Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Mer krefter enn man tror? Det kan se ut som Ford leverer langt mer enn forventet i kommende Ford Focus RS. |
||||||||||||||||
Ford Focus RS ble lansert rett før Genève-utstillingen, men Ford var merkelig stille om bilens faktiske ytelser. «320 hester pluss» var omtrent så konkret vi kunne få det – pluss at motoren ble bekreftet å være en lettere modifisert utgave av 2,3-literen som sitter i den nye i innstegs-Mustangen. Til bladet Top Gear sier Ford at tall ikke betyr alt, og at jag etter Nürburgring-rundetider og 0-100-tall ikke gjør noe for opplevelsen av selve bilen. Kanskje burde det indikere at Ford nøyer seg med 321 hester (én i pluss), og heller prøver å døyve effektmaset litt. Men ting kan tyde på at det er helt motsatt. For nå ryktes det at «pluss»-forbeholdet til Ford kan strekkes opp mot 350 hestekrefter! En informasjons-foil på den irske hjemmesiden til Ford inneholdt nemlig følgende tekstlinje: «En […] 2.3-liters EcoBoost bensinmotor leverer 350 PS» Det vil i så fall bety at Focus RS begynner å erte på seg Mercedes-Benz A45 AMG og Audi RS3 – til en garantert mye lavere pris. Da kan vi også leke oss med tanken på 0-100-tider rundt fire og et halvt sekund. Til sammenligning gjør Golf R øvelsen på 4,9 – med sin DSG-kasse. Focus RS blir kun levert med manuell girkasse. Golf R er med sine 300 hester, og firehjulsdrift, Focus RS’ nærmeste konkurrent i utgangspunktet. Men vi vet jo at Focus ST leverer mer effekt enn Golf GTI, til en lavere pris – så hvorfor ikke RS også? Ford har riktignok kommentert det som kanskje er en blunder fra Ford Ireland, og sier at bilen fortsatt er i «testfasen», men at den skal ha «minst 315 bhp». Det kan jo også være verdt å nevne at Honda gjorde et tilsvarende stunt. De lovte «minst 280 hestekrefter» i sin kommende Civic Type-R - der endte de på hele 310. Vi krysser fingrene. Her er informasjonen som sto på ford.ie før det senere ble endret til «minst 315 bhp»:
|