Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det manglet ikke på optimisme da Renault, sterkt forsinket, lanserte elektriske Zoe i Norge. Selv om dedikert ladepunkt hjemme fulgte med bilen uten ekstra kostnad, aksepterte ikke Zoe uten videre norsk strøm. Det var altså ikke bare å koble bilen til en hvilken som helst stikkontakt. Nettopp ladebegrensningene la en salgsdemper på en ellers meget interessant bil og salget stoppet på 433 enheter. Oppdatert I tillegg oppgraderes bilen teknisk med ny motor som har mindre ytre mål og samtidig utnytter energien bedre. Effekten er fortsatt på 65 kW (88 hk), men batterikapasiteten øker fra 22 kWh til 23,3 kWh (220 Nm i moment) som betyr 30 km økt rekkevidde. Total rekkevidde per opplading oppgis nå til 240 km som er best i klassen. Gratis strøm I tillegg følger fortsatt egen veggboks med 3,6 kW kapasitet med i bilprisen. Prisen på Zoe endres ikke. Det betyr at rimeligste Zoe Life (inkludert veggboks) koster 199.900 kroner. Bedre utstyrte Zoe Intens koster 229.900 kroner. Sistnevnte kan også leveres med hurtigere lading (11 kW veggboks) for 20.000 kroner ekstra. Rent størrelsesmessig befinner Renault Zoe seg mellom VW e-Up og VW e-Golf / Nissan Leaf / Kia Soul. Hittil i år (ifølge OFV per 9. mars) var Zoe registrert i 172 eksemplarer som gjør den til den sjette mest populære elbilen i Norge.
|