img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
12 bilder i galleri
To shades av Borgward
På den ene siden har vi Sir Stirling Moss som priste Borgwards racing-motor, på den andre siden har vi harde facts om Borgwards planer.

Jommen hadde ikke folkene bak – skal vi kalle dem oppsiktsvekkende – Borgwardplanene også greid å hente inn Sir Stirling Moss til lanseringspresentasjonen sin i Genève.

85 år gammel er han, skarp som en ny Yanagiba kniv, og samtidig hadde han vett nok til ikke å skryte opp oppdragsgiveren altfor høyt.

For det skal ikke legges skjul på at Borgwards Rennnmotor aldri ble skikkelig utviklet slik at den kunne oppfylle alt den lovet – den var med andre ord bare en forsiktig suksess, ikke en kjempe-suksess.

Men, som Sir Stirling minte meg på, «du vet, de dro jo over 8000 omdreininger, der «våre» fikk pusteproblemer ved 7». Og det var mer enn nok til at Moss og hans Cooper-Borgward ble verdensmestere i Formel 2 i 1959.

Og så føyde han til: «Egentlig var det Formel 1 som var viktig for meg. Formel 2 betydde egentlig ikke noe som helst – inntil jeg satt i Coper-Borgwarden».

Lang historie
Men motoren har en meget lengre historie enn det. I 1950 dukket August Momberger (ex-Auto Union førkrigs GP-konstruktør) opp med Borgwards første konkurranse-firer.

RS var betegnelsen – og i forskjellige utførelser varte den helt til tyske Kurt Kuhnke bygde en Formel 1 versjon av den, la den i en Lotus og deltok i Tyske Grand Prix, 1963. Han brukte 3 ½ minutt mer enn Jim Clark i en fabrikk-Lotus på en Nürburgring-runde og kom ikke til start.

Underveis var motoren innom mye. Verdensrekorder i klassen for eksempel, og noen episke løp i to-seters sportsbilformat, blant annet med svenske Joakim Bonnier bak rattet. Men for meg er det Le Mans 1953 som teller.

Ikke fordi det ble en brakende fest, ingen av de to Borgwardene kom til mål, men fordi det var utviklet egne karosserier til denne innsatsen, karosserier som vel er noe av det nydeligste noensinne.

Italia-inspirert
De var helt italienske i sine myke former, og de så like fokuserte ut som de meste spesialiserte racing-coupéene fra Touring eller Zagato, og samtidig klarte de å få til et helt eget preg.

Geniale fasonger. Men hvem som tegnet dem aner jeg ikke. Jeg har imidlertid en mistanke om at det kan ha vært Heinrich Focke (hørt om Focke-Wulf?) som hjalp Borgward med flere andre strømlinje-karosseriversjoner senere.

På hjemveien MÅTTE jeg innom Prototype-museet i Hamburg for å få enda en øyefull av den nydelige bilen – du finner den blant bildene her.

Men nå skal det dreie seg om planene for fremtiden. Jeg var skeptisk da jeg hørte dem (800.000 biler i 2020) og er skeptisk fremdeles. Men pressen har klart å få fem informasjoner som gjør historien litt mer håndfast.

Og når jeg sier «pressen» er det hele egentlig ganske morsomt. For fredag var jeg i Weil-Am Rhein for å besøke Designmuseet og se hvordan Vitra lager små-serie utgaver av 50-talls stolene til Charles og Ray Eames.

Kina-allianse
 «Aldri et nytt sted uten å lese lokalpressen» er et motto, og i «Die Oberbadische» kan jeg da lese et stort oppslag om hva Borgward planlegger. Siden planene i sterk grad involverer Stuttgart by måtte jeg også sjekke ut Süddeutsche Zeitung – storavis utgitt i Stuttgart.

Det de hadde om Borgward var en halvironisk sak under stikktittel: Leksikon, der de ga litt bakgrunn for den avdøde bilfabrikken. Ikke antydning til oppsiktsvekkende nyheter der nei.

Leve lokalpressen!

Essensen i Oberbadische-saken er at Borgward jobber sammen med Foton (lastebilprodusent som samarbeider med Daimler og de tunge) – som altså er en del av BAIC. Beijing Automotive Industry holding Co er en av de største bilprodusentene i Kina, og statseid, med andro ord: ganske solid.

Campus
Avisen hadde fått tak i et 30-siders «konsept-dokument» der de kunne lese seg til at den nye gruppen var i forhandlinger med Stuttgart by om å ta over deler av IBM-campusen der, som har stått tom i mange år, og som ble tvangsovertatt av byen i 2013. Disse forhandlingene har avisen fått bekreftet.

Der vil Borgward investere til sammen 256,78 millioner euro i tre faser for å bygge avdelinger for administrasjon, forskning og utvikling, og design.

Tidsplanen snakker om ti år, på slutten skal 235 personer jobbe der, og det er også planlagt boliger i tillegg til alle kontorene. En skikkelig campus, med andre ord.

Men siden det tar tid å få de nedkjørte IBM-bygningene på nett igjen (de har stått tomme siden 2007), skal Borgward allerede i løpet av et par måneder midlertidig inn i det nybygde City gate komplekset, nær sentralstasjonen.

Ikke det at disse informasjonene er viktige for oss, men detaljene viser hva lokalavisen i Vitra-byen har fått tak i, som verdenspressen ikke fant.

Strategi 2020
Foton skal, også i følge konsept-dokumentet, ha lagt opp til en «Strategi 2020» som skal gjøre dem til en top-ti produsent. Litt spennende at de skal gjøre det med eget merke, når BAIC allerede har samarbeid med bl.a. Daimler (også personbiler), GM, Hyundai, Jeep (og dermed Fiat Chrysler).

Den første bilen, fikk vi vite i Genève også, blir en SUV, designet av norske Einar Hareide. Deretter skal det hvert år introduseres to til tre nye modeller i klasser som konsept-dokumentet kaller Erschwingliches premium – altså Premium man har råd til.

Nå kunne jeg selvfølgelig spurt Hareide om hva det egentlig var han gjorde da han reiste til Kina senhøstes i fjor. Men dersom det hadde noe med denne saken å gjøre vil han garantert ikke fortelle det, og dersom det ikke har noe med dette å gjøre, vil han nok heller ikke fortelle det.

Men Borgward-eventyret begynner å virke mer realistisk, og uansett var det hyggelig å hilse på Stirling Moss igjen.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer