img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
15 bilder i galleri
En girkasse å bli glad i
PRØVEKJØRT: Med girkassen til BMW, Bentley og Maserati under skroget imponerer Iveco Daily Hi-Matic både i by og på landevei.

Iveco Daily er en varebil i den største klassen under 3,5 tonn – og har også flere varianter i mellomklassen (3,5-7,5 tonn). Modellen ble helt ny i fjor, og rasket også med seg utmerkelsen «Van of the Year 2015» på vei ut i det konkurranseharde varebilmarkedet.

I motsetning til hos de fleste konkurrentene i segmentet, er Daily Ivecos minstemann. Iveco-utvalget strekker seg fra Daily, via vanlige lastebiler og helt opp til militære lastebiler og brannbiler. Det er vel ingen overdrivelse å dermed si at Iveco kjenner transportbilbransjen godt.

Bak Iveco står selskapet CNH Industrial (Case New Holland) – som igjen er et Fiat-selskap. Det merker man også i Daily, mer om det senere.

Motor og drivverk
Daily ble som sagt lansert i ny generasjon i fjor. Nyheten nå er at bilen fås med 8-trinns automatgirkasse – noe Iveco mener de er først i klassen med. Jeg tør ikke påstå at det er verken sant eller usant, men antall trinn er uansett ikke det viktigste her – det viktigste er at girkassen fungerer godt. Og det gjør den.

Motorutvalget står mellom en 2,3-liter eller en 3-liter. Førstnevnte fås med 130 hestekrefter og 150 hestekrefter – hvor førstnevnte er bestselgeren i Norge. 150-hesteren kan av uforståelige grunner ikke leveres sammen med automatkassa.

3-literen fås i 170- og 210-hesters-utgave, men er ikke veldig aktuell for Norge. Det er litt synd, 170-hesteren er en glimrende motor.

Hvordan er den å kjøre?
La meg starte med nyheten først; girkassa. Den fungerer strålende. Kassa er en momentomformer fra ZF, med åtte trinn. Iveco skryter av at ZF også leverer den samme åttetrinns-kassa (ZF 8HP) til Maserati og Land Rover (og, får jeg legge til, BMW, Volkswagen og Bentley), og det lover jo bra.

Man smetter bilen i gir med en girhendel som minner mye om de man finner i Toyota-hybrider og Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid, og kaster seg ut i hverdagstrafikken uten å gi girkassa en tanke før man starter bilen igjen for neste tur. Den setter seg nemlig automatisk i Park når motoren stenges.

At man ikke tenker over girkassen, er et stort kompliment. ZF og Iveco har gjort en kjempejobb med programmeringen av girtrinn og girskift. Tidspunktene for opp- og nedgiring føles naturlig og riktig, og i nedoverbakker er den flink å gire ned både ett og to hakk for å bremse på giret. Flott.

Man kan også manuelt overstyre girkassa, og det gjøres på sportsbil-manér: Dra girspaken ned for å gire opp – og dytt spaken opp for å gire ned. Om det høres ulogisk ut; prøv det. Det er helt naturlig.

Bilen ellers føles trygg og god på veien. Under testkjøringen i Danmark var bilene lastet med maks last (totalvekt 3,5 tonn), noe som selvsagt hjelper på tyngdepunktet og stabiliteten, men bilen imponerer ellers med relativt lavt støynivå (litt motordur ved pådrag til tross), god retningsstabilitet og god vekting på styringen.

At Daily har bakhjulsdrift (4x4 kommer i sommer – mer info kommer!) hjelper nok også på svingradiusen, som fremstår som veldig bra. Det er spesielt hendig i byen.

Hvem passer den for?
Iveco Daily Hi-Matic (som girkassa heter) passer veldig godt for de som må ha stor 3,5-tonner, og som samtidig må kjøre mye i byen. Girkassa er en fin kompanjong i typisk norsk bytrafikk med mye start/stopp og bakkestart, og den glimrende svingradiusen forsterker bare bykjøringsinntrykket.

Når det er sagt er Daily en god langturskandidat også, med god fjæring i førerstolen og behagelig støynivå.

Dette liker vi:
Med automatgirkassa lover Iveco rundt 10 prosent lavere service- og reparasjonskost, blant annet fordi bilen da slipper unna clutch-bytter. Drivstoff-forbruket reduseres også noe. Påkosten for en bil med automatkasse kontra manuell blir rundt 17.000 kroner, men det meste av dette (om ikke alt) tas igjen i løpet av bilens levetid. Resten får gå under komfort-fanen på innkjøpsbudsjettet.

Daily er ellers en bil det er lett å like – som et godt verktøy. Et oversiktlig interiør, med fornuftig materialbruk og lettlest instrumentering (kjørecomputer og klimaanlegg også lånt fra Fiat) gjør hverdagen enkel i Ivecos minste varebil.

Dette liker vi ikke:
Daily har lånt interiørarkitekturen fra Fiat Ducato. Dessverre inkluderer det en rattstamme som ikke lar seg høydejustere – kun lengdejustere. Det fører til et for flatt stilt ratt, i en litt merkelig posisjon. Sitteputa kunne også med fordel vært en del lengre.

Selv om 210-hesteren ikke kommer til å bli noen salgssuksess i Norge kan jeg jo nevne at akkurat den har et merkelig støyproblem som ikke 170-hesteren (som strengt tatt er akkurat samme motor, med en turbo færre) sliter med. Ved akselerasjon rumler det ekstra mye i 210-hesteren, noe Iveco mener skyldes det kraftigere momentet (470 Nm, kontra 430) som gjør at girkassefestene sliter litt. Vi får bare håpe dette er fikset innen bilene havner hos kunder.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer