Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Nunzio La Vecchia er – i motsetning til hva etternavnet antyder – slett ikke gammel. Men han begynner å bli erfaren som bilbygger. Det er vel snart ti år siden han befant seg i Ängelholm-området og fikk bygget en konsept-utgave av noe han drømte om. Den gang var det bare et skall, en antydning av en superbil, og han fortalte verken Christian von Königsegg, som bygde bilen for ham, eller meg, som beundret innsatsen, hva han egentlig hadde tenkt. Nanoflow Nanoflow kalte han dette, jeg har fremdeles ikke forstått hvordan det fungerer, men nå har han fått tyske skilt på en av saltvannsbilene sine. Det betyr TÜV-godkjenning, og det betyr tyske byråkrater, og det betyr ganske mange dokumenter og prøver – så kanskje vi skal begynne å tro på det. Han lover oss i hvert fall en første prøvekjøring i løpet av året, i så fall skal jeg virkelig ta meg sammen og forsøke å forstå prinsippet. Men i mellomtiden skal jeg fryde meg over nyheten hans her i Genève. Junior «Hvem har designet den da?» er et naturlig spørsmål. «Jeg», svarer han på det også. Han gjør åpenbart alt selv. Mer enn alt, forresten, mannen har nemlig også gitt ut noen skiver, han er faktisk en ganske brukbar popsanger, med latinske røtter. Urban-spec Han lover at det skal holde til 200 km/t – mer enn nok for en bybil – der den store kan tenkes å by på 360 km/t. Og mens den store har to saltvannstanker på 250 liter hver (holder til inntil 800 km), nøyer den lille seg med to tanker på 175 liter hver. Det skal kunne gi en rekkevidde på 1000 km! Det var dette med en klype salt da. Men her skal man også kunne ta klypen med salt og blande opp med vannet, for å få effektivt drivstoff. Jeg er fremdeles skeptisk, men han har, som sagt, lovet at jeg skal få prøve bilen selv.
|