkasse er ikke det noen nedtur heller. Honda vet veldig godt hvordan man setter opp pedalvandring, girfølelse og mekanisk sammenheng slik at det både blir enkelt og behagelig å bruke. Girskiftene er kontante, med passe kort vandring på girspaken. Clutchen biter tydelig, men er enkel å dosere. Selv om Honda mener de har redusert støyen merkbart er det fortsatt mye vindstøy. i 110 kilometer i timen suser det overraskende mye rundt speil og vinduer. Konkurrenter? TEST: Tre SUV-konkurrenter Dette liker vi: Dette liker vi ikke: Og til slutt:
|