img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
54 bilder i galleri
Porsches råeste SUV
FØRSTEINNTRYKK: Drøyt 2,2 tonn SUV kombinert med 570 hestekrefter kan da ikke være moro, vel? Joda.

Den er jo en slags dinosaur der den står. Porsche Cayenne Turbo S, 2.235 kilo tung, med en 4,8-liters turbomatet V8-motor som pusher 570 hestekrefter og 800 Newtonmeter. Det er ikke akkurat downsizing.

Se på Volvo XC90. Selv den største motorutgaven, med sine 400 hester, er en 2-liters firer. BMW X5 får stadig mindre motorer (selv om også størstemann der i gården har åtter), og den generelle trenden i dagens bilbransje er jo nettopp å gå ned på motorstørrelse.

«Huff», må noen i Porsche ha tenkt. Slikt går jo ikke an. Nei, skal det være toppmodell, skal det være toppmotorisering.

De fleste Cayenne Turbo S i Norge kommer nok til å ligge rundt tregrensa. Ikke geologisk, men finansielt. Tre-millioners-grensa … Men tar du først med deg denne på fjellet, blir du kongen av Geilo.

Monsterdoning
For dette er absolutt toppmodellen i Cayenne-utvalget. Med en startpris på 2.667.000 kroner er den selvsagt kun for de ytterst få privilegerte. Og litt utstyr «må» man jo ha i tillegg.

Men for et monster av en doning. Ikke er den pen, og heller ikke særlig tøff å se på utvendig. Merkelige proporsjoner, særlig foran, gjør Cayenne litt vanskelig å plassere. Men du er aldri i tvil om hva det er som kommer rullende.

Samtidig er den på langt nær så prangende som BMW X5M og ikke minst X6M. Sammenlignet med sistnevnte blir Cayenne nesten anonym. Det er ikke så veldig mye som skiller en Turbo S fra en «standard» Cayenne.

Men de som faktisk kjøper denne, de koser seg bak et elegant ratt, omkranset av et interiør som bare Porsche kan lage. Knappene er som skutt ut av ei hagle – de er overalt, og i hopetall. Men det er likevel en viss logikk bak det. «Hver funksjon, sin knapp». Slik kunne Lars Sponheim omformulert sitt klassiske hønesitat om han hadde befunnet seg bak rattet på en Cayenne.

Men knapper, høner og ratt er lite interessant. For i turtelleren står det tydelig hva slags doning dette er. «Turbo S».

Latterlig rask
En kjapp vridning på nøkkelen (startknapp er vel den eneste knappen som faktisk «mangler» i en Porsche disse dager …), og de åtte sylindrene våkner med et bjeff. Noen raske trykk på gasspedalen belønnes med hurtige rasp i de fire eksosrørene, og hele bilen vrir seg i håp om at den skal få flytte på seg snart. Det er jo det den er bygd for.

Og flytter seg gjør den absolutt. 0-100 på 4,1 sekunder er latterlig raskt i en sånn bil. Men akselerasjonstallene forteller ikke hele historien. Turbomatingen gjør at V8-eren virker litt sen med å komme i gang. På isete og glatt underlag skulle det være enkelt å få bilen ut i en behagelig dans, men jeg slet med å få flyten.

Men som landeveislokomotiv er det vanskelig å slå Cayenne Turbo S. Det justerbare understellet har faktisk en merkbar forskjell mellom Comfort og Sport Plus, men til all mulig daglig bruk virker Sport Plus litt overflødig. Comfort-modusen svelger alt uansett, og ute på veien er ikke turboforsinkelsen like merkbar.

Den tradisjonelle automatkassa (ikke noe dobbeltclutch i Cayenne) er kjapp nok, og det skal ikke mange tidelene til før tanken om en forbikjøring har blitt en realitet. Turbo S er naturligvis litt stiv av natur, men gode stoler og en god sittestilling veier enkelt opp for det. Er det ren komfort man er på jakt etter er kanskje ikke Cayenne Turbo S riktig valg uansett.

Nei, Cayenne Turbo S forblir et landeveisvåpen for de færreste, men er man på jakt etter det største og grommeste på fire hjul i Norge, kommer man ikke utenom denne.

Liker:
Eksepsjonell ytelse, unikt interiør og landeveisegenskapene

Liker ikke:
Turboforsinkelse og en vanvittig prislapp

Vurdering:
4,5 av 5


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer