Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Hva slags bil er dette? Men Gran Vitara er historie. Nå er det kun Vitara-navnet som gjenstår, og det er ikke mye av den gamle varianten vi finner igjen i den nye – knapt noe i det hele tatt. Der Gran Vitara var en rammekonstruksjon med lavgirserie og mulighet for V6-motor, er nye Vitara en mindre bil (selv om innvendig plass er omtrent som før), i mer tradisjonell form. Karosseriet er selvbærende, firehjulsdriften styres elektronisk og 1,6-liters firere er de to eneste motorvalgene. En dieselmotor og en bensinmotor. Motor og drivverk: Men dieselmotoren er nok inntil videre det beste valget, ikke minst siden den har sekstrinns manuell kasse, mot bensinmotorens fem trinn. Den kommende automatkassen har derimot seks trinn – seks ekte trinn, CVT-girkassa som sitter i Suzuki S-Cross er droppet. Fra fabrikk leveres nye Vitara med trekk kun på forhjulene, men det blir ikke aktuelt i Norge. Her skal firehjulsdrift «være inkludert i prisen», som Suzuki selv sier. Hva skiller den fra andre modeller i prisklassen? Hvordan er den å kjøre? Setene er også overraskende gode. Selv baksetene har lange, kurante sitteputer, som veier godt opp for at de er litt flate i utformingen. Girskiftet er kontant nok, men motoren støyer en del mer enn den burde. Heldigvis er utvekslingen på sekstrinnsgirkassen veldig godt vektet for norske veier. Ca. 1600 omdreininger i 100 km/t er ypperlig for denne typen bil. I den farten begynner dessverre vindstøyen for alvor å melde seg – og det hjelper lite å skru opp stereoanlegget. Det skuffer, selv om selve multimedieenheten er et hyggelig bekjentskap. Hvem passer den for? Suzuki selv sier at mange kunder også kommer fra andre segmenter – blant annet det fallende D-segmentet, hvor vi finner gamle storheter som Volkswagen Passat, Toyota Avensis og Ford Mondeo. Konkurrenter: De tar inn og lagerfører kun biler med SportTech-pakken. I praksis betyr det «alle bokser krysset av» – inkludert nødbrems, aktiv cruise control, navigasjon og delskinnseter. Dette liker vi: Dette liker vi ikke:
|