img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
32 bilder i galleri
Italdesign reddet dagen
I går var jeg med på en bildebut som jeg trodde vi aldri skulle oppleve mer. Ikke siden 70-årene har jeg vært med på maken til festforestilling.

Litt mimring først. I 1971 fant bilutstillingen i Genève fremdeles sted i siviliserte omgivelser, mellom barer og cafeer og bolighus i indre del av Genève.

Gangavstand til alt, og virkelige, levende mennesker på alle kanter. Ikke som i dag - plassert i et hotellfabrikkområde i utkanten av en flyplass.

Det får ikke hjelpe at den gatestumpen jeg snikkjører i for å spare et kvarter når jeg skal til utstillingen heter Rue Jo Siffert – en av mine favoritt-GrandPrix-kjørere som kjørte seg i hjel på Brands Hatch det året jeg snakker om.

Hastig reise
En som ikke kjørte seg i hjel, var Bob Wallace, eller Wallace Bob som alle mekanikerne på Lamborghini-fabrikken av en eller annen grunn kalte ham.

Han var sjef-testeren, og akkurat denne dagen var han innkalt fordi Countach-prototypen var sterkt forsinket fra Bertones hånd, og måtte kjøres på landeveien til Genève.

Han startet fra Torino før lakken hadde tørket og kom frem et kvarter før tiden. Jeg kan love – finishen var ikke helt representativ. Men han leverte en heltehistorie.

Nå var ikke forsinkede leveringer fra karosserisnekkerverksteder i Torino til utstillingen i Genève noen sjeldenhet. Det hendte det tok både to og tre dager før en nyhet endelig dukket opp. Hvem brød seg?

Ordnung muss sein!
Men noen ville nok ha brydd seg dersom det ikke sto noen bil på Italdesigns stand da pressekonferansen skulle begynne klokken 14.30 i går.

Jeg mener, nå er det tross alt Volkswagen vi snakker om, selv om firmaet fremdeles befinner seg i Italia, er det stramt styrt.

Klokken 14 presis parkerte en stor kassebil utenfor porten til utstillingshallen.

En svett sjåfør slet med lemmene, 20 opphissede italienere, noen i dress andre i mer passende antrekk, løp omkring og fektet og ropte, og – krise – måtte dekke til bilen med et stort laken, den kunne jo ikke avdukes før den skulle avdukes – om 20 minutter nå.

Stort sirkus da 20 mann dyttet og dro, og en mann satt inni og dro på rattet etter motstridende ordres fra utsiden. Virkelig en entre som gjorde meg vanvittig begeistret.

Italiensk tradisjon
Bravo Italdesign – dere opprettholder noen av de viktigste italienske tradisjoner, noe som virkelig satte preg på Genève i mange år og som dessverre har vært fraværende altfor lenge i vår kliniske hverdag.

Om bilen er det ikke mye å si. En svær limousine med kontra-åpnende dører uten midtstolpe og med et interiør som er tilpasset selvkjørings-muligheter. En morsom detalj er at når bilen kjører selv, endrer rutene farge, slik at de går i ett med karosserifargen. Det hele ser ut som en enorm mobil skulptur.

Lite fotogen
Noe som ikke er så morsomt er at den mørke fargen ikke gjør det direkte enkelt å fotografere vidunderet.

Men på tross av at jeg syns at Wolfgang Egger er en ganske flink fyr – dette er hans største innsats etter at han ble tvangsflyttet fra sjefsposisjon hos Audi til Torino – ville jeg ikke tatt mange bilder av denne dersom jeg fremdeles måtte betale for både film, fremkalling og kopiering.

Vi snakker selvfølgelig elbil (alle bygger elbil, det er bare i Norge vi kjøper dem – et underlig paradoks) med til sammen 570 kW fordelt på en motor i hvert nav.

537 cm lang, 198 bred og 146 høy – det monner. Dessuten vet jeg hvor tung den er selv om det ikke er oppgitt. «Vær forsiktig, den veier 1.100 kg», ropte en av dem som dyttet, hvilket tyder på at her var i hvert fall ikke batteripakken på plass.

Akselavstand på 333 cm og 26-tommers hjul, som er hvite så de syns, er med på å sette sitt preg på bilen. Faktisk det eneste preget når jeg tenker etter, bortsett fra en G som lyser skummelt rødt i front og hekk.

Treningsstudio
Mengder av avanserte materialer, selvfølgelig, og masser av avansert elektronikk. Denne her burde kunne mer enn å koble seg opp mot telefonen din – for det er den du skal bruke når du gir beskjed om «kjør deg selv».

La meg også ta med at baksetet byr på en finesse jeg ikke har vært borti før. Ventilasjon og kjøling og massasje er jo såååå i forgårs, men har noen møtt et treningsstudio der bak før?

Technogym, som lager treningsinstrumenter og designer dem så lekre at selv jeg kunne bli fristet til å bruke dem, har bygget inn to hevearmer i baksetet som kan brukes til å trene overkroppen med, mens det er to brett i gulvet som kan brukes for stepping.

På monitoren får du da opp en video med et treningsprogram du skal følge. Jeg vet det er noe som heter isometrisk – er det slik trening vi snakker om her?

Jeg glemte å spørre Giorgetto Giugiaro om akkurat det. Jeg har en følelse av hans favoritt-trening fremdeles er off-road på to hjul.

Møbeldesign
Ellers er interiøret av en sånn karakter, både hva angår materialer og utførelse, at det kunne ha fortjent en hel møbelmesse-i-Milano alene. Synd man ikke får oppleve slikt i virkeligheten. 

Her har opplagt det andre luksusmerket til VW, Bentley, noe å lære – hvis det ikke hadde vært for at de skal være så veldig engelske.

GEA heter modellen av en eller annen grunn.  Jeg vil alltid huske GEA, ikke for et fascinerende kjedelig eksteriør eller et eventyrlig interiør, men for at den brakte noe av den gamle Torino-på-Genève-utstillingen tilbake. 

Complimenti, som vi sier på italiensk.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer