img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
40 bilder i galleri
Tata med drøm og virkelighet
Det første Next-konseptet fra indiske Tata dukket opp i 1996. Årets versjon heter ConnectNext. Dessuten har de en kompakt-SUV helt klar.

Tata eier både Jaguar og Land Rover, men driver også med biler på egen hånd. De er ganske store hjemme i India, selv om de trynet voldsomt med sin Nano. Men de er større på stål og andre ting de tjener veldig gode penger på.

Noen av pengene har de brukt til å bygge opp utviklingsavdeling i England og designavdeling i Torino og det er innsats herfra som har resultert i dagens drømmebil: ConnectNext. 

Dette dreier seg selvfølgelig om det alle jobber med nå. Glem kjøreegenskaper, det som betyr noe er at du kan kobles opp.

Cloud-basert
I denne bilen er det sømløs oppkobling alle veier, bil til hjem, hjem til bil, bil til bil, bil til trafikk, bil til verden, bil til evigheten. Alt du måtte ønske deg, og selvfølgelig med cloud-basis.

Det blir så mange ord i disse pressemeldingene nå, at det det egentlig dreier seg om er hvorvidt de som skriver dem er flinke nok til å komme opp med nye ideer som ingen andre har formulert før. For rent teknisk kan jo omtrent alt gjøres – det er fantasien som setter grenser. Også for innholdet i pressemeldinger.

Det jeg syns er interessant med denne bilen er ikke alt den kan gjøre, når man en gang får alle nettverkene på plass, men hvordan miljøet rundt disse connect-ideene er utformet.

Fleksibelt
Det er bra løst, med en rommelig, lys kabin med god plass til fem, i en bil som måler mindre enn fire meter, med et veldig fleksibelt interiør.

Setene kan du gjøre omtrent hva du vil med, men så lenge de er på plass i bilen sleider de langs tunnelen på langs i midten. Som verken skjuler eksosrør eller kardangaksel. For dette er selvfølgelig en elbil – noe designerne åpenbart har brukt mye tid til å få frem.

Dette er cleant og moderne og det er i grunnen ikke noe som forstyrrer.  Grensesnittet mellom bil og fører er verdens enkleste, her kan du trygt snakke om minimalistisk fører-interface med berørings- og/eller tale-betjening og hvor alt som ser ut som instrumenter eller tilsvarende, i virkeligheten er bilder som er projisert bakfra.

Og - når skal det bli virkelighet? – ikke et eneste utvendig speil. Logisk, vi skriver 2015!

Hexa
Men Hexa hadde utvendige speil. Den er i realiteten i produksjon hjemme i India, selv om den het konsept her.

En bil midt i den populære mini-SUV / crossoverklassen der det eneste som vel gjør den spesielt spesiell er at den har en seks-seters løsning. Tre seterader med to Captain-stoler i hver rad.  Og det innenfor 4764 x 1895 x 1780 millimeter på 2850 millimeter akselavstand.

Motoren i den utstilte bilen er Tatas 2,2-liter Varicor 400 dieselmaskin på 115 kW og 400 Nm med, har jeg en mistanke om, ikke altfor imponerende utslippsverdier.

Egentlig er dette bare en videreutvikling av Aria, som heller ikke sier meg noe, men som er Tatas nå seks år gamle kompakt-MPV.

Ny identitet
Den nye har fått en helt ny designidentitet som skal introdusere Tatas nye designspråk. De har i hvert fall fått til en skikkelig front, og har overtatt panserløsningen fra Land Rover der panseret senker seg som et skjell over motorrommet.

Et skikkelig luftinntak foran, omgitt av en ramme i børstet aluminium, sier klart fra at her kommer det noe.

Fra siden har den fremdeles litt MPV-preg, men takløsningen med glassverandaen der bak gjør den annerledes. Den store skliplaten i børstet aluminium er også ganske dekorativ selv om den er helt formålsløs.

Det mest interessante med Tata er hvordan de oppfører seg mot Jaguar og Land Rover. At de samtidig driver og roter med biler på egen hånd, 140.000 produserte i fjor i India, er ikke mange.

Land Rovers og Jaguars samlede nesten en halv million – og økende - er mer imponerende.

Men kanskje de syns det er morsomt. 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer