img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
26 bilder i galleri
Super-sedan med passion og power
NETTKJØRT: Maserati Quattroporte GTS er luksus-sedanen man definitivt ønsker å kjøre selv.

Hva slags bil er dette?
Maserati Quattroporte er den største bilen i Maseratis portefølje. Dagens modell vokste skikkelig sammenlignet med forrige generasjon – for å gi rom for den mindre Ghibli. Dermed kunne Maserati lettere måle krefter med de tyske premiumprodusentene, siden modellstørrelsene matcher bedre.

Navnet betyr noe så enkelt som «fire dører» på italiensk (høres ikke alt så mye bedre ut på italiensk?) – og fire dører har den. Quattroporte er kun å finne som fire-dørs sedan.

Motor og drivverk:
«Vår» testbil var GTS-modellen. Det betyr verstingutgaven med en kvass V8-motor. Slagvolumet er ikke det største – «bare» 3,8 liter – men effekt og respons er magisk. 530 hestekrefter flytter den svære italieneren fra 0-100 på 4,7 sekunder.

Bilen har 8-trinns automatkasse og bakhjulsdrift – en kombinasjon som fungerer glimrende.

Hva skiller den fra andre modeller i klassen?
Den er ikke italiensk for ingenting. Designen er lang og lav, og den lange bilen kler linjene godt – om enn ikke like godt som lillebror Ghibli. Maserati har helt klart tatt litt inspirasjon fra de tyske produsentene på enkelte detaljer, blant annet den BMW-inspirerte girvelgeren, men den italienske stilen er ikke til å komme vekk i fra.

Hvordan er den å kjøre?
For det første blir Quattroporte-opplevelsen i stor grad definert av den sylskarpe V8-motoren. De som er bekymret for at de to turboene skal hemme gassrespons og jevn kraftlevering kan roe øyenbrynene umiddelbart. Motoren har rødmerking på over 7000 omdreininger, og er en fryd å piske langs nord-irske veier.

Styringen er herlig direkte – og gir godt med tilbakemeldinger. Det er ikke hverdagskost i denne størrelsesklassen. Tvert i mot. Understellet er stramt, men akkurat på riktig side av komfortskalaen, og det eneste som gjør meg litt nervøs på de trange veiene er bilens fysiske størrelse. Girskiftene er raske, og skikkelige (fastmonterte!) girhendler gir store pluss i boka.

Innvendig skilter Quattroporte med flott materialbruk, og en elegant, flott dashbordlayout. Instrumentene er like lette å lese som de er nydelige – og den klassiske pastillformede analoge klokken er en flott prikk over i-en. Noen av bryterne, som lysbryteren og blinklyshendelen er dessverre litt enkle.

Infotainmentsystemet er i stor grad det samme man finner i andre biler fra Fiat-konsernet – enten det er Alfa Romeo eller Jeep. Kanskje litt pussig, tenker du – men layouten er god, og menyene enkle å finne fram i. Og med et eget Maserati-«skall» på toppen blir det høyst godkjent. Husk at Bentley har et infotainmentsystem som til forveksling ligner det i VW Golf …

At Maserati ikke har funnet ut at en sentral styringsenhet er fremtiden – og heller satser på berøringsskjermer – er likevel synd.

Hvem passer den for?
Maserati Quattroporte er for de som heller vil gå i mørk blå dress enn helt svart. De som heller tar seg en joggetur i designer-fritidstøy enn en sykkeltur i kondomdress med reklame på. De som verdsetter litt ekstra lidenskap i bilkjøringen og eierskapet – selv om 95 prosent av kjøringen er mellom jobb og hjemme.

Konkurrenter:
Mercedes S-klasse har blitt for stor og luksuriøs, men BMW 7-serie er fortsatt en naturlig konkurrent. Audi A8 også – men kanskje like mye en toppspesifisert A7. Litt mer design og schwung. Men den nærmeste konkurrenten rent konseptuelt finner man nok i Porsche Panamera. Begge leverer kjøreegenskaper og motorvalg på de aller øverste hyllene – og er store luksussedaner for de som definitivt ønsker å kjøre selv.

Dette liker vi:
Gassresponsen, lyden og effekten i V8-motoren er magisk. Dette blir man aldri lei av. Interiøret er i stor grad nydelig – både for øyne og fingre. Og så skader det naturligvis ikke at en bilklasse dominert av tysk soberhet får en dose italiensk lidenskap over seg.

Dette liker vi ikke:
Infotainmentsystemet skulle gjerne hatt en sentral styreenhet, og ikke berøringsskjerm. Den BMW-inspirerte girvelgeren er overraskende knotete å få i riktig gir. Skal de først kopiere den merkelige løsningen fra tyskerne, burde de i hvert fall også få det til å fungere sømløst.

FAKTA Maserati Quattroporte GTS

Motor:

8-syl. turbobensinmotor, 3799 ccm.

Effekt:

390 kW/530 hk v/ 6500 o/min.

Dreiemoment:

650 (710 m/ overboost) Nm v/ 2000 (2250) o/min.

Mål LxBxH:

526x195x148 cm

Akselavstand:

317 cm

Egenvekt:

1900 kg

Bagasjerom:

530 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

4,7 sek.

Toppfart:

307 km/t

Snittforbruk:

1,18 l/mil

CO2:

274 g/km

Pris fra:

Kr. 2.349.000


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer