Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Den oppgraderte versjonen av Volkswagen Caddy kommer i salg i Norge i juni. Å si at bilen er «ny» slik Volkswagen hevder, er kanskje å ta i litt for mye. Dette er en Caddy slik de fleste kjenner den. Den har de samme ytre målene som dagens modell, den vil komme i de samme versjoner, og fortsatt vil den mest solgte modellen i Norge bli en varebil i kort versjon med firehjulsdrift. Nytt interiør Nyeste motorer fra Volkswagen-familien er nå standard i Caddy. Det betyr at dagens 110-hester erstattes av en 122-hester, versjonen med 140 hk oppgraderes til 150 hk. I Norge har 45 prosent av alle Caddy som selges firehjulsdrift. Når Caddy lanseres i Norge, vil alle modellvarianter være klare, inkludert biler med automatgir. Ikke elektrisk Volkswagen lanserer heller ikke noen pickup av Caddy eller et chassis for mulig påbygg av egen varekasse. Fabrikken tenker tradisjonelt med kort og lang versjon – med forskjellige takhøyder. De samme modellvarianter kommer også med inntil syv seter, og i flere land i Europa er Caddy mer å regne som en personbil enn som varebil. Men i Norge er det så godt som bare varebil som selges – av nesten 4500 nye Caddy registrert i 2014, utgjorde personbilene under 200. Og slik blir det også i fremtiden. Slutt på downsizing Men nå ser man at denne trenden er i ferd med å endre seg. Varebiltypene har «satt seg» i markedet, og man ser at kundene ikke i like stor grad som før jakter mindre biler. Det vil ikke endre på at Caddy blir Norges suverent mest solgte varebil. Økt sikkerhet og komfort Sikkerhetssystemer som Front Assist med nødbrems (skal hjelpe for å unngå å kollidere med bilen foran), blir tilgjengelig. Det er også sidekollisjonsputer, kollisjonsgardiner, fjernlysassistent, oppvarmet frontrute, avstandskontroll, ryggekamera, parkeringsassistanse og multikollisjonsbrems, som automatisk aktiverer bremsene etter en kollisjon, hvis føreren selv ikke er i stand til det, slik at man kan forhindre følgekollisjoner. Rundt 22 prosent av alle ulykker som fører til skade, er kollisjoner med mer enn ett hinder. Nye Volkswagen Caddy tilbys også med adaptiv cruisekontroll, som gjør at bilen automatisk vil senke farten bak andre biler, for eksempel i rushtrafikken. Bilen har nye radio- og navigasjonsmuligheter med en mengde muligheter. Øker på varebil Volkswagen er Poznans største arbeidsgiver.
|