Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det handler faktisk om Norges tredje mest solgte Peugeot-modell. For 208 er en veteran i småbilklassen og hittil i år er det 251 som har valgt denne småbilen med tre eller fem dører. Det holder bare til en tiende plass i småbilklassen som klart domineres av Toyota Yaris, Volkswagen Polo og Renault Zoe. Nå lanseres en endret versjon – men det er ikke snakk om de store forandringer. Kort fortalt er det ny grill og frontlys med to-sone LED-lys, det er nye baklykter med «løveklør», og bilen kan leveres med mer sikkerhetsutstyr. Det gjelder alt fra aktiv automatisk bremsesystem (FARC) til ryggekamera og bedre speil. Men det er usikkert hvor mye av dette som blir standard på bilene som kommer i salg i Norge. Nye motorer gir noe lavere drivstofforbruk, uten at nivået er sjokkerende lavt. Det er tre bensinmotorer på 1,0 og 1,2 liter, fra 69 til 110 hestekrefter. Bilene med store motorer kan leveres med automatgir. Det er også mulig med tre dieselmotorer fra 75 til 120 hester, hvor alle er 1,6 liter. Det kommer ingen versjon med hybrid og heller ingen elbilversjon av 208. Ripesikker lakk Det er det fabrikken kaller en «pansret lakk», som i praksis betyr at den skal være ripesikker. Prosessen er at man etter siste normale lakk legger på en «top coat», som gjør at bilen får en matt flate. Det blir nesten samme effekten som når man bekler en bil med dekor i ru utførelse. Mer muskuløs?
|