Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Jeg tror vi kan være enige om å kalle den en Transformer. Det er litt av en ballett når han med sin smarttelefon kan står der og kontrollere åpning og lukking av alle karosserideler som går an å lukke eller åpne. Det høres tungt ut. Han forteller imidlertid at det ikke legger på mer enn 5 kg. Men når han forteller om drivlinjen mister han meg. Den trenger jeg mer tid på. Det kalles KDD, for Koenigsegg Direct Drive og har å gjøre med at en del elmotor-installasjoner på en eller annen måte erstatter konvensjonell mekanisk transmisjon, og dermed blant annet gjør intern friksjonen mindre. 1500 hester «Noen kraftigere elmotorpakke finnes ikke i noen andre produksjonsbiler i dag», sier han med overbevisning. Og legger til at batteripakken veier 115 kg og trenger et volum på 67 liter. 500 ekstra kW kan hentes ut derfra ved ekstrem akselerasjon for eksempel. Men det denne delen av eventyret kan by på er altså 1100 hk og 1250 Nm fra forbrenningsmotoren – dette er kjente Königsegg-verdier fra deres femliters twinturbo V-åtter. I tillegg kommer altså 700 elektriske hester og 900 Nm elekrisk dreiemoment. Når Königsegg legger dette sammen blir det «Over 1500 hk og over 2000 Nm». Det skal dra 1628 kg – fullt tanket. Over 400 km/t Plutselig skjønte jeg hvorfor den er døpt Regera – det har ikke noe med regenerering og Agera å gjøre, det er simpelthen fordi denne bilen regjerer, den ruler virkelig. For å få plass til alt dette nye er bilen vesentlig omkonstruert i forhold i Agera. Batteriet har fått plass i ryggraden, det er nye aktive fester for hjelperammen bak, den har fått aktiv, hydraulisk fjæring, den har fått aktiv aero – blant mye annet. Jeg antydet at jeg foreløpig ikke, i motsetning til svært mange av mine kolleger, kan gi en skikkelig beskrivelse av drivlinjen. Pythagoras Jeg skal nok fremdeles kunne klare en del av de primitive pytagoreiske tripler opp til 100 – men der sier det også stopp. Nå er det imidlertid så heldig – og her blir Christian von Königsegg virkelig ivrig – at han har funnet en løsning på produksjonslokaler-problemene sine, og er nå i ferd med å bygge ut. «Vi blir vel ferdige om en åtte ukers tid». Og samtidig forteller han at han har nyansatt 30 mann i tillegg – de skal jo også bygge den nye Agera RS parallelt med den nye Regera, så han trenger hjelp. Jeg håper at når jeg er der nede for å inspisere de nye fasilitetene, får vi også nok tid til at jeg kan få en litt klarere forståelse av hva det er som egentlig rører seg langt der nede, under de robotstyrte karosseriplatene. Og tenk at det hele startet med Flåklypa…
|