img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
30 bilder i galleri
Oppnåelig drømme-cab
MÜNCHEN: Nye Ford Mustang kabriolet viser at sylindervolum ikke er alt – også på regntung asfalt.

Dette er helt nye Ford Mustang – som endelig kommer til å bli solgt i Norge! Bilen er en helt ny modell kontra forrige generasjon, og er endelig moderne nok til å kjempe i den moderne tidsalder.

Selv om det er liten tvil om det amerikanske opphavet, merkes det godt at bilen har blitt tilpasset det kresne europeiske markedet. Både Fastback (to-dørs coupé) og Convertible (kabriolet) kommer, i første omgang med to motorer: En 2,3-liters EcoBoost-motor, med fire sylindre og 317 hestekrefter, og en 5-liters V8-motor med 421 hestekrefter.

I denne omgang er det kabriolet-utgaven med EcoBoost-motor jeg skal fokusere på. 

Motor og drivverk
Som nevnt er bilen jeg kjører en 2,3-liter. Det høres kanskje snaut ut med en «stusslig firer» under panseret, men på tyske regnvåte landeveier leverer motoren akkurat den effekten man forventer av en Mustang, selv om det lille slagvolumet er tydelig gjennom mangelen på dreiemoment på lave turtall.

Inne i kabinen høres fireren rent grom ut, men det er naturligvis fordi Ford har lagt på lydeffekter gjennom høyttalersystemet. I Sport- og Race-programmet er lyden skrudd opp til 11. Det er helt unødvendig. Det er langt mer naturlig og behagelig slik det høres ut i Normal- og Snow/Wet-modus.

Les også: her er Mustang-prisene

Mustang er naturligvis bakhjulsdrevet, og kraften går via en sekstrinns manuell girkasse. Den minner meg mye om den som sitter i Ford Focus ST, men virker noe tyngre i skiftene. Det er helt greit, og føles riktig i nettopp en Mustang. Clutchen er perfekt vektet, og sammen med den herlig korte vandringen på girspaken er det en fryd å kaste seg inn i svinger, og gire ned både to og tre hakk.

Jeg kunne aldri i verden tenkt meg 2,3-literen med automatkasse – i hvert fall ikke når den manuelle er så god som den er.

I utgangspunktet er det en rekke sikkerhetsfunksjoner som skal sørge for at du holder deg på veien, men ved å holde ned antispinn-knappen i sju-åtte sekunder forsvinner alle barnepasserne. Da er du på egen hånd. Det er herlig å se at Ford tillater total frihet. I Race-modus går systemet inn i en mellom-modus, som tillater litt slipp med rompa – men ikke for mye.

Hvordan er den å kjøre?
Overraskende stiv, faktisk. Jeg vet ikke om det er fordi Ford har måttet stive opp karosseriet etter kabriolet-konverteringen, eller om coupé-utgaven også er så stiv (den skal du få lese mer om i Bil 8/9 – årets store jubileumsnummer). På litt ujevn asfalt er det som om bilen aldri finner seg helt til rette, og det vibrerer og hopper litt mer enn det jeg kunne tenkt meg.

På finere asfalt – noe det er mye av her i Tyskland – oppfører den seg veldig fint. Det har bøttet ned med regn de siste dagene, og det merkes på bilen.

Det skal ikke så mye til før den begynner å logre med halen på skikkelig vått underlag, men heldigvis er både chassis og styring kommunikativ nok til at man kjenner det tidlig. Dette er ingen Porsche 911 – på godt og vondt.

Tak-konstruksjonen er en enkel, men effektiv stoff-løsning. For å felle ned taket må en hendel oppe ved bakspeilet vris, før man trykker på en knapp for å la elektronikken gjøre resten. Det tar ikke mange sekundene – verken ned eller opp. Av klimatiske årsaker kjørte vi ikke bilen med taket nede, men jeg kan i hvert fall melde om at støynivået er fullt akseptabelt med taket på.

Les også: Fiskers Mustang: Unlike!

Livet innvendig for øvrig er absolutt godkjent. Materialkvaliteten er god nok, og setene er veldig komfortable. Litt merkelig er det riktignok at det kun er sitteputa som kan justeres elektrisk – ryggen må ordnes manuelt.

Bilen har bakseter, men det skal virkelig være i nødstilfeller man tar sjansen på å plassere seg selv der bak.

Konkurrenter:
Det finnes konkurrenter prismessig, størrelsesmessig og konseptmessig – men det er nok ingen som matcher Mustang Convertible på alle tre. Prismessig snakker vi BMW 428i, for eksempel. En flott bil, men som ikke leverer verken effekten eller sjarmen til en Mustang. Størrelsesmessig og konseptmessig passer Porsche 911, men den er omtrent dobbelt så dyr, og lillebror Boxster (som kan matche Mustang på pris) er en helt annen type bil.

I så måte har Nissan den bilen som kommer nærmest, til tross for mangelen på bakseter. 370Z koster riktignok noe mer enn Mustang EcoBoost, men har også en tanke mer krefter. Og begge er amerikanske i stil og fremtoning – på hver sin måte. Men selv om Z-serien til Nissan har sin historie, er det fortsatt ikke i nærheten av den statusen som Mustang-navnet bærer på.

Hvem passer den for?
Ford Mustang er ikke lenger en bil for de spesielt interesserte, og det er egentlig den nye generasjonen Mustangs store styrke. Det er ikke lenger noe kompromiss i å velge en Mustang. Den antikvariske stive bakakselen er borte, Fisher-Price-plastikken i interiøret er historie, og motorene – i hvert fall 2,3 EcoBoost – er moderne og utslipps- og ytelsesvennlige.

Og med et interiør som er så lett å leve med blir Mustang Convertible en bil som passer for enhver som går med tanker om å skaffe seg en kabriolet som (med alle kabrioleters ulemper) fungerer til daglig, eller som en fantastisk kosebil – hele året om man vil.

Dette liker vi:
Hvert eneste girskift er en fryd med den presise girkassa og den perfekt vektede clutchen. Interiøret er velbygd, praktisk og oversiktlig – egenskaper jeg setter stor pris på, spesielt siden det samtidig ser bra ut.

Selv om bilen isolert sett koster mye (startpris 780.000 kroner for Mustang Convertible), er det fortsatt lov å si at bilen gir mye for pengene. Størrelsen, kjøreegenskapene og ytelsene er vanskelig – om ikke umulig – å slå for den slumpen penger.

Samtidig har Mustang blitt en så vidt solid helhetlig pakke at det er vanskelig å unngå den for alle som er ved et punkt i livet hvor det er mulig å skaffe seg en bil av ren lyst. Det går faktisk an å kombinere lyst og fornuft, uten å gå på akkord med alder og tilstand på bilen man sikler etter …

Dette liker vi ikke:
Jeg syns det er litt synd for Microsoft sin del (litt fordi jeg er utdannet IT-operatør på Microsoft-produkt og litt fordi det utvanner merkevaren) at Ford stolt proklamerer foran girspaken «SYNC powered by Microsoft». Sync 2, som er Fords infotainmentsystem i Europa om dagen (Focus, Mondeo, Mustang og kommende S-Max og Edge) holder rett og slett ikke mål. Touchskjermen trenger for harde trykk, grafikken er ikke up-to-date, og det hele toppes med at det ikke er mulig å få systemet til å verken vise eller snakke norsk.

På minussiden vil jeg også trekke frem det ustødige chassiset på ujevnt underlag.

Konklusjon:
For å dele konklusjonen i to, kan vi ta selve bilen først: Nye Mustang leverer. Understell, materialkvalitet og generelle kjøreegenskaper viser at Ford har lagt bra med innsats for å få Mustang til å bli akseptert i Europa. Nå er ikke Mustang lenger en bil som kun appellerer til hardcore Mustang-fans. Ford Mustang er en sportsbil hvem-som-helst kan leve godt med – samtidig som bilen bærer historien med respekt.

På den andre siden har vi motoren – den 2,3 liter store EcoBoost-klumpen. For det første lover den veldig godt for den kommende Ford Focus RS, en bil jeg tror kan bli den ultimate landeveisdödaren på norsk asfalt. For det andre viser den at det går an å putte en firer i Mustang uten at det blir totalt blasfemisk.

Totalt imponerer både bil og motor sammen – spesielt i kabriolet-fasong. For de som er ute etter de villeste kjøreegenskapene, og de råeste ytelsene, er ikke Mustang GT Fastback til å komme unna. Men dropp taket, og bruk heller det ekstra sekundet fra null til hundre som EcoBoosten tar på å tenke over hvor fint livet kan være i en toppløs Mustang, og enhver bekymring over at det mangler både to og fire sylindre forsvinner umiddelbart.

FAKTA Ford Mustang Convertible 2,3 EcoBoost

Motor:

4-syl. turbobensinmotor, 2300 ccm.

Effekt:

233 kW/317 hk v/ 3000 o/min.

Dreiemoment:

432 Nm v/ 3000 o/min.

Mål LxBxH:

478x192x139 cm

Akselavstand:

272 cm

Egenvekt:

1715 kg

Bagasjerom:

332 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

5,8 sek.

Toppfart:

233 km/t

Snittforbruk:

0,82 l/mil

CO2:

184 g/km

Pris fra:

Kr. 780.000


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer