img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
62 bilder i galleri
McLarens New York Show
Den største nyheten hos McLaren i Genève, var at deres kommende 911-knekker skal debutere i New York i april.

Det er jo ikke mye vi vet om McLarens kommende folkevogn, bortsett fra at den heter P13 internt, at den deler monocoque (og sikkert også motor) med sine brødre, og at den skal lenger ned på Superbil-stigen – på høyde med Porsche 911.

Dessuten har Frank Stephenson, designsjef der, begynt med sjarmerende skjeggstubbevekst.

Men vi regner med at man fortsetter med omtrent de samme, lett forvirrende, typebetegnelsene som nå.

Med andre ord - dersom motoren trimmes ned til 500 hk, vil den hete 500S hvis den er uten tak, og hvis den blir enda forsiktigere i maskinavdelingen, vil den kanskje hete 450. Med 450C for Club. Det er i hvert fall en enda rimeligere utgave som skal debutere i Shanghai

Mer på gang
Frank Stephenson antydet imidlertid at det ville bli flere karosseriformer, jeg venter tre. Coupéen, Spideren og en egen GT-utgave som blir rommeligere (hvordan skal de få det til med den monocoquen?) og som blir en bil egnet til de lange transkontinentale reisene. 

Jeg regner imidlertid ikke med den interforbundne opphengningen fra 650 S eller den modellens aktive aero. Alt over 4 sekunder til 100 og under 250 km/t vil bli flaut.

Jeg tror nok at den nye serien vil starte på rundt 130.000 pund. Et territorium der du finner topp-Porscher, BMW's i8 og Mercedes-AMG GT.

Se forresten ikke bort fra at det kan bli en helt skrapa modell også, kun for banekjøring. For det er en slik, bare at den tilhører de kraftigste, McLaren debuterte her i Genève.

Dette blir tre modell-serier på fem år. Imponerende.

Og, like imponerende: de solgte 1600 biler i fjor, en økning på 21 prosent. Og de regner med å bygge 2000 – 2500 av den nye Sports serien. Dermed er de på de 4000 per år som de sier er grensen for å gjøre denne operasjonen bæredyktig.

Med  #BlackSwanMoments kan du forresten følge demaskeringen av den nye serien.

Track-day spesial
Men jeg nevnte track-day special. Det er det McLaren egentlig er i Genève for nå. Deres P1 GTR koster rett under 2 millioner pund, tilbys bare eksisterende P1-kunder. Når du legger sammen alt banker den ut 986 hk. 

Den ble egentlig vist på Pebble Beach i august, men slik som den står i Genève er det den endelige utgaven. Det som først og fremst er gjort siden den gang, sier de som vet sånt, er å optimalisere aerodynamikken og kjølingen

V8-motoren på 3,8-literen gir nå 789 hk (opp fra gateversjonens 727), og elmotoren med sine 197 hk leverer 31 flere. Samtidig har man fjernet vekt i den avdelingen fordi man har hevet unna drivlinjekomponenter som er der for å gjøre bilen brukbar på landeveien.

Aerodynamikken syns ved den enorme hekkvingen som er fast og ikke bevegelig som på gateversjonen. Med 40 cm sitter den 10 høyere over karosseriet enn den du finner på den vanlige P1.

Dessuten har du skikkelige flaps ved forhjulene – det hele resulterer i 660 kg marktrykk ved 250 – 10 prosent mer enn normalen. Drag-reduksjons-hjelperne fra P1 er fremdeles på plass.

Vekten er nå nede på 1140 kg (P1 ca. 1400 kg), foran er sporvidden økt med 8 cm og bilen sitter enda 5 cm nærmere underlaget.

Full pakke
Den gule og grønne bilen som sto i Genève har den samme overflaten som den gamle F1 GTR, chassis 06R som kom på pallen i Le Mans 1995. Sponset av Harrods den gangen.

De som blir tilbudt denne bilen er de 375 som har kjøpt P1 til nå. I tillegg til bilen får de et kjøreprogram som ligger tett opptil det som Ferraris XX program inneholder.

Du får skreddersydd sete og kjørestilling, du får en tur i McLarens simulator som Grand Prix gutta bruker, og du får kvalitetstid med Frank Stephenson der dere kan diskutere hvordan den nye bilen din skal dekoreres.

Så får du prøvekjøre deg og den på Silverstone, før det blir track dager på Circuit de Catalunya i Spania.

(saken fortsetter)

Long tail
Men la oss avslutte med den virkelig nyheten: 675 LT ble avduket allerede mandag. Her betyr LT – longtail (det var nok derfor de hadde tatt med seg den gamle Long Tail Le Mans raceren), og dette er en lettere, tøffere og kraftigere (675 hk) utgave av 650 S.

Si gjerne at denne også er banefokusert (100 kg lettere enn utgangspunktet), men fremdeles får du med multimedia og air-con og til og med teppe på gulvet.

Det er en landeveisbil, men nå begynner hardcore virkelige å bety hard.

McLaren forteller at halvparten av alle 650 S-delene er byttet ut for denne nye modellen for å gjøre den mer ensrettet, og halvparten av motorinnmaten er også skiftet.

Dyre detaljer
Et ekstra poeng er at her kuttes ikke innsprøytningen når sju-trinneren skifter tenner – slik som skjer på alle andre landeveisbiler.

Det betyr at i sports-modus skifter girkassen dobbelt så fort som i gamle dager. Det at det blir litt uforbrent bensin igjen skaper jo bare ekstra fest og moro der den detonerer i det varme eksosrøret.

Mye nytt på aero-fronten også, med blant annet dobbelt så stor luftbrems. Bredere sporvidde bak gjør at karosseriet også er blitt et par centimeter bredere.

Hele denne pakken får deg til 100 på 2,9 – hvis du virkelig prøver. Og toppfarten er på ca. 333 km/t. Men hvor mye lenger er egentlig den Longe Tailen?

Ingen visste sikkert. Frank Stephenson trodde det kunne dreie seg om noen millimeter.

De visste ikke helt hvor mye mer heller. En vanlig 650 C koster 195.000 pund. Denne vil nok bikke 250K.  


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer