Hva slags bil er dette?
Dette er den ansiktsløftede Porsche Cayenne GTS – en av de grommeste SUVene på det norske markedet. Cayenne er vel fortsatt ikke noen pen bil, men den vet i hvert fall å vise seg frem. Fire utstikkende eksosrør, hjulbuelister og karbonbremser er alt med på å understreke at denne bilen mener alvor.
Motor/drivverk:
Nye GTS har en 3,6-liters biturbo-motor med 440 hestekrefter. Kreftene dyttes til alle fire hjul, men fokuset skal «selvfølgelig» være å få en bil som føles først og fremst bakhjulsdrevet – deretter firehjulsdrevet. Dette løser Porsche ved at bakhjulene er permanent innokblet, mens kreftene kan flyttes til forhjulene ved behov.
En åtte-trinns automatkasse tar seg av giringen, men i motsetning til alle andre Porsche-modeller er ikke dette en dobbeltclutch. Dette er en tradisjonell momentomformer, men i Cayenne fungerer den glimrende.
Hva skiller den fra andre modeller i klassen?
Cayenne har helt siden starten vært gjenstand for heftige diskusjoner om hvorvidt en slik bil kan være en «ekte Porsche» eller ikke. Men Porsche lot seg ikke affisere, og Cayenne har vært en udiskutabel suksess for Stuttgart-merket.
Første generasjon sjokkerte nok mange med utseendet, og dagens generasjon fikk tonet ned designen ganske kraftig. Like fullt er det ikke tvil om hvilken bil det er snakk om når man ser den på gaten. Den flate, lave snuten, med høyreiste frontlykter er klassiske 911-elementer.
I hovedsak skiller Cayenne seg fra resten av SUV-klassen med at den er langt mer personbilaktig. I likhet med lillebror Macan sitter man lavt, selv om bilen er høy.
Hvordan er den å kjøre?
Cayenne har alltid vært relativt kjøreglad. Relativt, fordi det tross alt er en 2,1 tonn tung SUV vi snakker om. Med justerbart understell (som det faktisk er mulig å kjenne forskjell på fra «Comfort» til «Sport Plus») duver Cayenne GTS flott bortover landeveiene, samtidig som den holder seg veldig godt i svingene.
V6-motoren er et kraftverk det er veldig lett å bli glad i, og den drar jevnt sterkt hele veien, uten antydninger til turboforsinkelse.
Hvem passer den for?
Cayenne GTS er en bil for de som vil vise seg frem. Cayenne i seg selv er det – men GTS gir med de store bremsene og fire kraftige eksosrørene et tydelig signal om at her menes det alvor. Om en X5 blir litt for vanlig, og en Range Rover for, vel, britisk; da er kanskje Cayenne tingen.
Konkurrenter?
Vel, det er her det begynner å bli morsomt. For samtidig med ny GTS kommer også Cayenne Turbo S. V8, to turboer og 570 hestekrefter – slikt lukter det fugl av. Men så kommer den til å koste nesten en million mer enn GTS også. Det er vanskelig å forsvare. I hvert fall når GTS kjører så bra, er så kvikk (5,1 til hundre!) og ikke minst faktisk har et finere lydbilde enn Turbo S.
Jo, 1,7 millioner kroner er avsindig mye penger, men de som faktisk velger å gå for en GTS kan sove godt i vissheten om at sammenlignet med en Turbo S har de gjort et kupp!
Dette liker vi:
Motoren er herlig. Fin lyd og godt skyv. Dashbordlayouten liker jeg godt – knappefest til tross. Og sammenlignet med Cayenne Turbo S er GTS rent billig.
Dette liker vi ikke:
Utseendet blir jeg aldri venn med, og Turbo S eller ikke – 1,7 millioner kroner er vanvittig mye penger.
FAKTA Porsche Cayenne GTS Motor: | 6-syl. biturbobensinmotor, 3604 ccm |
Effekt: | 324 kW (440 hk) |
Dreiemoment: | 600 Nm |
Mål LxBxH: | 486 x 195 x 169 cm |
Akselavstand: | 289,5 cm |
Bagasjerom: | 670-1780 liter (VDA) |
Aks. 0-100 km/t: | 5,1 sek. (m/ Sport Chrono-pakke) |
Toppfart: | 262 km/t |
Snittforbruk: | 0,98 l/mil |
CO2: | 228 g/km |
Pris fra: | kr. 1.702.000 kr |